Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vad är detta för chip?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vad är detta för chip?

    Var och provkörde en 20vT idag som var chippad med nått från http://www.trimchip.com/

    Säljaren kunde inte svara på frågor kring chippningen. 8100kr kostar det inkl montering.

    Bör man ha öppet luftfilter när man chippar? Kallare stift bör man ha också vad jag förstått... är det ett måste med grövre avgasrör?

    Men vilken kännsla att köra den, känner mig som barnet som fick leka med något grym leksak! Sjukt kul att köra!
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

  • #2
    Re: Vad är detta för chip?

    Originally posted by 84jr0
    är det ett måste med grövre avgasrör?
    Kul! Dock aldrig hört nått om det chippet men kan säga att det inte är ett måste att ha grövre avgas vid chippning, men förmodligen så märker du nästan ingat av chipet förens du skaffar det...för mkt motstånd på avgas sidan...
    Föredetta Coupé ägare -
    http://coupe.sketfull.com + http://www.danielhilding.se

    Comment


    • #3
      Ööhh.. Jo, man märker av chip! ;-)
      Man kan dock får lite bättre bottendrag + att turbon kommer igång tidigare med större avgas, har jag förstått. Vet mer om min egen om en månad!

      Ang. luftfilter så är det väl upp till ens egen smak. Ett konfilter typ KN tar bort en del vridmoment, men lägger till lite toppeffekt, upp t ca 10hk.
      Ur motorns synvinkel är det väl alltid bäst med original pappersfilter eftersom den filtrerar bort mer skit.

      Det verkligt viktiga vid chippning är nog snarare SOPPAfilter (+övrig service), om det är igensatt/halvgammalt klarar inte pumpen trycka fram tillräckligt med soppa, och man riskerar att smälta dyra kolvar.

      Sen skulle jag aldrig lita på ett chip från Norge! :-)
      Last edited by per; 31 March 2005, 16:53.
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #4
        Snabba svar här! Ska nog maila och fråga de vad som ingår i installationen av chippet...

        Nu har jag aldrig kört en 20vT orginal så har inget att jämföra med men satan va den här gick! Känndes som den kom upp till 200 lika snabbt som Stilon klarar till 100!
        Kör tyskt, drömmer om italienskt

        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

        Comment


        • #5
          När jag chippade min med Novitec, visserligen 16vt så märkte jag ingen skillnad. Var som att köra org.
          Föredetta Coupé ägare -
          http://coupe.sketfull.com + http://www.danielhilding.se

          Comment


          • #6
            Ungefär samma effektökning som Squadra chippet (261 hk/353 Nm) men rejält dyrare. Squadra går på 425 Euro = 3900 SEK.

            Det norska chippet går på 9000 SEK. Huga mig!
            Last edited by Freddan72; 1 April 2005, 07:25.
            Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
            Min projekttråd - 19T
            Min Youtube kanal
            >>>HK listan - missa inte den!!<<<
            Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

            Comment


            • #7
              Originally posted by 84jr0
              Snabba svar här! Ska nog maila och fråga de vad som ingår i installationen av chippet...

              Nu har jag aldrig kört en 20vT orginal så har inget att jämföra med men satan va den här gick! Känndes som den kom upp till 200 lika snabbt som Stilon klarar till 100!
              Var det den i Huddinge? Jag provkörde den innan jag köpte min och det var faktiskt mer klös i den än i min som är orginal. Dock så var inte kamremsbytet gjort på den i Huddinge OBS!

              Jag skulle gissa att "trimchip" inte har gjort ett eget chip utan kopierat novitechs. Bara en gissning.
              Porsche Boxster S 2002

              Comment


              • #8
                Originally posted by Orlando
                Var det den i Huddinge? Jag provkörde den innan jag köpte min och det var faktiskt mer klös i den än i min som är orginal. Dock så var inte kamremsbytet gjort på den i Huddinge OBS!

                Jag skulle gissa att "trimchip" inte har gjort ett eget chip utan kopierat novitechs. Bara en gissning.
                Japp det var den i Huddinge! Kamremen skulle inte bytas än på den bilen då den gått ca 4200mil, den ska väl bytas vid 8000mil?

                Har fått iväg ett mail till trimchip kopierar in svaret när jag får den!
                Kör tyskt, drömmer om italienskt

                Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                Comment


                • #9
                  Eller 5 år, vilket som än kommer först oberoende av mil. Så är det en -00 så skall den bytas i år, är den äldre skulle den redan varit bytt.
                  Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by 84jr0
                    Japp det var den i Huddinge! Kamremen skulle inte bytas än på den bilen då den gått ca 4200mil, den ska väl bytas vid 8000mil?

                    Har fått iväg ett mail till trimchip kopierar in svaret när jag får den!
                    RUF600
                    Datum för första reg.: 2000-07-16

                    8000mil eller 6 år. Så i år eller nästa är det byte vilket betyder 20k i Stockholm om man inte vill åka ner till autoalfa.

                    PS. Precis som novisen skrev byter många redan efter 5år.
                    Porsche Boxster S 2002

                    Comment


                    • #11
                      Visst fan är det så, tänkte inte på antal år... då är den alltför dyr tycker jag!
                      Kör tyskt, drömmer om italienskt

                      Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by 84jr0
                        Visst fan är det så, tänkte inte på antal år... då är den alltför dyr tycker jag!
                        Visst är den det. Säljaren kan ingenting om bilen vilket i och för sig inte är så ovanligt.
                        Porsche Boxster S 2002

                        Comment


                        • #13
                          Off Topic

                          Originally posted by 84jr0
                          Visst fan är det så, tänkte inte på antal år... då är den alltför dyr tycker jag!
                          Onödigt bekräftande:
                          84jro: Inlägg: 1111

                          Föredetta Coupé ägare -
                          http://coupe.sketfull.com + http://www.danielhilding.se

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Orlando
                            Visst är den det. Säljaren kan ingenting om bilen vilket i och för sig inte är så ovanligt.
                            Det har jag oxå märkt, lyste airbag lampan när du provkörde den?
                            Han påstod att den är "proffschippad" men hade inga kvitton på utfört arbete. De har försökt sälja den ett tag nu...
                            Kör tyskt, drömmer om italienskt

                            Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by 84jr0
                              Det har jag oxå märkt, lyste airbag lampan när du provkörde den?
                              Han påstod att den är "proffschippad" men hade inga kvitton på utfört arbete. De har försökt sälja den ett tag nu...
                              Jag va där i December (innan snön) och då sa han inte att den var chippad fören jag frågade om den var original efter jag provkört den.

                              Proffschippning betyder nog att han lämnade in den för att byta chip vilket inte är värt ett skit.

                              Ingen vettig person köper den för det priset, speciellt inte när den är halvseriöst chiptrimmad och med kamremsbytet är runt hörnet.
                              Porsche Boxster S 2002

                              Comment

                              Working...
                              X