Announcement

Collapse
No announcement yet.

Experthjälp behöves!!! Fiat Marea hgt 20v.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Experthjälp behöves!!! Fiat Marea hgt 20v.

    Var i fridens namn kan man hitta mareans schema på elsystemet? Problemet med bilen började med att kamremmen brast... Remmen körd endast 30 000 km, hela bilen endast 93 000km. En bekant tog bort locket till bilen och locket är nu grunrenoverat med 20 st. nya ventiler.! Efter att han monterat locket tillbaka har ei bilen startat mera. Det kommer ingen gnista till stiften och inget bränsle någonstans... Pumppen surrar ei! Inne på instrument panelen lyser endast code och oljetrycklamppan. Ingen lamppa som indikerar insprutnings systemet lyser heller!!! Troligen har körspärren slåt på av någon underlig anledning. Största problemet med denna makkapär är att när inte insprutningslamppan tänds kan jag inte heller förbikoppla körspärren. Släpade sedan iväg med bilen 150 km till närmaste service som har "dator" för att fixa detta problem.. Svaret där var att de får inte kontakt med "boxen" och kan därför inte heller fixa bilen. Domen löd såhär... De e säkert någon kabel av nånstans och hela bilens elkabelpaket bör bytas och så är nog boxen också sönder så den ska bytas med... Fick en offert på delarna som gick på 3500€ (ca 35000kr)... + arbete ca 40 timmar som kostar ca 85€ per timme... altså nästan 70000kr för detta arbete som bara är ett "delbyte" Är det någon som har haft motsvarande problem och kan hjälpa mig med detta problem? Bilen har nu stått i ett år tacvare detta problem. Kan man Köpa nån slags box till denna leksak som styr hela bränsle och tändsystem utan nån jävla körspärr? Är öppen för alla förslag och råd. E de nån som har shema på elsystemet och tex. några kritiska mätpunkter? Har kollat hela elpaketet så gott som de går men hittar inga synliga fel. Alla kontakter är ok och ingen korrosion förekomer någonstans. Kan ei mäta givarna för jag har inga speks till dessa och är ytterst fundersam varför fiat verkstaden ei klarar av att få kontakt med boxen? Tror att största problemet med verkstaden är att ingen kan eller vet vad som skall göras och därför börjar med att byta ut en massa delar.

  • #2
    Det låter som motorstyrningen är strömlös . Tror ej fel på startspärren (körspärren) .
    Nu är det viktigt att alla jordpunkter är ordentligt åtskruvade och alla jordpunkter har skruvats tillbaks (flera sitter fastskruvade i topplocket ) .

    Är inte alla jordpunkter inkopplade kan det räcka med att skruva fast den .
    har någon kabel glömts så kan styrdon faktisk varit illa och gått sönder .
    samma sak gäller om startbooster används vid startförsöken .


    Stift
    2. - jord
    14. - jord
    18 . +Ström(30+)
    19 . - jord
    24 . - jord
    27 . + Ström (15+)
    37 . + ström (30+)
    42 . - jord

    Comment


    • #3
      Vi skall se...

      Ok. men var sitter denna "stöpsel"? Jag har tillgång till absolut ingenting vad som berör elsystemet... mao. så har jag antagit vad som e vad... någonslags box ligger bredvid insuget och till den går 2 "stora" stöpslar. Antar att denhär boxen är motorstyrningen... fråga 2. vilken av dessa stöpslar e det som du beskriver? Och denhär code lamppan då? Betyder inte det att körspärren ligger på... Ps. ursäkta skrivfelen...

      Comment


      • #4
        kolla med engelska fiat forumet

        hittade ganska mycket info på engelska forumet när jag bökade med codec lampa och insp box

        http://www.fiatforum.com/bravo-techn...ode-light.html
        F:finns I:ingen A:annan T:turbo

        saab 9-5 2,0t såld! (nu Fiat grande punto 95hk 6vxl)

        punto 80elx årsm00 såld (undrar varför man köpte en v40 t4? måste spara pengar till en bravo sport)

        131 mirafiori 75 a projekt! (Det har inte hänt någonting på länge)

        Comment


        • #5
          Ladda ner Mareans verkstadsmanual (inkl. elscheman) här.

          http://rapidshare.com/users/5E3GJE
          lösenord "pdftown.com"

          http://www.pdftown.com/

          /Mikael
          Fiat Marea Weekend 155 20V -00
          Jaguar S-Type 4.2 Executive -03

          Comment


          • #6
            NU JÄVLAR!!!

            TACK för linken till workshop manualen!!! Bilen var på verkstaden i 7 veckor och svaret var att de inte fick kontakt med boxen.... Halva elsystemet i motorytrymmet rev de isär men men... Kontakten till testern ligger gömd under instrumentpanelen... heh, mao. har de ej ens kunnat testa boxen... hittade kontakten och man ser klart och tydligt att ingen har någonsin ens rört den för den var helt smutsig och intakt... Min bil ifråga har en sådan box som har 2 kontakter med 64 pins...


            Fråga två.... Fins det att få nåt sett med möjlighet att chippa om bilen? Tror fortfarande att det är körspärren som är problemet. modellen på boxen/systemet är Bosh ME 3.1.

            Berättar mera när jag hinner längre i felsökningen..

            Tusen tack Sverige för att några entusiaster klarar mera på 2 kvällar än vad Finlands auktoriserade verkstad klarade av på 2 månader!!!

