Announcement

Collapse
No announcement yet.

Utfärdar varning till alla Stilo-ägare!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Utfärdar varning till alla Stilo-ägare!

    Många stilo ägare har hört av sig på diverse forum och påstått att bilen är riktigt olje törstig. Verkar som det gäller allt från 1.6 liters motorer till 2.4.

    För att ta ett gott exempel så drog min 1.8 Stilo ca 2.7 liter olja efter 1300mil...

    I instruktionsboken står det att den ska dra ca 400gram/1000mil vilket motsvarar ca 0,344liter. I praktiken drar den mer, mest varma sommardagar enligt Fiat verkstan.

    Vill även tillägga att min körstil är inte hårdare än medelsvenskens.

    Jag har pratat med min verkstad angående detta och de föreslog att jag ska prova ny olja som kanske får ner förbrukningen. Idag kör jag på Quaker State 5w40/10w40. Har mailat general agenten Italienska Bil AB som ägs numera av Olle Olsson bolagen AB och har fått följande svar:

    ----------------------------------------
    Hej och tack för Ditt mail !

    Den oljeförbrukning du anger faller inte utanför normen för det som av fabriken bedöms som onormalt. Den gräns som fabriken anger som övre gräns för oljeförbrukning är 1 liter per 100 mil eller 1% av bränsleförbrukningen.

    I princip alla bilar förbrukar egentligen olja, hur mycket beror dock på körsätt, vilken olja man använder, motorkontruktion osv.

    När det gäller oljor så kan det skilja i förbrukning mellan olika typer och olika viskositeter. Det finns därför en anledning att diskutera detta gemensamt med verkstaden och oljeleverantören och kanske få fram en annan oljetyp som prioriterar lägre oljeförbrukning framför andra egenskaper, alternativt byta till ett annat oljefabrikat som kan leverera en sådan olja.


    Med vänlig hälsning

    Roger Carlson
    Italienska Bil AB
    -------------------------------------------

    Under veckan ska jag titta en extra gång på bilen och bl.a. mäta avgasvärden och hålla stenkoll på oljenivån mm. Vill veta exakta värden eftersom i min service bok står det bara OK. Återkommer när jag gjort jobbet.

    Med denna tråd vill jag bara varna alla stilo ägare att kolla oljenivå ofta så slipper ni eventuella olyckor.

    Fler som upplever för hög oljeförbrukning få gärna skriva sina erfarenheter.


    Almir

    EDIT: Min stilo har rullat ca 7300mil i skrivande stund!
    Last edited by 84jr0; 28 December 2005, 17:46.
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

  • #2
    Efter att ha köpt min andra femcylindriga Fiat, denna gång en nästan ny bil med bara 2400 mil på mätaren så kan jag bara konstatera att dessa bilar drar olja. Det är alltså helt normalt. Stilon har dragit en liter på 600 mil nu, detta med en tunn olja. Min Coupe 20 VT drar tre gånger så mycket, men det avhjälps lätt med en 10/60 olja (t ex Castrol TWS), vilket funkar bra på sommaren. En 5/50 olja är kanske lämpligare för att få ner förbrukningen på vintern, t ex Mobil 1. Jag har en kollega som köpt två nya Alfa Romeo, både fyrcylindrig och en V6:a. Symptomen med oljeförbrukning är desamma (på den 4-cylindriga fick han byta motor då han glömde kolla oljan under en period i början...). Italienska bilar skall alltså dra olja, i alla fall Alfa, Fiat, Lancia. Vet ej hur det är med Ferrari och mer exklusiva bilar. Hoppas jag får erfarenhet av det någon gång i framtiden ;-)
    Såld:Coupé 20 VT Limited Edition Nr 739 Grigio Vinci Metallizzato
    Lancia Thema Executive 3.0 CRD
    Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDM QV Line
    Ducati Multistrada 1000 DS

    Comment


    • #3
      Vissa bilmärken, så står det att man ska kolla oljan vid varje tanktillfälle. Inte ovanligt med 1 liter / 100 mil.
      Fiat uno 355hk på 1.3 liter
      X1/9
      www.kallebacksmotor.se

      Comment


      • #4
        Konstigt hur mycket det kan skilja från modell till modell! Jag har aldrig behövt fylla på olja själv i min Punto (förutom service) sen jag köpte bilen 2002. Den drar ingenting verkar det som...hur mycket man än gasar.

        Comment


        • #5
          Håller med, min punto drar väl mellan ½ och 1 liter olja mellan service, 1500mil.
          Undrar vart all olja tar vägen? Kan det vara tillverkarna som bara specar det så högt för att slippa kostnaderna med dåliga toleranser i tillverkningen och reparationer pga lite hög oljeförbrukning? Drar den 1l/100mil behöver man ju aldrig byta oljan, det sköter den ju nästan helt själv i så fall... Ny bil skall enl. mig inte förbruka synbart med olja mellan servicetillfällen.
          Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

          Comment


          • #6
            I Punto fallet, kan det ha att göra med turbo vs. icke turbo? För min Punto drar inte märkbart med olja heller. Är inte FIRE motorerna "lågfriktionsmotorer" och borde inte dra olja? (Eller påverkar det endast bensinförbrukningen kanske?)

