Nu vet jag hur svårt det är att byta kamrem på en Marea HLX 2liters och 20ventils motor, det är inte svårt bara lite ont om utrymme. Motorn ska flyttas ca 10mm åt vänstersida.
Jag visste inte hur man skulle låsa kammarna, samt hur mycket och vad som skulle demonteras när jag började med mitt kamremsbyte. Så jag fottade och skruva bort del efter del. Det största felet som jag gjorde var nog att när jag lyfte/lättade motorn, var att lyftbanden låg runt kroken och motorn, detta innebar att motorn kunde tippa lite fram eller bak och då var det svårt att styra, det skulle ha varit bra med 3st lyftblock, jag hade 2st lyftblock.
Låsningen av kammarna och motor var lätt, remskivorna till kammar har ”ekrar” och en är fast skruvad med 4 skruv. Jag tog bort 2 skruv montera ett plattjärn och låste ihop med en bygel runt en eker. Motor låste jag med hjälp skruvarna som håller den yttre remskivan. Sedan fuskade jag med lite vit lackfärg, målade vita punkter på remskivorna, motor och gamla kamremmen, sedan förde jag över de vita punkterna till den nya remen, då kan det inte bli fel.
Jag bytte inte vattenpump då ska kanske motorn över lite till, är det någon som vet?
Remen såg bra ut men inte spännrullen som var lite ner sliten, bilen har rullat 9000 mil.
Delarna som jag bytte var kamrem, spännrulle, ledrulle, servorem och generatorrem, det kosta mig ca 2000kr i delar.
Var sitter bränslefiltret på Marea Weekend, vet någon detta?
Jag visste inte hur man skulle låsa kammarna, samt hur mycket och vad som skulle demonteras när jag började med mitt kamremsbyte. Så jag fottade och skruva bort del efter del. Det största felet som jag gjorde var nog att när jag lyfte/lättade motorn, var att lyftbanden låg runt kroken och motorn, detta innebar att motorn kunde tippa lite fram eller bak och då var det svårt att styra, det skulle ha varit bra med 3st lyftblock, jag hade 2st lyftblock.
Låsningen av kammarna och motor var lätt, remskivorna till kammar har ”ekrar” och en är fast skruvad med 4 skruv. Jag tog bort 2 skruv montera ett plattjärn och låste ihop med en bygel runt en eker. Motor låste jag med hjälp skruvarna som håller den yttre remskivan. Sedan fuskade jag med lite vit lackfärg, målade vita punkter på remskivorna, motor och gamla kamremmen, sedan förde jag över de vita punkterna till den nya remen, då kan det inte bli fel.
Jag bytte inte vattenpump då ska kanske motorn över lite till, är det någon som vet?
Remen såg bra ut men inte spännrullen som var lite ner sliten, bilen har rullat 9000 mil.
Delarna som jag bytte var kamrem, spännrulle, ledrulle, servorem och generatorrem, det kosta mig ca 2000kr i delar.
Var sitter bränslefiltret på Marea Weekend, vet någon detta?
Comment