Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat Coupe motor i en Punto?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fiat Coupe motor i en Punto?

    Fiat Coupe 16v turbo motor + växellådan.

    Någon som vet om detta kan funka i en Punto GT. Få i den i motor rummet kan man väl alltid få...? kanske man kan använda orginal lådan i GT´n. Men kan man lösa något av detta utan att behöva bygga om allt för mycket?
    Kanske det bara är i min fantasi som det funkar?

    Det är ju alltid kul att fantisera :-)

    Christer

  • #2
    orginal låda kommer aldrig at hålla!

    Annars hadee det blivit grymt.

    Några länkar, dessa har tillochmed 4 hjulsdrift.

    http://www.puntopower.com/imola2002.html

    http://www.puntopower.com/maggiora.html
    Fiat uno 355hk på 1.3 liter
    X1/9
    www.kallebacksmotor.se

    Comment


    • #3
      kanske bara var denna som hade 4-hjulsdrift

      http://www.puntopower.com/images/mag...gioragt_01.jpg
      Fiat uno 355hk på 1.3 liter
      X1/9
      www.kallebacksmotor.se

      Comment


      • #4
        Här har du en som satt in en 16VT i en punto...

        http://www.puntosports.co.uk/forums/...ighlight=coupe


        .....my conversions set me back £1500 and that includes DTA, T04e hybrid and tubular manifold. and much more, its been very cheap really.......

        Så nog går det. 20VT passar visst inte. Aningens jobbigt att få in de där sista 4 ventilerna antar jag ;-) Tyckte det var trångt i GT:ns motorutrymme tills jag öppnade Coupen.... Nästan som om Punton har lika bra utrymme som en Volvo 240 i jämförelse.
        Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

        Comment


        • #5
          ....F@n...det var grymma länkar.

          nu har det satt griller i huvet!

          Minifreaks Punto Project...var riktigt snygg också.

          Fick pris från en bilskrot på vad vad koplett motor,växellåda och all el som behövs för att styra motorn. 18 000kr. Inte så faligt med tanke på vad det kostar att byta till större turbo på orginal 1,4l GT motorn skulle kosta på GIK, ca 11 000kr (utbytes & fast ny)

          Så ska nog kolla upp ett och annat under vintern.

          tack för inspirationen, Christer :-)

          Comment


          • #6
            Låter onekligen som ett roligt bygge även om jag kan tänka mej att det är ett jävulskt jobb att få det att lira..

            Den blir det ju problem vid besiktningarna med all säkerhet, om man inte har en så kallad "besiktningsbil" då..

            Comment


            • #7
              Du tror inte att man bara kan säga:
              " det är GT-modellen, lite större motor i den" ;-)
              Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

              Comment


              • #8
                Originally posted by novisen
                Du tror inte att man bara kan säga:
                " det är GT-modellen, lite större motor i den" ;-)
                Haha jo man kan ju alltid försöka..

                Comment


                • #9
                  Tja.

                  Tror att ni har lite rätt i det ni säger att kan bli problem vid besiktning... men kolla denna länken och jämnför med en Punto GT orginal motor... skillanden ser inte ut att vara så stor! Vikt mässigt sägs vara komplett motor+låda ca +40kg.
                  tror inte att dom på Bes. vet/ser någon skillnad på utbytt motor :-) möjligtvis att dom märker att det är mer kräm i motorn.

                  http://www.puntosports.co.uk/forums...&highlight=2ltr

                  Med denna länken kan man inte bli annat än sugen på att undersöka vidare.

                  Tja på er Christer

                  Comment


                  • #10
                    tjenare Krister,
                    tänkte bara delge vad jag tänkte om jag hade tid:

                    * Turbo TB2531, från saab 9000 2,3 T ,
                    * Chip från Puntosports, seb 4.1 räcker med soppa för att ladda ca 1,2 bar med T 25-an, är alltså anpassad för det aggregatet.
                    * Sedan FMIC,
                    * en bättre bränsletrycksregulator och
                    * en schysst soppapump.
                    * E pysventil hänger också med i detta.

                    Detta skulle nog hamna runt en 10000 så då kan du lägga resten av pengarna på att fixa nya lager och förstärkt koppling, vilket jag tror e klokt.

                    Effekten man får ut ligger runt 180 -190 hk, kunskap inhämtat från puntosports jag länkade till tidigare.

                    Lycka till och kul att höra att GT-n snart blir en klassiker som Uno turbon, fast det dröjer nog ett tag till

                    /Fredde
                    Fiat Punto GT - Turbo for fun

                    Comment

                    Working...
                    X