Announcement

Collapse
No announcement yet.

Blinkers funkar ej X1/9?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Blinkers funkar ej X1/9?

Jag har lite problem med blinkersen på x1/9:an, varningsblinkersen funkar men inte den vanliga. Var ska jag börja någonstans? Spaken? Går varningsblinken på samma relä som den vanliga blinken? Hoppas att nån här har bättre koll än vad jag har, jag är grymt dålig på elektronik

Annars njuter jag för fullt! Fint väder och taklöst, och tur är väl det då jag inte får plats med taket på...
    Last edited by mirafiori; 20 May 2008, 07:42.
    Christian

Kör nu:

I garaget:

De två reläerna ligger i serie. Kolla alltså det vanliga blinkreläet och säkringarna.
    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

Comment

Jag svarar på min egen fråga. Jag fick allt att fungera igen. Det finns tydligen dom som är sämre än jag på bilel... Jag började med att ta bort allt som inte såg orginal ut och koppla tillbaka det som det ska sitta. Det verkar som om någon istället för att byta ett (1!) trasigt relä och två säkringar till lyktmotorerna bestämmer sig för att koppla in 4 egna relän som i sin tur kortsluter kretsen där bla blinkers, fläkt och bromsljus går. Vad säger man? En bild på en del av det jag tog bort...
      Attached Files
      Christian

Kör nu:

I garaget:

Comment

Och en liten bild på bilen förstås! Nu funkar faktiskt lysen och allt annat elektriskt igen. Grymt skönt! Har beställt nya däck som ska på till helgen, på 124 fälgar. Sen måste jag byta drivknutsdamask också innan bes.

Kanske ska flytta tråden till "Projekt" ?
        Attached Files
        Last edited by mirafiori; 13 May 2008, 09:29.
        Christian

Kör nu:

I garaget:

Comment

Originally posted by mirafiori
          En bild på en del av det jag tog bort...

Hjälp, var de en psykopat som ägde bilen?
          Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
          S/y Mascot
          S/y Rebell
          20vT
          Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
          Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

Comment

ang bil el

Hej
            Felix här.. förra ägaren av x1/9an. är ej en psykopat.. haha.. nej det var inte mina eldragningar det där. vad bra att du fick det utrett. började reda i det men insåg att det var bättre om du ordnade det så du själv vet hur det ligger till.

Ser att du fortfarande inte fått liten skylt fram. fick du inte igenom det? väldigt konstigt om du inte fick det. blir en helt annan bil med den kan jag lova

Morettin vilar på och jag samlar delar och skall även jag ta itu med rolig bil el. Hittade förresten nycklar som passade låsen. dock måste jag byta tillbaka till den andra rattstången och lite sådant roligt.
            Själv skall jag besiktiga min x1/9 dallara imorgon.
            x1/9an är en riktigt härlig bil och med dallara kitt blir det bara snyggare.
            ang grillgallret brukar de gå sönder då plasten är så pass skör och tunn. hoppas du hittar en.

Måste faktiskt erkänna av alla de x1/9or jag haft var faktiskt din den som var i bäst skick.. även motor mässigt.skulle haft den bilen när man började bygga dallaran....
            Attached Files
            Last edited by Felle; 13 May 2008, 21:12.
            Fiat X1/9 Dallara
            Fiat 124 Special Moretti
            Fiat Grande punto Sporting
            Lancia Thesis 3,2 V6
            Lancia Delta integrale EVO I
            Alfa GTV 3,0 V6
            Fiat Strada 1,9d

Comment

Re: ang bil el

Originally posted by Felle
              Hej
              Felix här.. förra ägaren av x1/9an. är ej en psykopat...
              Nej, jag misstänkte att det inte var dina dragningar I övrigt funkar den rätt bra. Den har börjat bete sig lite mysko ibland dock. Motorn svarar inte riktigt på gasen, det funkar fint på tomgång men så fort man försöker köra så bara hostar och rycker den. Kanske kan det vara nåt med automat choken eller nåt annat i förgasaren?

Och nej, fick tyvärr ingen liten skylt. Det sitter en stor blaffa där fram numera...

Kan någon Admin flytta denna tråd till Projekt?
              Last edited by mirafiori; 14 May 2008, 10:42.
              Christian

Kör nu:

I garaget:

Comment

Byta Drivknutdamask.

Har börjat byta damasken på vä bak. Så fort jag rörde den inre gick den också sönder så jag beslöt mig för att det är lika bra att byta alla fyra så det är nu beställt.

Allt gick smidigt över förväntan och den korta drivaxeln ligger nu på bänken.

Här är det tomt:
                Attached Files
                Christian

Kör nu:

I garaget:

Comment

Och här ligger den och väntar på ny damask:
                  Attached Files
                  Christian

Kör nu:

I garaget:

Comment

Här ser man hur dålig den gamla var:
                    Attached Files
                    Christian

Kör nu:

I garaget:

Comment

Imorgon ska jag hämta nya däck till bilen också! Kunde inte låta bli att kolla lite hur det kan komma att se ut:
                      Attached Files
                      Christian

Kör nu:

I garaget:

Comment

Bes och Godkänd!

Så här glad ser X1/9:an ut när den för första gången på tio år passerar genom ASB nålsöga!

Med nya damasker och fyra snygga fälgar med nya däck gick det nästan som en dans. Det roligaste var att se besiktningskillen på nästan 2m köra iväg i den
                        Attached Files
                        Christian

Kör nu:

I garaget:

Comment

Working...
                        X