Announcement

Collapse
No announcement yet.

Guide kamremsbyte Fiat Coupe 20v Turbo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Guide kamremsbyte Fiat Coupe 20v Turbo

    Kamremsbyte Fiat Coupé 20V Turbo

    Detta skrivs i efterhand och om minnet är bra så ska det vara korrekt

    • Lyft upp bilen fram och ta av båda hjulen.
    • Tag av plastskyddet under motorn.
    • Tag bort innerskärmarna höger sida(den stora böjer jag bara åt sidan).
    • Ta bort tänd moduler och ventilkåpan.
    • Jag monterar bort LMM för att underlätta sidoförflyttningen av motorn senare.
    • Dra ett rep eller spännband runt motorn och koppla till kranlyften och spänn lyften en aning.
    • Lossa alla motorfästen.
    • Motorn ska nu hänga i kranlyften.
    • Nu brukar jag stötta med domkraft på högersidan(kamremssidan) och pallbock eller en domkraft under växellådan.
    • Nu lyfter jag upp högersidan med domkraften (släpp efter på krandomkraften) för att lossa de övre skruvarna till kåpan för kamremmen. Det kan vara lite trångt på den främre skruven. Men jag har tillverkat en specialnyckel med torx.
    • Tippa ner motorn så att du kan lossa de nedre skruvarna till kåpan.
    • Drag kåpan uppåt. Man kan behöva bända motorn lite åt sidan.
    • Lossa och ta av remmen till servon.
    • Lossa remskivan till servon på vevaxeln.
    • Nu ska motorn bändas över till väster sida så att man får plats för att dra av spännaren och löprullen från sina pinnbultar. Jag brukar använda ett spett och en träskiva som skydd för innerskärmen. Bänd mot aluminiumarmen till övre motorfästet. Placera en träbit(ca 2cm) som distans mellan innerskärm och aluminiumarmen.
    • Nu är grovarbetet gjort. Nu börjar finliret.
    • Drag runt motorn med en hylsa och spärrnyckel på vevaxeln till övre dödpunkten på ettans cylinder (kolven i topp). Nockarna på ettans kamaxlarna ska vara vridna utåt.
    • Men innan du når toppen så tag av tändstiftet på ettans cylinder och montera mätklockan.
    • Drag runt motorn försiktigt och notera när nålen på mätklockan börjar vända.
    • Montera låsverktygen för kamaxlarna. Använder du samma skruvar som original till överfallen så tänk på låsverktygen har mer gods och gör att skruvarna inte går att skruva lika långt ner. Var rädd om gängorna. Men i första skedet så ska man bra dra för hand. Kamremmen är ju fortfarande monterad och kanske passar inte kamnockarna riktigt i låsverktygen. Skruva in så mycket att kamaxlarna är låsta.
    • Lossa på spännaren och ta av remmen, spännaren och löprullen.
    • Nu är kamaxlarna lösa och du kan dra skruvarna lite hårdare samtidigt som du vickar lite på remskivan. Nu är passningen korrekt till låsverktygen och timingen som den ska vara.
    • Vevaxeln är ju lös nu och då kan man vicka lite försiktigt fram och tillbaka på den och samtidigt studera nålen på mätklockan. Du lär dig snart när kolven är exakt i topp. Detta är mycket viktigt för att få rätt spänning på remmen på dragsidan. Den ska vara hårt spänd för att annars så kommer vevaxeln att röra sig lite innan avgaskammen börjar rotera. Då missar man timingen.
    Observera att det inte går att lossa hjulet på avgaskammen för att spänna remmen. Remskivan sitter monterad med en klack i kamaxeln och motsvarande spår i remskivan.
    Därför måste man vara mycket noggrann med att få kolven i absoluta dödpunkten. En hundradel fel kan vara tillräckligt för att remmen blir för slack.
    • När du är övertygad om att kolven är absolut i topp så lås fast vevaxeln med skruvarna till remskivan för servon. Skruva in dem och lås lätt mot motorblocket.
    • Montera spännare, löprulle och kamremen. Börja moturs från vevaxeln. Pilarna på remmen ska vara i motorns rotation (medurs).
    • Spänn fjädern i spännaren och flytta spännaren mot kamremmen. Detta görs med en blocknyckel med slät sida och ta spjärn mot löprullen. Jag spänner fjädern med en krok som jag drar i ”visaren” som är knuten till fjädern. Spännarens pinnbult löper i ett spår i blocket och ska nu flyttas längst ut så att förspänningen på fjädern är max.
    • Drag fast muttern till spännaren med 50 Nm. Men kan vara svårt eftersom man inte får plats med momentnyckel och hylsa. Lite erfarenhet hjälper. Spännarhjulet flyttar sig mot remmen när du släpper ”visaren” med kroken.
    • Spänningen på remmen mellan remhjulen måste också kontrolleras. Det ska inte vara något slack här heller. Detta av samma skäl som ovan. Timingen är viktig.
    • Behöver man justera så går det att släppa på torxskruvarna till remskivan på insugningskammen och med ett mothåll vrida lite på remskivan så att remmen blir spänd.
    • Nu kan man märka upp lägena för remskivorna till kamremmarna och vevaxeln.
    • Insugssidan klockan 9.00 och avgassidan kl. 3.00. Det finns fläns på blocket som man kan använda.
    • Tag bort mätklockan och skruvarna som låser vevaxeln.
    • Drag runt motorn 2 varv och kolla om alla märken stämmer.
    • Är det ok så ska nu spännaren slackas en aning så ”visaren pekar mot hålet” som indikerar rätt spänning. Jag brukar vilja ha en spänning som gör att remmen mellan vevaxeln och spännaren går att flytta 5-7 mm åt båda hållen.
    • Nu ska du dra runt motorn 2 varv igen (tillbaka till ÖD).
    • Stämmer alla märkningarna så är det ok. Annars får du börja om. Men med min metod så brukar det stämma.
    • Återmonteringen sker nu som vanligt i omvänd ordning.
    • Lämpligt är att montera kamremskåpan innan du bort träbiten och släpper tillbaka motorn.
    • Givetvis så byter du även remmen till servon.
    • Spänn servoremmen med känsla. Inte för hårt.
    Regards
    lenel
    Alfa 2000 GTV Historic Racer och en gul Coupe 20vt 97

