Announcement

Collapse
No announcement yet.

G-Tec chip

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • G-Tec chip

    Pollen som jag gjorde på hur många som har chippat sina 20VT är klar.
    Totalt röstade 14 st.
    50% kör ochippat (7 st)
    Resten förutom 1 pers kör Novitec!
    En statistiker skulle väl tycka att antalet röster är för lite för att dra slutsatser,
    men kan lugnt säga att Novitec-chippet är poppis (6 st, minst... ;-) ).

    Triggat av detta men dock med en liten plånbok slog jag till ...
    och beställde ett G-Tec chip från GrahamL på www.fccuk.org.
    Skall vara baserat på Novitec.
    Fick det idag! Betalde honom 55 USD, via Paypal. Smidigt.
    Väntar dock till helgen med att installera det.
    Återkommer med feedback!

    /alex
    Coupé 20VT LE -99 Svart
    Camaro V8 1LE -14 Röd
    Huracan V10 610-4 -14 Grå
    Subaru Legacy 3.0 R - 07 Vit

  • #2
    $55!? Skojar du?

    Det här låter riktigt intressant! Väntar med spänning på att få höra hur det fungerade!

    (Har han chip till 16VT med?)
    snälla ta bort mitt konto....

    Comment


    • #3
      nix.
      Inget skämt.
      Han har utrustning för att bränna egna eeprom och
      om jag fattat det rätt så har han plockat info från bla Novitech-chip och
      gjort sin egen version. Det verkar som flera versioner för övrigt,
      jag beställde den som de flesta har.

      Alltså hemmaverkstad typ. Men det är många som kör med hans chip
      på det engelska forumet och alla verkar nöjda.

      Vet ej om han har en 16VT-version.
      /alex
      Coupé 20VT LE -99 Svart
      Camaro V8 1LE -14 Röd
      Huracan V10 610-4 -14 Grå
      Subaru Legacy 3.0 R - 07 Vit

      Comment


      • #4
        Hej...

        Alex.
        Har försökt få tag på den här grahams e-postadress på engelska forumet, men inte hittat.Har du det? Är själv intresserad, nämligen...;-)
        Skulle du kunna ge det till mig?
        Vore evigt tacksam..:-}.

        Mvh Alex :-)

        Comment


        • #5
          Alexander, :-)
          Gå in på http://forum.fccuk.org och välj SEARCH,
          sen gör du USERNAME SEARCH på namnet:
          GrahamL (notera L:et...)
          Sen klickar du på POSTER GrahamL
          och kan då skicka ett PRIVATE MESSAGE.
          Du måste vara registrerad användare på fccuk
          för att kunna skicka message, kostar inget att registrera sig.

          Kanske inte enklaste sättet, men det funkar.
          /alex
          Coupé 20VT LE -99 Svart
          Camaro V8 1LE -14 Röd
          Huracan V10 610-4 -14 Grå
          Subaru Legacy 3.0 R - 07 Vit

          Comment


          • #6
            Har nu fått G-Tec chippet på plats. Funkar finfint!!!
            Känns som turbon laddar tidigare och kraftigare. Snabb bil helt enkelt.
            Fast jag har inte provat fullt ut ännu då jag inte kopplat in boostmätare färdigt.

            Återkommer med mer feedback senare.
            /alex
            Coupé 20VT LE -99 Svart
            Camaro V8 1LE -14 Röd
            Huracan V10 610-4 -14 Grå
            Subaru Legacy 3.0 R - 07 Vit

            Comment


            • #7
              Hur gick det sen Alx?

              Har läst på de engelska forumet en del.
              Börjar bli sugen på att chippa. Men kör ni som chippat med övertrycksventil?

              Det sägs att de ska vara bolt on med Novitec att inget annat behövs, men när man läser där blir man ju mörkrädd
              Det talas om 1,8 bar i topparna! Klarar motorn av detta?

              Har sedan funderat på Scuadrachippet som de skriver om. I tråden så var det nån som skrev att han hade pratat med Squadra ang att montera en övertrycksventil, men fick till svar att då försvinner typ 70% av nyttan med chippet!

              Vågar man verkligen chippa utan övertrycksventil? Tycker de låter hiskeligt med 1,8 bar....
              FIAT Coupé 20VT-00

              Comment


              • #8
                Låter kanske läskigt, men om du skulle montera en laddtrycksmätare nu skulle du se att, redan originalchippet momentant kan ge ladd"peakar" på 1.5-1.6bar. Så då känns inte spikar på 1.8 så konstiga? Själva laddtrycket lägger sig sedan på ca 1.5bar max.
                Dessutom gjorde mitt chip detta bara i början, man borde kanske gasa lugnt då innan chippet "satt sig".
                Jag e mkt nöjd med mitt Novitec. Har oxå bytt till NGK BKUR 7ET stift för säkerhets skull.

