Announcement

Collapse
No announcement yet.

Projekt Återuppliva Sönderkörd Coupé

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 16vt wasted spark och därför bara en knacksensor.
    Det är bara om man har individuella tändspolar som man har nytta av att detektera vilken enskild cylinder som knackar (som 20vt med Bosch-sprutet).
    Då krävs det två knacksensorer för att avgöra tidsdifferensen mellan signalerna.
    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

    Comment


    • Ja det känns faktiskt som den knackar vid laddpeakarna, vad gör man åt det?
      Mer bränsle?

      Comment


      • Woops fick för mig det var 20vt
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • Originally posted by Dannes7705 View Post
          Ja det känns faktiskt som den knackar vid laddpeakarna, vad gör man åt det?
          Mer bränsle?
          Börja med att kolla att pumpen ger rätt tryck på tomgång och vid last. Har du en pump som håller på och ge upp så kan den inte behålla trycket och då får du ju mindre soppa in i motorn.
          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
          Min projekttråd - 19T
          Min Youtube kanal
          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

          Comment


          • Nu kommer alla dumma frågor...

            Hittar ingen uppenbar ventil att mäta tryck från (16vt)?
            Och referensvärden för "tryck på tomgång" och under last?

            //Danne

            Comment


            • Det vanligaste pump-problemet på Coupeer är spänningsfall dit. Försök mäta vid armaturen vid tomgång.
              Själv hade jag runt 11V vilket ju ger sämre flöde än 13V man kan få med den berömda "fuelpump volt mod" med extra relä o direktkabel.

              https://www.dropbox.com/s/2p94o8clgc...20Fix.pdf?dl=0
              Last edited by per; 23 November 2020, 16:22.
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • Jag hade kass generator vid samma problem. Kollat att den ger 14-ish volt vid gång?
                Sportbilshistoria:
                12-16 Coupé Fiat 20VT -98
                08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
                06-10 Porsche 924 N/A -83
                01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
                97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

                Comment


                • Originally posted by per View Post
                  Det vanligaste pump-problemet på Coupeer är spänningsfall dit. Försök mäta vid armaturen vid tomgång.
                  Själv hade jag runt 11V vilket ju ger sämre flöde än 13V man kan få med den berömda "fuelpump volt mod" med extra relä o direktkabel.

                  https://www.dropbox.com/s/2p94o8clgc...20Fix.pdf?dl=0
                  Jag har inte dropbox tyvärr...

                  - - - Updated - - -

                  - - - Updated - - -

                  Originally posted by Goc924 View Post
                  Jag hade kass generator vid samma problem. Kollat att den ger 14-ish volt vid gång?
                  Ska kolla det med! Tack!

                  Comment


                  • Nu kommer jag med en liten brasklapp (som jag borde ha nämnt). Kan man få dessa fenomen med ett dåligt batteri?
                    Jag har haft ett batteri hela sommaren som funkat när jag åkt varje dag, men får den stå ett par dagar är det dött.

                    Comment


                    • Originally posted by Dannes7705 View Post
                      Nu kommer jag med en liten brasklapp (som jag borde ha nämnt). Kan man få dessa fenomen med ett dåligt batteri?
                      Jag har haft ett batteri hela sommaren som funkat när jag åkt varje dag, men får den stå ett par dagar är det dött.
                      Jo det är klart, har du ett dåligt batteri så klarar det ju inte att hålla spänningen när du startar . Du borde nog också titta på om du har något som drar tjuvström för dig. Men kolla först att generatorn ger tillräckligt med spänning så du får laddning till batteriet.

                      --->https://batterihjalpen.se/daligt-bilbatteri/
                      Last edited by Freddan72; 26 November 2020, 09:28. Reason: Länk till Batterihjälpen
                      Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                      Min projekttråd - 19T
                      Min Youtube kanal
                      >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                      Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                      Comment


                      • Originally posted by Dannes7705 View Post
                        Jag har inte dropbox tyvärr...
                        Som du ser, om du klickar på länken, behöver du inte dropbox, du kan läsa ändå.
                        Och ett dåligt batteri behöver inte spela roll om du ändå har 13.8V från generatorn som du ska ha.
                        Argenta 120ie -85
                        Alfa 75 3.0V6 -90
                        BMW Z4M Coupe -06
                        BMW 118dM -10
                        Coupe 20VT -98 RIP
                        125 Special -72 RIP

                        Comment


                        • Originally posted by per View Post
                          Som du ser, om du klickar på länken, behöver du inte dropbox, du kan läsa ändå.
                          Och ett dåligt batteri behöver inte spela roll om du ändå har 13.8V från generatorn som du ska ha.
                          Nu gick det!! Kul! Jag ska mäta ikväll får vi se😊
                          Den enda utmaningen i den här operationen är väl å ta sig från motorrummet in i coupen...

                          Comment


                          • Du kanske inte behöver om du har ett ok volt vid pumpen..?
                            Återigen kanske det ändå inte löser ditt problem men då har man iaf uteslutit en sak.
                            Argenta 120ie -85
                            Alfa 75 3.0V6 -90
                            BMW Z4M Coupe -06
                            BMW 118dM -10
                            Coupe 20VT -98 RIP
                            125 Special -72 RIP

                            Comment


                            • Originally posted by per View Post
                              Du kanske inte behöver om du har ett ok volt vid pumpen..?
                              Återigen kanske det ändå inte löser ditt problem men då har man iaf uteslutit en sak.


                              Nu har jag uteslutit krypström från batteriet, 2mA står mätaren på inte mkt ”läckage”
                              Att prata om...

                              Comment


                              • Originally posted by per View Post
                                Det vanligaste pump-problemet på Coupeer är spänningsfall dit. Försök mäta vid armaturen vid tomgång.
                                Själv hade jag runt 11V vilket ju ger sämre flöde än 13V man kan få med den berömda "fuelpump volt mod" med extra relä o direktkabel.

                                https://www.dropbox.com/s/2p94o8clgc...20Fix.pdf?dl=0
                                Va det felet på din bil? Att du bara hade 11v, löste det sig med fuelfixen?

                                Comment

                                Working...
                                X