Ja då har man äntligen fått monterat sin Widget. För er som inte vet vad jag pratar om så visar denna manick den info som ECU får från sensorerna/givarna runt om i motorn. Man har fyra rader på displayen som visar värdena. Dessa kan ändras med hjälp av en laptop och ett program. För tillfället så har jag följande värden:
-Inlet air temp
-Ignition advance
-Lambda sensor value
-Battery voltage
Lite bilder från installationen. Widgeten levererades med en alufront men jag ville ha en plastfront istället då denna bättre "smälter" in med övrig I-bräda.
Provmontering av plastfronten. Det tar sig
Widgeten på plats. Ström är dragen och nu gäller det bara att hitta en väg för den långa ECU sladden in i motorrummet. Jag började med att dra den under I-brädan och bort mot högerdörren. Skruvarna på panelen ska vid ett senare tillfälle målas svarta.
Jag monterade av höger sidoplåt (den som sitter bakom framhjulet) och hittade denna plastplugg. På andra sidan om denna inne i kupén finns en liknande plastplugg. Sen var det var det bara att få igenom sladden. Det är jäkligt trångt så det tog ett tag att få igenom ECU-sladden
YES! Sladden är inkopplad. Kontakten till ECUn sitter framför spolarvätskebehållaren. Kontakten går att ta loss så jag fäste den istället vid höger stötdämpartorn, precis brevid den feta kabelstammen.
Sist men inte minst gällde det ju att kolla att allt funkade. På med motorn och Widgeten gick igång. Värderna, som ni ser på bilden, var de som var inställda från första början.
Givetvis har jag varit ute och kört och kollat hur värdena ändras. En sak jag kan konstatera är att min FMIC funkerar mycket bra. Senast jag var ute och körde var det 16°C varmt och insugstempen låg på 29-30°C
Nästa steg blir att kolla om tändningen ändras vid inblandning av E85. Hörs då
-Inlet air temp
-Ignition advance
-Lambda sensor value
-Battery voltage
Lite bilder från installationen. Widgeten levererades med en alufront men jag ville ha en plastfront istället då denna bättre "smälter" in med övrig I-bräda.
Provmontering av plastfronten. Det tar sig
Widgeten på plats. Ström är dragen och nu gäller det bara att hitta en väg för den långa ECU sladden in i motorrummet. Jag började med att dra den under I-brädan och bort mot högerdörren. Skruvarna på panelen ska vid ett senare tillfälle målas svarta.
Jag monterade av höger sidoplåt (den som sitter bakom framhjulet) och hittade denna plastplugg. På andra sidan om denna inne i kupén finns en liknande plastplugg. Sen var det var det bara att få igenom sladden. Det är jäkligt trångt så det tog ett tag att få igenom ECU-sladden
YES! Sladden är inkopplad. Kontakten till ECUn sitter framför spolarvätskebehållaren. Kontakten går att ta loss så jag fäste den istället vid höger stötdämpartorn, precis brevid den feta kabelstammen.
Sist men inte minst gällde det ju att kolla att allt funkade. På med motorn och Widgeten gick igång. Värderna, som ni ser på bilden, var de som var inställda från första början.
Givetvis har jag varit ute och kört och kollat hur värdena ändras. En sak jag kan konstatera är att min FMIC funkerar mycket bra. Senast jag var ute och körde var det 16°C varmt och insugstempen låg på 29-30°C
Nästa steg blir att kolla om tändningen ändras vid inblandning av E85. Hörs då
Comment