  • #2
    Lite bilder till Guiden

    Verktyg
    Attached Files
    Regards
    lenel
    Alfa 2000 GTV Historic Racer och en gul Coupe 20vt 97

    Comment


    • #3
      Kroken
      Attached Files
      Regards
      lenel
      Alfa 2000 GTV Historic Racer och en gul Coupe 20vt 97

      Comment


      • #4
        Kranlyft
        Attached Files
        Regards
        lenel
        Alfa 2000 GTV Historic Racer och en gul Coupe 20vt 97

        Comment


        • #5
          Låsverktyg
          Attached Files
          Regards
          lenel
          Alfa 2000 GTV Historic Racer och en gul Coupe 20vt 97

          Comment


          • #6
            Trädistans
            Attached Files
            Regards
            lenel
            Alfa 2000 GTV Historic Racer och en gul Coupe 20vt 97

            Comment


            • #7
              Låsning vevaxel
              Attached Files
              Regards
              lenel
              Alfa 2000 GTV Historic Racer och en gul Coupe 20vt 97

              Comment


              • #8
                Klart
                Attached Files
                Regards
                lenel
                Alfa 2000 GTV Historic Racer och en gul Coupe 20vt 97

                Comment


                • #9
                  Bra jobbat och tack för guiden!
                  Kör tyskt, drömmer om italienskt

                  Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                  Comment


                  • #10
                    Fantastiskt jobbat med guiden!
                    Har inte hunnit läsa allt men denna får bli en av guiderna i GDS-samlingen, säkert som armén i kyrkan.
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment

                    Working...
                    X