Hallå, tänkte visa lite gamla projekt från 2004 (som funnits på FCCUK innan forumet kraschade). Eftersom denna tråd finns först nu kommer publiceringen här!
Börjar med min batteriflytt:
Bakgrunden är att Fiat Coupe är ruggigt framtung, typ 67/33 fram/bak. Den mest vikt-koncentrerade detaljen på en bil är batteriet. I Fiat Coupe sitter det högt upp och långt fram. Som tur är är det flyttbart!
Alltså placeras det i bagagebaljan (långt ned, långt bak). Reservhjulet, domkraft+fäste kastas (hur ofta behövs de?), istället kör man med reservhjul på sprayburk, varför inte en dubbel uppsättning. Finns på närmsta mack.
Resultatet blev bra, minst lika värdefullt som att montera fjäderbensstag t.ex. I snäva kurvor blev bilen mer neutral och lätthanterlig (men det första som märktes var faktiskt att styrningen blev lite lättare i låg fart!).
Ihop med extra negativ camber, sänkning, bra däck och fjäderbensstag blir väghållningen rätt otrolig!
1. Ok, så här ser det ut efter man tagit bort batteri + hela dess hållare (som sitter med 3-4 bultar - och väger 1.5kg..). Jordkabeln kapades vid dess fäste. Pluskabeln kopplades ihop med de 4 mindre kablar som original går från pluspolen, via plinten som syns på bilden. Kopplingsplinten (1 in 4ut) kan köpas på vilken stereobutik (eller Biltema) som helst.
2. Denna bild visar hur batterikabeln dras genom dräneringsgummit snett under ABS-enheten, för att komma in i baljan under torkarna.
3. Ta bort täckskivan under torkararmarna. Här borras ett hål in till kupen, lagom stort så att genomföringsgummit passar och håller tätt. (detta gummi är från en begagnad Coupe-innerskärm!) Spraya vax i flera omgångar efteråt, så att allt blir vattentätt.
OBS! Enl. Emilio finns en ännu bättre (befintlig) genomföring som syns om man tar bort vä skärm. Inte testat än men det borde funka oxå.
4. Kabel dras ned i mattan bakom mittkonsolen.
5. Dragning under mattan. Använd förstärkning/skydd mot plåtkanterna när kabeln går igenom balken under framstolen. (t.ex. en stump armerad slang/PVC-rör som träs över kabeln)
6. Forts. dragning bakom sidopanel/baksäte. Bakom ryggen finns en perfekt gummigenomföring.
7. ..fram till bagagebaljan. Här finns en naturlig försänkning i plåten som gjord för ett smalt batteri (max 15cm)! Fästen för reserv+domkraft kapas bort, även lite av bulten som håller tanken. Det behövs ett par (tex.gummi-)distanser i framkant under batteriet. I bakkant syns även hålet till gummigenomföringen för batteriventilationen.
Målade allt svart efteråt, ser lite mer städat ut.
Fästen tillverkade av kapad hyllräls.. 2 hål borrades i golvet för M10 bultar. Varning! Tanken ligger nära under plåten..! Rostskyddsvax appliceras flitigt.
De skumgummibitar som syns här kan klippas o användas till distanser under framkant på batteriet.
8. 900mm jordkabel (universal) på ordinarie jordpunkt under vä baklysen.
9. Batteriet fick en plastlåda som bagagemattan ligger på. Ett passande batteri bör vara max 15cm brett o max 22cm högt, kapslat och ha slang för gaserna, ner genom golvet. Bild
De finns även de som har placerat ett lägre/bredare batteri på tvären (och fortfarande få plats under mattan). Då behöver man ej kapa fästet för domkraften, men man får vara extra noga med fäste för batteriet (annars halkar det lätt omkring).
För att batteriet inte ska glida framåt vid hård inbromsning sitter nu även en rem framåt runt batteriet.
En ytterligare säkerhetsdetalj på senare tid är en extra jordkabel från generator till chassi, för att avlasta lite (det blir en extra belastning med den långa pluskabeln).
10. Klart!
EDIT:
Något jag borde borde tänkt på är att använda något tjockare pluskabel, den jag använder misstänker jag är i tunnaste laget (högt motstånd).
