Announcement

Collapse
No announcement yet.

j-vligt dyr bromsvätska

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • j-vligt dyr bromsvätska

    Jag bytte bromsvätska i veckan hos Auto Alfa Väst (såklart).
    Ville ha ny fräsch efter min otrevliga broms-fade-upplevelse på Anderstorp.
    Auto Alfa hade bara AGIP DOT4 inne på verkstaden men jag ville ju ha minst DOT5.
    Då köpte dom bromsolja hos Mekonomen. Enda bra som fanns inne var då Castrol SRF racing-olja.
    Den kostade 600 kr för en liter.
    Ja, SEXHUNDRA kronor.
    Jag godkände ändå köpet då bromssystemet inte
    är något man snålar in på, känns det som efter händelsen på Anderstorp.

    600 spänn för en liter, det är alltså dyrare än fin single malt whisky för tusan!! ;-)

    Det är med marginal den dyraste vätska jag någonsin köpt.
    Och då fick dom även lite rabatt, nytt normalpris är tydligen närmare 700:-.
    Lindrande var dock notan för arbetet.
    Dom ville ha betalt för en halvtimmas jobb!!! Sicka sjyssta killar!

    /alex
    Coupé 20VT LE -99 Svart
    Camaro V8 1LE -14 Röd
    Huracan V10 610-4 -14 Grå
    Subaru Legacy 3.0 R - 07 Vit

  • #2
    MMM.. riktigt bromsvätska kostar flis då halten av silikon är högre ... men väl värt den dagen man måste bromsa.. :-)
    ¤TOGGEX¤

    Comment


    • #3
      Kollade på Mekonomens hemsida och tydligen är Racing vätskan DOT 4. Jag trodde du ville ha 5.1 i din bil?

      Länk till mekonomen, sök på tillbehör/Kemikalier/Bromsvätska....
      Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
      Min projekttråd - 19T
      Min Youtube kanal
      >>>HK listan - missa inte den!!<<<
      Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

      Comment


      • #4
        hehe, vet det där, frågade själv förut när jag skulle köpa, e helt sjukt dyrt.
        Fiat Punto GT - Turbo for fun

        Comment


        • #5
          Nu är jag ingen expert på det här men Castrol SRF skall motsvara DOT5.1, se länken här:
          http://www.castrol.com/castrol/multi...tentId=6008379
          Coupé 20VT LE -99 Svart
          Camaro V8 1LE -14 Röd
          Huracan V10 610-4 -14 Grå
          Subaru Legacy 3.0 R - 07 Vit

          Comment


          • #6
            Vansinnigt.

            Kolla med Per på PEAN Sweden har för mig han sa att han hade bra bromsvätska till ett humant pris.

            Bromsvätska byter du ju enkelt själv och slipper på det sättet betala för den servicen.

            OBS! Använd inte vätska av DOT 5!!!

            Det som skall användas är DOT 4 eller DOT 5.1.

            För att strula till det ytterligare har nästan alla Racevätskor betäckningen DOT 4 då DOT 5.1 är mer longlifebetonad.
            Porsche Boxster S 2002

            Comment


            • #7
              fast jag betalar järna 400:- för att få det gjort av min mek då han har pump o lyft allt som gör att han kan göra det på noll tid.
              _____________________
              Överlycklig äger till:
              Fiat Coupe 16v Turbo -95

              Comment


              • #8
                Ja, ska jag byta blir det väl GDS på OK och då lär ju tiden rinna iväg när jag gör det...
                Blir inte billigare då. ;-) Kanske efter att man gjort det några gånger dock.

