If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Som ni vet så har jag en EBC. För att ändra laddtrycket så går man in i inställningarna och ändrar på duty cycle värdet. För att kunna se skillnad mellan 330cc och 380cc spridarna så valde jag att inte ändra duty cycle värdet mellan körningarna.
Jag blev rätt förvånad efteråt när jag såg att maxtrycket hade gått upp till 1.67 bar (innan 1.58 bar). Även spool up är mkt bättre då turbon kommer igång mkt tidigare. Hmm varför detta nu då?
Anledningen till detta torde vara att det kommer mer avgaser från motorn. När jag körde med 380cc spridare så blev det avgaser + oförbränt bränsle. Efter byte till 330cc så blir det mer avgaser, som sätter snurr på turbon.
Ni kanske undrar varför jag bytte till 380cc?
Jo jag fick tips om att ECU klarar av lite större spridare. Med facit i hand så stämde inte det, i alla fall inte för mig. Nä ska man ha större spridare så får man mappa om. Gör om gör rätt som det heter
Mja, tänkte snarare på att minska fel i överlag.
Man vill ha en konstant tryckskillnad mellan insug och spridare. Så med t.ex. en linjär 3 bars btr har du alltid en skillnad på 2 bar för vilket laddtryck du än har.
1 bar absoluttryck insug -> 3 bar bränsletryck.
2 bar absoluttryck insug -> 4 bar bränsletryck.
osv.
Det gör att spridarbilden håller sig lika genom hela registret.
I ditt fall kommer tryckskillnaden att ändras beroende på laddtryck.
Sen tror jag även att du får en sämre bränslekurva med en progressiv, troligtvis har du justerat in din btr för någonstans där du har max laddtryck/höga varv, och då kommer resten av registret att lida.
Ska du mappa, ska du garanterat skaffa en linjär.
3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp
Jag kollade in körningarna från oktober och man tjänar verkligen på att få till bränslemängden. Nedan ser ni effekten från körning 1 och 3. Som mest tjänar jag 25 hk vid 4700 rpm
Comment