Tänkte nu presentera mitt projekt här lite om vad som har hänt!
Som ni alla vet så har ju jag hela tiden undrat varför bilen har gått så dåligt och att laddtrycket sjunk hela tiden, sista tiden ända ner till 0.3bar , trodde det var wastegateklocka och lite pga grenrörsläckan.
Men visade ju sig ganska snart att det var grenröret som har orsakat det mesta, även wastegatefjädern var helt slut +trasig läckande dumpventil, men 4 ställen var de nästan sprucket runt om hela röret, så inte konstigt att bilen gått som den gjort
Kändes som en stark sugmotor bara.
Men iaf efter att ha plockat isär allt och blev ju så besviken att grenröret var så total paj så tänkte jag ett tag att man skulle skaffa ett SAITO grenrör men i sista ändan fixade jag ett nytt orginal grenrör hos Mr. Hoffman på coupeteile för 4000kr istället för 6700kr på Fiat
)
tänkte att Ingen idé med SAito grenröret om man inte ska satsa på ett värsting bygge som Togge typ.
Istället portat upp delen som sitter mot turbon ordentligt, säkert dubbelt så mycket, grym skillnad för var riktigt trångt där innan, bilder kommer!
Också hade jag ett helt sönderröttet kyl som jag nu fick köpa ett nytt. inte kul :/
Sedan nästa tänkte jag nu det här med turbon! Turbon var i fint skick och inget glapp, Men beslöt mig för att köpa en större turbo, Tänkte först på en Kullagrad gt28RS.
Men efter att ha funderat ett tag så ska jag testa med en vanlig turbo. För vår vän Mojo här på forumet satt ju dit en Mitsu 16T snurra, så då tänkte jag varför inte sätta på en gnutta större, så jag fixade mig en Mitsu 18T Snurra och sedan lämnat in den till SL Turbo för lite utökade möjligheter
så har nu fått slipat avgashusets impeller för att få minskat mottryck på de högre varven.
En kullagrad Turbo hade varit skoj men tror faktiskt att det går få ganska bra fart i den med en 18T också! har ju också fördelen med den här att det är 7:ans 3" vinklade avgashus.
Så nu håller jag o en kompis på att försöka få alla pusselbitar på plats och få ihop de! Men kan säga att man gör de inte på en lördagsförmiddag
Har gjort en Adapterplatta mot grenröret och turbon,
justera : Olja retur, vattenslangar mm. vinkla turbon rätt, Bygga 3" Downpipe etc.
Så det är mycket jobb men kommer snart att få ihop bilen förhoppningsvis!
Så bilder kommer upp här med tiden senare!
Så NU är de dags en gång för alla att återuppliva Fiffi från de mörka och låta henna se ljuset igen ;o)
Mvh/Emil
Som ni alla vet så har ju jag hela tiden undrat varför bilen har gått så dåligt och att laddtrycket sjunk hela tiden, sista tiden ända ner till 0.3bar , trodde det var wastegateklocka och lite pga grenrörsläckan.
Men visade ju sig ganska snart att det var grenröret som har orsakat det mesta, även wastegatefjädern var helt slut +trasig läckande dumpventil, men 4 ställen var de nästan sprucket runt om hela röret, så inte konstigt att bilen gått som den gjort

Men iaf efter att ha plockat isär allt och blev ju så besviken att grenröret var så total paj så tänkte jag ett tag att man skulle skaffa ett SAITO grenrör men i sista ändan fixade jag ett nytt orginal grenrör hos Mr. Hoffman på coupeteile för 4000kr istället för 6700kr på Fiat

tänkte att Ingen idé med SAito grenröret om man inte ska satsa på ett värsting bygge som Togge typ.
Istället portat upp delen som sitter mot turbon ordentligt, säkert dubbelt så mycket, grym skillnad för var riktigt trångt där innan, bilder kommer!
Också hade jag ett helt sönderröttet kyl som jag nu fick köpa ett nytt. inte kul :/
Sedan nästa tänkte jag nu det här med turbon! Turbon var i fint skick och inget glapp, Men beslöt mig för att köpa en större turbo, Tänkte först på en Kullagrad gt28RS.
Men efter att ha funderat ett tag så ska jag testa med en vanlig turbo. För vår vän Mojo här på forumet satt ju dit en Mitsu 16T snurra, så då tänkte jag varför inte sätta på en gnutta större, så jag fixade mig en Mitsu 18T Snurra och sedan lämnat in den till SL Turbo för lite utökade möjligheter

så har nu fått slipat avgashusets impeller för att få minskat mottryck på de högre varven.
En kullagrad Turbo hade varit skoj men tror faktiskt att det går få ganska bra fart i den med en 18T också! har ju också fördelen med den här att det är 7:ans 3" vinklade avgashus.
Så nu håller jag o en kompis på att försöka få alla pusselbitar på plats och få ihop de! Men kan säga att man gör de inte på en lördagsförmiddag

Har gjort en Adapterplatta mot grenröret och turbon,
justera : Olja retur, vattenslangar mm. vinkla turbon rätt, Bygga 3" Downpipe etc.
Så det är mycket jobb men kommer snart att få ihop bilen förhoppningsvis!
Så bilder kommer upp här med tiden senare!
Så NU är de dags en gång för alla att återuppliva Fiffi från de mörka och låta henna se ljuset igen ;o)
Mvh/Emil
Comment