                Apropå "vansinne" Orlando, var på krogrunda igår och brände närmare
                600:-. Och då på vätska som inte ens
                stannar kvar i systemet någon längre tid.
                I det perspektivet känns bromsvätskan snorbillig. ;-P
                Coupé 20VT LE -99 Svart
                Camaro V8 1LE -14 Röd
                Huracan V10 610-4 -14 Grå
                Subaru Legacy 3.0 R - 07 Vit

                Comment


                • #9
                  Haha
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by alx
                    Apropå "vansinne" Orlando, var på krogrunda igår och brände närmare
                    600:-. Och då på vätska som inte ens
                    stannar kvar i systemet någon längre tid.
                    I det perspektivet känns bromsvätskan snorbillig. ;-P
                    Precis som jag skrev så är det viktigare att byta vätska ofta än att köpa kvalitésvätska. Så du gjorde helt riktigt
                    Porsche Boxster S 2002

                    Comment


                    • #11
                      Motul RBF600 kostar runt 100:- för 0.5l och är i samma klass som Castrol SRF.
                      Castrol är typ den bästa, och det tar dom betalt för.
                      //Rickard
                      http://tipo.sketfull.com

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Sketfull
                        Motul RBF600 kostar runt 100:- för 0.5l och är i samma klass som Castrol SRF.
                        Castrol är typ den bästa, och det tar dom betalt för.
                        Motul låter prisvärt!
                        Jag inser ju att jag inte gjorde någon dunderaffär när jag köpte
                        SRF men hade inget val då jag hade bokat tid och stod på verkstaden och
                        dom hade ingen egen DOT5-vätska inne som jag hade
                        förutsatt... Och SRFen var den enda dom hade inne på Mekonomen bredvid.

                        Men jag får njuta av den som man gör med en svindyr maltwhisky!
                        Dvs. bromsa mycket och hårt.
                        Coupé 20VT LE -99 Svart
                        Camaro V8 1LE -14 Röd
                        Huracan V10 610-4 -14 Grå
                        Subaru Legacy 3.0 R - 07 Vit

                        Comment


                        • #13
                          Bromsvätska

                          Jag har under många år kört på Castrol Response Super DOT 4
                          i min race alfa. Byter varje vår och till en kostnad under 100 kr litern. Har aldrig haft det minsta bromsproblem.
                          Har det även i min cuppe.
                          Bara för att det kostar mycket så är det inte säkert att det är mycket bättre!
                          Regards
                          lenel
                          Alfa 2000 GTV Historic Racer och en gul Coupe 20vt 97

                          Comment


                          • #14
                            Kollade ned min kompis som jobbar på mekonomen och kör nissan 200 med 300hk+ för jag ska byta bromsvätska snart själv.

                            SRF är inget skämt. dom hade läst på om den och enligt hans studerande utavprodukten så är det rena mirakel vätskan om man jämför med dot 4 osv tydligen även 5.1.

                            Dock ska det va sagt att båda var rörande överens om att priset var alldeles för saftigt. Slutsatsen blev att om man gör mkt och seriöst och byter bromsvätska ofta så är skillnaden från användarens sida minimala. srf ska va lite longlife betonad enligt honom.

                            kompisen ifråga kör tolvor på strippen och kör bana så ofta han kan och enligt hans erfarenhet o efterforskning så kör han på castrol dot 4 och byter en gång om året.
                            _____________________
                            Överlycklig äger till:
                            Fiat Coupe 16v Turbo -95

                            Comment


                            • #15
                              Mina 50 lire...

                              Vill bara inflika att man bör tänka på att bromsvätska åldras väldigt snabbt. Den tar upp vatten i samma ögonblick som den hamnar i bromssystemet och får då sämre våt- resp torrkokpunkt. Redan efter några månader är en superbromsvätska nere i samma specifikationer som en medelgod vätska. Castrol SRF är säkert en lysande produkt, men har ett pris som är svår att försvara för den som inte kör extremt mycket på bana eller liknande. Den som köper en billigare vätska och byter varje år får troligtvis ut mer av sina bromsar än den som köper en svindyr vätska och av kostnadsskäl byter var tredje år eller liknande.

                              Motul RBF600 som herr "väldigt berusad" tipsade om längre upp i tråden är nog ett bra alternativ. Prestanda snäppet under Castrol SRF, men kostar inte skjortan och kan således bytas varje år utan att det svider i plånboken alltför mycket.
                              Lancia Delta HF Integrale Evoluzione II -94 Blu Lord

                              Comment

                              Working...
                              X