Announcement

Collapse
No announcement yet.

Avläsning felkoder OBDII och ODB 3-pin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Avläsning felkoder OBDII och ODB 3-pin

    Har läst lite på forumet att en del har fått varningslampor i sin Fiat som indikerar på fel. Andra vill bara kolla av sin bil och se till att den mår bra. Sen ska det vara så härligt billigt också

    Här kommer tipset som även den med tummen mitt i handen kan fixa!

    Du behöver följande utrustning:

    * VAG COM 409.1 KKL USB OBDII kabel (Samma som används för Audi, VW, Seat m.fl.) som kan köpas på Ebay för 150kr inklusive frakt hem. Nr.1 på bild.
    * Fiat 3 Pin till 16 Pin Diagnostik kabel (För äldre Fiats som Coupé t.ex.) som kan köpas på Ebay för 50kr inkl frakt hem. Nr. 2 på bild.
    * Fiat ECU Scan mjukvaran som laddas ner gratis från http://www.fiatecuscan.net/ - Du klarar dig gott och väl med gratisversionen men behöver du ytterligare funktioner så sponsrar du utvecklaren.
    * En dator, din vanliga laptop eller en gammal variant som kan köra minst Windows XP eller senare dock måste den vara 32-bit för jag har i alla fall inte hittat drivrutiner för 64-bit. Det går bra att köra 32-bit Windows i virtuell miljö (Windows XP Mode i Windows 7) Nr. 3 på bild.

    Jag har testat denna uppsättning på min Stilo och man kan läsa av motorns felkoder, nollställa serviceindikatorn mm. Behöver man komma åt andra styrdon som t.ex. AC, Airbag så får man skaffa OBDKey 1.40. Coupén har jag inte testat på än men det ska fungera.

    EDIT: Någon behörig får gärna klistra denna tråd så blir den synlig för alla.
    Attached Files
    Last edited by 84jr0; 31 October 2011, 19:33.
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

  • #2
    Ang. bild 2: kopplas röd/sv klämmorna till batteri +/- ?

    Comment


    • #3
      Originally posted by tempra33
      Ang. bild 2: kopplas röd/sv klämmorna till batteri +/- ?
      Jag har inte testat den på coupen än men dessa två klämmor lär man behöva strömmata.
      Kör tyskt, drömmer om italienskt

      Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

      Comment


      • #4
        Fiat orginalsladd till diagnostikdator för verkstäderna från 90-talet ser ut så. Den trepoliga + 1 röd och 1 svart med krokodilklämma till batterimatningen.
        Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

        Comment


        • #5
          Funkar dessa prylar även på Croma 2.0 1995 16V?

          Comment

          Working...
          X