Announcement

Collapse
No announcement yet.

Stålomspunna Bromsslangar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Stålomspunna Bromsslangar

    Tänkte höra om det var fler som var intresserade av att skaffa stålomspunna Bromsslangar till våra Skönheter?
    Fiat Coupé 2.0 T 20 VT -98

  • #2
    Finns anledning att tänka över det en extra vända: http://www.fccuk.org/forum/showflat....e=0#Post126354
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Jojo men det kan hända vanliga bromsslangar också så det får inte mej att ändra mej. Ska tydligen vara ett helt annat bett i dom stålomspunna.
      Fiat Coupé 2.0 T 20 VT -98

      Comment


      • #4
        Testa vettja, e fler här som funderar på stålomspunna vet jag. bra om vi testar lite olika.
        With great power comes the bitches
        Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
        Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
        Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

        Comment


        • #5
          Behövs ej, det finns redan många som kan intyga att det blir en helt annan stuns med dessa. Fast det är ju inte så kul om de går av (vilket aldrig hänt med Coupens originalslangar). Läs tråden vetja!
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #6
            Aaah, perra du har en poäng.
            Enda jag haft probs med orginal är att dom spruckit o fått nerslag på besiktningen
            With great power comes the bitches
            Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
            Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
            Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

            Comment


            • #7
              Originally posted by TurboNimitz
              Enda jag haft probs med orginal är att dom spruckit o fått nerslag på besiktningen
              Det har jag och Freddan oxå fått. Alltså underkänt hos besiktningen pga spricka i bromsslang.
              Coupé 20VT LE -99 Svart
              Camaro V8 1LE -14 Röd
              Huracan V10 610-4 -14 Grå
              Subaru Legacy 3.0 R - 07 Vit

              Comment


              • #8
                Jag tror nog nya orginalslangar tillsammans med ny bromsvätska räcker för de flesta, i och med att risken för sprckor/brott i slangarna verkar vara överhängande med stålomspunna. Dock så har jag aldrig varit med om att det är så mkt problem med stålomspunna slangar som på Coupen. Hur kommer det sig? Svängradien är ju ganska usel, så jag tycker inte det borde bero på för mkt flex egentligen, hjulen vrider sig ju ganska lite i förhållande till en "vanlig" bil.

                Panda 169

                Comment


                • #9
                  Gubbarna på det engelska forumet har kanske monterat dem fel eller gjort något som initierat en spricka/skada? PärC har ju stålomspunna bromsslangar och han har inte rapporterat något fel.

                  Jag funderar på att köpa slangkit från http://www.s-racing.se.
                  Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                  Min projekttråd - 19T
                  Min Youtube kanal
                  >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                  Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                  Comment


                  • #10
                    Nu när ni pratar om stålomspunna slangar... bör man byta dem efter säg 10år även om man inte upptäckt något problem?
                    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                    Comment


                    • #11
                      Jag trodde stålomspunna slangar var tvärförbjudet på sbp, då dom inte kan inspektera skicket på själva gummit..
                      Fiat uno 355hk på 1.3 liter
                      X1/9
                      www.kallebacksmotor.se

                      Comment


                      • #12
                        Har aldrig varit något problem för mig på sbp. Däremot tog han en kniv och skrapade på bromsrören sist jag var inne, tyckte inte om det men det skall väl vara något rostfritt till dem, så att han tog bort det där svarta kletet gjorde väl inte så mycket..... Lite orolig över åldern på slangarna dock.
                        Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by novisen
                          Nu när ni pratar om stålomspunna slangar... bör man byta dem efter säg 10år även om man inte upptäckt något problem?
                          Hej!

                          När jag var där fick jag nedslag på min barchetta som jag hade stålomspunna slangar med skyddande PVC hölje om (=snordyra).

                          Jag frågade platschefen varför det inte var ok och svaret var i stil med att dessa kan omöjligtvis vara lika bra som gummi - för då skulle alla biltillverkare använda dem istället. Jag besiktigade med en annan kille och då var det ok

                          Men det finns en viss skepsism mot dem, men om det beror på biltillverkarna vet jag då rakt inte

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by SteQve2

                            Jag frågade platschefen varför det inte var ok och svaret var i stil med att dessa kan omöjligtvis vara lika bra som gummi - för då skulle alla biltillverkare använda dem istället.
                            Men hallå korkade platschef! Är ju givetvis en kostnadsfråga såklart!
                            Varför måste dom vara så mossiga?
                            Coupé 20VT LE -99 Svart
                            Camaro V8 1LE -14 Röd
                            Huracan V10 610-4 -14 Grå
                            Subaru Legacy 3.0 R - 07 Vit

                            Comment


                            • #15
                              Jag har också en fråga ang. bromsarna, kanske inte direkt om bromsslangarna men indirekt kanske.

                              Jag tycker att bromsarna tar lite dåligt på coupén. Har inte testat att låsa bromsarna än (eller så att abs:en sätter in rättare sagt) men hur hårt måste ni trycka på bromspedalen för att nå den effekten? Mina bromsskivor är helt nya så jag hade förväntat mig bättre bromsverkan faktiskt.

                              Så som sagt, min fråga är hur hårt måste ni trycka för att "låsa" bromsarna?
                              http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
                              http://www.garaget.org/?car=38250

                              Comment

                              Working...
                              X