Sen är GELBATTERI ett måste, annars kan små droppar av batterisyra sätta sig på lacken där bak.. Inte bra!!
Börjar med min batteriflytt:
Bakgrunden är att Fiat Coupe är ruggigt framtung, typ 67/33 fram/bak. Den mest vikt-koncentrerade detaljen på en bil är batteriet. I Fiat Coupe sitter det högt upp och långt fram. Som tur är är det flyttbart!
Alltså placeras det i bagagebaljan (långt ned, långt bak). Reservhjulet, domkraft+fäste kastas (hur ofta behövs de?), istället kör man med reservhjul på sprayburk, varför inte en dubbel uppsättning. Finns på närmsta mack.
Resultatet blev bra, minst lika värdefullt som att montera fjäderbensstag t.ex. I snäva kurvor blev bilen mer neutral och lätthanterlig (men det första som märktes var faktiskt att styrningen blev lite lättare i låg fart!).
Ihop med extra negativ camber, sänkning, bra däck och fjäderbensstag blir väghållningen rätt otrolig!
1. Ok, så här ser det ut efter man tagit bort batteri + hela dess hållare (som sitter med 3-4 bultar - och väger 1.5kg..). Jordkabeln kapades vid dess fäste. Pluskabeln kopplades ihop med de 4 mindre kablar som original går från pluspolen, via plinten som syns på bilden. Kopplingsplinten (1 in 4ut) kan köpas på vilken stereobutik (eller Biltema) som helst.
2. Denna bild visar hur batterikabeln dras genom dräneringsgummit snett under ABS-enheten, för att komma in i baljan under torkarna.
3. Ta bort täckskivan under torkararmarna. Här borras ett hål in till kupen, lagom stort så att genomföringsgummit passar och håller tätt. (detta gummi är från en begagnad Coupe-innerskärm!) Spraya vax i flera omgångar efteråt, så att allt blir vattentätt.
OBS! Enl. Emilio finns en ännu bättre (befintlig) genomföring som syns om man tar bort vä skärm. Inte testat än men det borde funka oxå.
4. Kabel dras ned i mattan bakom mittkonsolen.
5. Dragning under mattan. Använd förstärkning/skydd mot plåtkanterna när kabeln går igenom balken under framstolen. (t.ex. en stump armerad slang/PVC-rör som träs över kabeln)
6. Forts. dragning bakom sidopanel/baksäte. Bakom ryggen finns en perfekt gummigenomföring.
7. ..fram till bagagebaljan. Här finns en naturlig försänkning i plåten som gjord för ett smalt batteri (max 15cm)! Fästen för reserv+domkraft kapas bort, även lite av bulten som håller tanken. Det behövs ett par (tex.gummi-)distanser i framkant under batteriet. I bakkant syns även hålet till gummigenomföringen för batteriventilationen.
Målade allt svart efteråt, ser lite mer städat ut.
Fästen tillverkade av kapad hyllräls.. 2 hål borrades i golvet för M10 bultar. Varning! Tanken ligger nära under plåten..! Rostskyddsvax appliceras flitigt.
De skumgummibitar som syns här kan klippas o användas till distanser under framkant på batteriet.
8. 900mm jordkabel (universal) på ordinarie jordpunkt under vä baklysen.
9. Batteriet fick en plastlåda som bagagemattan ligger på. Ett passande batteri bör vara max 15cm brett o max 22cm högt, kapslat och ha slang för gaserna, ner genom golvet. Bild
De finns även de som har placerat ett lägre/bredare batteri på tvären (och fortfarande få plats under mattan). Då behöver man ej kapa fästet för domkraften, men man får vara extra noga med fäste för batteriet (annars halkar det lätt omkring).
För att batteriet inte ska glida framåt vid hård inbromsning sitter nu även en rem framåt runt batteriet.
En ytterligare säkerhetsdetalj på senare tid är en extra jordkabel från generator till chassi, för att avlasta lite (det blir en extra belastning med den långa pluskabeln).
10. Klart!
EDIT:
Något jag borde borde tänkt på är att använda något tjockare pluskabel, den jag använder misstänker jag är i tunnaste laget (högt motstånd).
Sen är GELBATTERI ett måste, annars kan små droppar av batterisyra sätta sig på lacken där bak.. Inte bra!!
Comment