                Chippet är det enda man behöver byta, men det viktigaste är nog att ha allt nyservat, bytt och i toppskick först. Speciellt soppafiltret vill man inte ha igensatt.. för lite soppa=för varmt=smält motor!
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • #9
                  Jo, ska byta allt sådant, tack för svaret.
                  Vet inte riktigt vart man ska lyssna till slut
                  Squadragänget på forumet säger ju att Novitecchippet går för magert!
                  FIAT Coupé 20VT-00

                  Comment


                  • #10
                    Jo exakt.. Sqadra-gänget!
                    Har oxå läst det där, o vissa Novitec-bilar har uppmätt för klen blandning, andra inte. Men Vilka av dem har bytt soppafilter t.ex.? Hur långt hade de bilarna gått? Vilka andra mods hade de? Osv..
                    Ett bevisat fall finns där man sen bytt filter, och vips så var blandningen OK.
                    Helt klart verkar en del andra chip ösa på med mer soppa för säkerhets skull + kylning. Känns lite yxigt o inte så high tech, speciellt om man vill att katten ska hålla mer än nåt år i taget..

                    Det enda jag vet säkert är att min bil funkar bra.
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • #11
                      Tack för att du rätar ut ev frågetecken. Ska nog ta & va lite mainstream & maila Novitec nu tror jag
                      FIAT Coupé 20VT-00

                      Comment


                      • #12
                        Jo, jag kör ju med G-Tec-chippet, ingen övertrycksventil, bara standardgrejer.
                        Har inte märkt av några extrema boost-toppar, kanske e min kassa turbomätare som spökar...
                        har inte sett mer än 1.5 tror jag, spik alltså.

                        Jag är riktigt nöjd. Blev en väsentlig skillnad. Jag passade också på att byta soppafilter
                        och köpte även tändstiften NGK BKUR 7ET som Per gjorde.

                        Det verkar som om Graham som programmerar G-Tec-chippet har gjort något åt soppatillförseln
                        om man läser engelska forumet. Man skall inte behöva vara orolig för för lite soppa vad jag vet.
                        Okej, är ingen expert och det är inte helt enkelt att skaffa sig en bild när man läser engelska forumet,
                        många trådar! Har heller ingen lambdamätare, kanske lever på lånad tid... ;-)

                        Jag tycker du skall kontakt honom och tjacka ett G-Tec. Väldigt många engelsmän som kör med detta,
                        nema problemas vad jag har hört. Som du vet är priset riktigt bra (lågt) och han skickar snabbt till dig.
                        (och så har jag provision...... näää)

                        /alex
                        Coupé 20VT LE -99 Svart
                        Camaro V8 1LE -14 Röd
                        Huracan V10 610-4 -14 Grå
                        Subaru Legacy 3.0 R - 07 Vit

                        Comment


                        • #13
                          Ska läsa på lite mer om G Techchipet....
                          Tack för tipset
                          FIAT Coupé 20VT-00

                          Comment


                          • #14
                            Fick uppfattningen att just överladd ála Novitec är en av de saker som G-tec skall plocka bort, sitter om jag fattat saken rätt en typ av hard-limit i chipet som bryter vid 1.8bar i Novitec (och tydligen också Squadra). G-tec har sänkt gränsen till något lägre (1.5?). Och för mycket soppa är väl inte heller bra för den delen... ? ;-) Kan tänka mig att den gränsen är satt på 1.8bar i standard-chippet, säkert därför som varken Novitec eller Squadra ändrat den. Men nu är jag långt ute på isen igen, men mina små åsikter i alla fall, som jag fattat det.
                            Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by novisen
                              Fick uppfattningen att just överladd ála Novitec är en av de saker som G-tec skall plocka bort, sitter om jag fattat saken rätt en typ av hard-limit i chipet som bryter vid 1.8bar i Novitec (och tydligen också Squadra). G-tec har sänkt gränsen till något lägre (1.5?). Och för mycket soppa är väl inte heller bra för den delen... ? ;-) Kan tänka mig att den gränsen är satt på 1.8bar i standard-chippet, säkert därför som varken Novitec eller Squadra ändrat den. Men nu är jag långt ute på isen igen, men mina små åsikter i alla fall, som jag fattat det.
                              G-tec brukar betraktas som ett säkrare chip än novitec.

                              GrahamL har även haft tillgång till Squandrachippet och han kör själv med sitt eget chip i sin Coupé.

                              Han gör inga chip till 16VT.
                              Porsche Boxster S 2002

                              Comment

                              Working...
                              X