Announcement

Collapse
No announcement yet.

vit härlig rök = turbobyte??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • vit härlig rök = turbobyte??

    Nämen så att ehh... lite rök är ju alltid fränt vid rödljusen. Vit härlig. Bara neonljus och strobe som fattas för att få den där äkta discokänslan.

    Jupp, min bil har fått för sig att börja röka. Dumt.
    Allting pekar väl på kassa turbolager/packningar...
    Det ryker efter en stund när jag står still på tomgång.
    David har provsniffat röken.
    Freddan har gått vilse i rökdimman.
    Allting pekar på det.... fast... bilen bara gått 7000 mil, har inte märkt av någon minskad prestanda från turbon heller.
    Men det är väl bara en tidsfråga...

    Innan jag verkligen fixar turbon tänkte jag bara kolla om nån kan förklara det här med vevhusventilation.
    Jag har fått höra att problem där skulle kunna orsaka rökfenomen liknande det man får när turbopackningarna är kassa.
    Long shot, men jag ville ändå kolla...

    Om det nu är turbon så har jag ännu inte bestämt hur jag ska göra...
    - Renovering av befintlig
    - Utbytesturbo (www.turboservice.se tar 5300:- pix för hårdvaran, arbete tillkommer)
    - Köpa ny frän kullagrad (dyrt)
    - Invänta Togges förslag på brasiliansk licenstillverkad Garrettkopia. (sjysst pris)
    Coupé 20VT LE -99 Svart
    Camaro V8 1LE -14 Röd
    Huracan V10 610-4 -14 Grå
    Subaru Legacy 3.0 R - 07 Vit

  • #2
    *sniff sniff* Mmmm
    With great power comes the bitches
    Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
    Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
    Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

    Comment


    • #3
      Dålig vevhusventilation=>(för)högt tryck i vevhuset=>olja kan tryckas ut på olämpliga ställen.
      Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
      Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

      Comment


      • #4
        vit rök borde inte vara olja.. har nivån i expansionkärlet sjunkit?

        Garretkopian är väl inte att rekomendera då dom knappt är balanserade..
        Fiat uno 355hk på 1.3 liter
        X1/9
        www.kallebacksmotor.se

        Comment


        • #5
          Om oljan inte är förbränd utan förångad skulle jag gissa på att den kan vara vit.
          Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
          Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

          Comment


          • #6
            oh lider med dig hoppas du klarar dig lite till men börja spara till en ny frän turbo, det hade jag gjort ifall jag var tvungen att byta.
            Kör tyskt, drömmer om italienskt

            Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

            Comment


            • #7
              Originally posted by Jens
              vit rök borde inte vara olja.. har nivån i expansionkärlet sjunkit?
              Njaa... säg gråvit då. Svårt med färgbestämning tycker jag.
              Kylvätskenivån är OK. Den ligger still och jag har inte behövt fylla på.
              Coupé 20VT LE -99 Svart
              Camaro V8 1LE -14 Röd
              Huracan V10 610-4 -14 Grå
              Subaru Legacy 3.0 R - 07 Vit

              Comment


              • #8
                alx> har du katt?

                lukta på röken, du känner om det är olja
                /Peter

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Chorus
                  alx> har du katt?

                  lukta på röken, du känner om det är olja
                  Jag har racekat och 3" från katten.
                  Har förstått att det kan accelerera packningsförslitning jämfört med originalsystem och originalkat.
                  Coupé 20VT LE -99 Svart
                  Camaro V8 1LE -14 Röd
                  Huracan V10 610-4 -14 Grå
                  Subaru Legacy 3.0 R - 07 Vit

                  Comment


                  • #10
                    Jo, det stämmer bra, mindre tryck i avgassystemet gör att det läcker mer olja.

                    Men lukta på röken så att du vet att det verkligen är olja, det kan vara vatten. Krävs inte många droppar vatten för att det ska ryka
                    /Peter

                    Comment


                    • #11
                      du märker ganska lätt om det är lagren/tätningarna på avgassidan, som det låter som om det är vit rök, om det nu sitter i turbon.
                      HAde samma på en annan garrett jag försökte med i punton, en jäkla rök, på tomgång, du känner att det luktar fränt, och typ lite bränt, be ngn åke efter dig och kolla om det ryker när du drar på dvs. belastar turbon, eller om det luktar efteråt (släpp gasen), när du så att säga motorbromsar. (När jag motorbromsade med dåliga ventilstyrningar uppkom en söt lukt - kom in olja då).
                      ryker det på tomgång och när du belastar turbon har du dåliga tätningar turbon. Det är vanligt förekommande och turbin m.m. är ofta i ett f.ö. bra skick, laddar på finfint.

                      F.ö., ta loss vevhusventilationsslangen och kolla huruvida det verkar vara tryck (mycket alltså, inte att det suger lite och ut kommer lite luft) från den, är det det kan det vara annat som är dåligt. Kolla att den slangen är ren, så att inte det är stopp någonstans på vägen.
                      Fiat Punto GT - Turbo for fun

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Freddan_BA
                        F.ö., ta loss vevhusventilationsslangen och kolla huruvida det verkar vara tryck (mycket alltså, inte att det suger lite och ut kommer lite luft) från den, är det det kan det vara annat som är dåligt. Kolla att den slangen är ren, så att inte det är stopp någonstans på vägen.
                        Kan du enkelt förklara var denna slangen sitter på Coupén?
                        Foto?
                        Coupé 20VT LE -99 Svart
                        Camaro V8 1LE -14 Röd
                        Huracan V10 610-4 -14 Grå
                        Subaru Legacy 3.0 R - 07 Vit

                        Comment


                        • #13
                          på punton vet jag vad den sitter, men dessvärre inte på coupen, går upp vid tändstift 2, vid blocket. Slangen går vidare till dumpventilen.

                          På min är det på framsidan av motorn, då vår turbo sitter på baksida - mot torpedväggen. slangens diam ca 20mm har jag för mig.
                          på denna är det som en rund kopp precis under hålet för bild 2, där slangen ska sitta.
                          Attached Files
                          Fiat Punto GT - Turbo for fun

                          Comment


                          • #14
                            Måste va denna han menar då med ventilation. OM de blir för högt tryck trycks olja ut och in i insuget...bättre upp är att då ha en catch tank där alla olja samlas...mer miljövänligt då oljan annars skulle förbränts o dödat minst fyra renar per år pga sotpartiklar..
                            Attached Files
                            With great power comes the bitches
                            Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
                            Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
                            Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

                            Comment


                            • #15
                              Ok, ska kika på detta när jag kommer hem.
                              Är denna veckan i USA, Chicago+Dallas (fick jag det sagt... ).
                              Har inte sett en enda Coupé
                              Bara massa SUVar och anonyma tråkiga sedanbilar.
                              Nåja, en och annan vråltrimmad japs oxå. Typ Impreza, Mitsubishi EVO. Nice

                              Faan, egentligen skulle jag passa på att köpa Garrett-turbo här...
                              Men jag lär ju köpa fel och sen betala massa överviktsavgift på flyget...
                              Fast sugen e jag!
                              Coupé 20VT LE -99 Svart
                              Camaro V8 1LE -14 Röd
                              Huracan V10 610-4 -14 Grå
                              Subaru Legacy 3.0 R - 07 Vit

                              Comment

                              Working...
                              X