            Panda 169

            Comment


            • #7
              Originally posted by Jim
              ...Är inte FIRE motorerna "lågfriktionsmotorer" och borde inte dra olja? (Eller påverkar det endast bensinförbrukningen kanske?)
              Är det inte tvärtom? Lågfriktion drar mer olja, alltså.
              Jag tänker på oljeutmattningen i Saabarna, har för mig det sades att de drog mer olja pga av att de var lågfriktionsmotorer.
              Fast jag kan mycket väl ha fel här. Någon som vet?

              Comment


              • #8
                Kan bara hålla med...

                ... jag har haft tur då jag inte heller har drabbats av för hög oljeförbrukning. Har inte haft det problemet i någon av mina fiatar/alfor. Det börjar närma sig runt 30 bilar under 15 år.

                Vissa av bilarna har dock bara ägts ett par dagar så där kan man ju inte uttala sig....

                Mina nuvara två fiatar, en punto 80 speedgear 2001:a och en Marea HLX 20V tar nästan ingen olja alls på 1000 mil.

                Verkar helt sjukt att 1liter/100 mil skulle vara normalt och accepterat. jag kör runt 6000mil/år vilket skulle innebära 60liter olja/år i bara förbrukning. Sen tillkommer ju det ca 4literna vid oljebyterna var 1000:e mil.
                Ruggig tanke... var det så skulle jag byta bil/märke.

                \Örjan.

                Comment


                • #9
                  Min 5cyl, Bravo,

                  har jag inte behövt fylla på någon olja de 500mil jag kört den.
                  Oljeförbrukningen på nyare lågfriktionsmotorer har väl med o göra att de inte är helt täta i cylinderloppen, så framförallt vid mycket korta körningar, så kan de dra mycket olja!

                  Att det står en förbrukning i instruktionsboken på 1l/100mil, är inte speciellt ovanligt, har jag sett på flera bilar, både nyare o äldre av olika fabrikat (fast vanligast på italienska o franska), så det känns som om det är bilfabrikanterna som garderar sig lite!

                  Comment


                  • #10
                    Måste vara som ni säjer en gardering från fabrikanten..

                    En motor i bra skick bör inte dra olja..
                    tror att det kan vara motorbromsning från höga varvtal på högkompade motorer som främst kan suga in olja via styrningar och lopp..? och viss olja transporteras via vevhusventilationen.
                    Fiat uno 355hk på 1.3 liter
                    X1/9
                    www.kallebacksmotor.se

                    Comment


                    • #11
                      helt sjukt!

                      Det låter helt barockt att man ska acceptera en förbrukning på upp till 1L/100 mil. Vilken milkostnad!
                      Är det inte exakt likadana 1.6+1.8 motorer i Stilo som i Brava/Marea? Hur mkt drar dessa?
                      Panda 45 -84 aka Urpand aka projekt terra
                      Panda 4x4 twinair -13 aka Pandis
                      Punto Cabrio S -95 aka Pikachu
                      http://fiatpanda.wordpress.com/

                      Comment


                      • #12
                        Japp

                        Jag kan bara instämma... Bilen gör av med mkt olja!

                        Enligt Robban på via bil på södermalm så ska de göra det.

                        Dax att gå ned och kolla nivån igen...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Japp

                          Originally posted by Markus Stilo 2,4
                          Jag kan bara instämma... Bilen gör av med mkt olja!

                          Enligt Robban på via bil på södermalm så ska de göra det.

                          Dax att gå ned och kolla nivån igen...
                          Är det du som glider runt Högdalsområdet med grå 2.4 Stilo? Sett dig några gånger!

                          Jo både 1.6 och 1.8 drar mycket olja och även 2.4...

                          Nyligen hemkommen från Rom, mycket Fiat på samma ställe men såg nya Croman och nya Punton. Vill ha begär efter croman den var läcker!
                          Kör tyskt, drömmer om italienskt

                          Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                          Comment


                          • #14
                            84jr0: Japp, stämmer... med betonar på glider. Bilen drar inte bara olja, massa soppa oxå

                            Kanske har sett dig med utan att ha tänkt på det... är ju inte helt vanliga.

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Markus Stilo 2,4
                              84jr0: Japp, stämmer... med betonar på glider. Bilen drar inte bara olja, massa soppa oxå

                              Kanske har sett dig med utan att ha tänkt på det... är ju inte helt vanliga.
                              Du kanske inte märkt mig men körde bakom dig för ganska länge sen från preem macken i Rågsved mot Högdalen, du fortsatte rakt fram och jag svängde ner mot Magerlungsvägen. Blinkade med helljuset innan jag svängde av.

                              Nu vilar min Stilo för det mesta i garaget när jag har vinterbilen, om inget annat drar den mindre olja!
                              Kör tyskt, drömmer om italienskt

                              Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                              Comment

                              Working...
                              X