            Mvh. kennu!

            Comment


            • #7
              Oops gav fel kopplingar detta var till upp till 1999 på din sitter den med 2 st stora kontakter .

              Jag är nästan övertygat att motorstyrningen saknar någon jordkabel .
              i.o.m att inte insprutningslampan tänds (kan ju vara fel på lampan men det sitter diod så brukar dom hålla ) så kommer körspärren lysa ända till den fått bekräftat från motorstyrningen att det är okey .

              Så pilla på att alla kablar samt ström matningar är okey och jag tror att du kommer finna ett fel där . för insprutningslampan ska tändas när du vrider på tändningen . får det att fungera och code lampan inte slocknar efter det får man då vidare , men då är det oftast trasigt nyckel eller antenn trasigt .

              Comment


              • #8
                nåjaa...

                2 pins är utan el... mao 2 st. som borde få sin el via ett relä, därför är boxen död... och code lampan kommer att lysa tils boxen vaknar oberoende om den känner nyckeln eller ej... 2way signal system... tror att när det kommer till kritan så är felet mindre än vad jag anat...

                Comment


                • #9
                  Kul om det visar sig enkelt (och billigt) lösa. Jag har inga högre tankar om en del bilverkstäder. Jag fick själv min box utdömd med en prislapp på ca 20 000 för ett tag sedan då kylfälkten gick kontinuerligt.
                  Jag hittade själv felet lite senare; Fel i tryckövervakningskontakten till AC'n som beodrade fläkten att, via ECU'n, gå pga av detta!
                  Jag hade dock aldrig fixat detta utan verkstadsmanualen. Den är en verklig guldgruva och den var en avgörande anledning för mej att köpa just en Marea. Himla kul att läsa om alla tekniska finesser som de italienska teknikerna stoppat in i bilen (gällande larm, ECU, originalradio etc). Återstår att se om kvalteten på delarna håller lika hög klass.
                  Hoppas att du reder ut dina problem och som sagt jag garanterar att saker blir betydligt enklare med tillgång till verkstadsmanualen.

                  /Mikael
                  Fiat Marea Weekend 155 20V -00
                  Jaguar S-Type 4.2 Executive -03

                  Comment


                  • #10
                    Hjälp... igen...

                    Behöver pindata till boxen... Den pindata som är i manualen stämmer ej med vad som är i bilen... Bosh 0 261 206 341...

                    Comment


                    • #11
                      Lite eller "mycket" off-topic.
                      Jag tror att dagens bilmekaniker inte får en ordentlig utbildning på vad de håller på med. Alltså att de verkligen kan hur alla elektriska system fungerar. Det krävs för att kunna göra en logisk, manuell felsökning. Det enda de kan är att koppla in en dator och få en fingervisning om vilken komponent som eventuellt gått sönder. Är det då glapp i en kontakt blir det svårare att lokalisera... då krävs kunskap. Och det behövs i moderna bilar med komplicerade elsystem.
                      Fiat Punto Easy 1.2 -13
                      Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

                      Comment


                      • #12
                        ...

                        Behöver desperat pinout informationen för att kunna gå vidare...

                        Comment


                        • #13
                          En liten fråga, vad är det för årsmodell på bilen?
                          Fiat 500
                          Fordson Super Dexta -64
                          Kawasaki Z1A
                          Kawasak GPz1100A2
                          Suzuki Grand Vitara -11
                          Suzuki T500R

                          Comment


                          • #14
                            Ja det undrar jag med. Obsevera att manualen är uppdelad på 4 volymer. volym 1 innehåller bl a alla grunddata för elsystemet medan vol 2-4 innehåller de uppdateringar som gjorts på senare årsmodeller. Jag skulle bli förvånad om du inte hittar rätt pinning för din box i manualen förutsatt att du tittar i rätt volym.

                            /Mikael
                            Fiat Marea Weekend 155 20V -00
                            Jaguar S-Type 4.2 Executive -03

                            Comment


                            • #15
                              -00

                              I've checked through all the Marea manuals I have but can't find any more information on this. There appears to be 3 different versions of ECU fitted:

                              1998 2.0 20v has Bosch 2.1
                              1999 2.0 20v has Bosch 3.1
                              2000 2.0 20v has Bosch 3.1F001

                              The 1999 2.0 20v 3.1 is the one I attached in #2 but there is no pinout or diagram for 3.1F001 in any of the manuals and 2.1 is a completely different type of ECU.

                              I did a search for the ECU part number you posted but the only thing I found anywhere was your post in the Norwegian FTCF. Are you sure you have the correct numbers from your ECU?

                              If you want to post your VIN number I'll know exactly what car you have which may give a few more leads. Other than that it seems we've drawn a blank.

                              Dave.


                              Här är vad jag fick för information från england... Det fins tydligen tre versioner av denna motorstyrning på bilen... Förstås har jag den tredje... mao. är det "jävla" svårt att hitta någon data till denna... Nu är jag så långt att motorstyrningen får all "stöm" den torde behöva men vaknar inte... Jordningen är nästa på lista men är ganska tricky att mäta En rolig grej som ger mig gråa hår är att laddningslamppan inte heller tänds... Den har inte på något vis någonting med boxen att göra... Tur att det finns brandförsäkring på bilen

                              Comment

                              Working...
                              X