Announcement
Collapse
No announcement yet.
en sida för dom som funderar på öppet luftfilter
Collapse
X
-
Intressant läsning helt klart men vad jag förstår det som om man får för dålig eller för bra flöde så bör lambda värdet ändras och tar man fram ett besiktningsprotokoll och kollar före och efter så ser man hur det ligger till. I teorin kan det funka men kanske inte i verkligheten om man ska kolla värde.
Hursom helst uppfattar jag det som om man har ett öppet filter och har bra avgasvärden, framför allt lambdan så bör man ligga bra till eller?
Sen håller jag med om att man ska satsa på bra filter om man nu ska ha ett och inget billigt alternativ.
EDIT: Finns det någon som har mätt upp lambda värden med bredbandslambdan med ett öppet filter i en Fiat med LMM?Last edited by 84jr0; 28 December 2006, 00:25.Kör tyskt, drömmer om italienskt
Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar
-
-
Kör tyskt, drömmer om italienskt
Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar
Comment
-
Originally posted by stilo andreas
http://www.mkiv.com/techarticles/filters_test/2/
hmm..intressant...Kör tyskt, drömmer om italienskt
Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar
Comment
-
Comment
-
Originally posted by Chorus
84jr0> AFR är motsvarande lambda, kolla på http://en.wikipedia.org/wiki/Air-fuel_ratio
När turbotrycket ökar så avtar lambdan vad jag fattar. Rätta mig om jag har fel.Kör tyskt, drömmer om italienskt
Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar
Comment
-
Originally posted by Chorus
Det stämmer bra att den går för fett, det beror sannolikt på att chippet inte är anpassat för turbon (GT28R)
Comment
-
Originally posted by Chorus
Det stämmer bra att den går för fett, det beror sannolikt på att chippet inte är anpassat för turbon (GT28R)
Kör tyskt, drömmer om italienskt
Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar
Comment
-
Det påverkar väl bara lambdan indirekt, på lång sikt. Alltså om filtret är inoljat så kommer luftmassemätaren oxå bli oljig och då kan den ge fel signal om syremängd, och därmed påverka lambdan.
Comment
-
Antar att bilen borde ha någon form av prioriteringsordning? T.ex. har jag för mig att ett läckage i grenröret får lambdan att registrera för mycket syre, så då går bilen lite fett istället. Alltså styr den mer på lambda än LMM. Fast jag antar att det är på låga varv, lite högre borde LMM vara snabbare och bilen prioritera den signalen över lambdan?Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.
Comment
Comment