Hallå... insåg att den gamla guiden jag gjorde inte fanns längre, så här kommer en ny.
Har en enkel lösning på problemet med överhettade bromsar/skivor fram (som alla Coupeer har). Eller rättare sagt; den borde göra nytta, med lite tur... :-)
Monterade helt enkelt en bit ventilationsslang (som hittades i en container på jobbet..) snett under spindeleden, mha buntband.
Tog mig 10min och det verkar funka; slangarna var iskalla av kvällsluften efter ca 1km körning.
(Edit 2006: har inte drabbats av slagna skivor eller fading på banträffarna efter detta.. Även om jag inte kört original utan 3G-skivor med Tarox-belägg.)
Slang mm.
Detta är vad som behövs, 8 buntband, tång o slang. Denna är ca 3" bred, nån sorts svart gummi, med stålspiral. Skar ca. 17cm långa bitar.
Monterat hö fram
Jag började med att fästa den främre delen av slangen som riktar framåt, med 2 buntband i överkant. Sen fästes bakre delen (riktat mot bromsskivans mitt) med det 3:e buntbandet. Om bilen är upphissad får man tänka på att rikta slangen mot skivans nederdel eftersom länkarmen vrider sig uppåt när man sänker ned bilen igen.
Efter jag gjort detta såg jag att mynningen inte riktigt pekade rakt fram, så jag fick knipa ihop innerkanten på slangen med ett fjärde buntband.
Vänster fram
hö fram, snett bakifrån ..egentligen en bild på avgas, bromsslangen syns i bakgrunden!
vä fram, snett bakifrån
Här syns hur slangen pekar mot nederdelen av skivan när bilen är upphissad, för att blåsa mer mot mitten i normalt läge.
Man ser även att allt sitter kvar även efter över 2000mil.. Även om bromsskivan slitit ned kanten på slangen lite (vid max styrutslag).
Har en enkel lösning på problemet med överhettade bromsar/skivor fram (som alla Coupeer har). Eller rättare sagt; den borde göra nytta, med lite tur... :-)
Monterade helt enkelt en bit ventilationsslang (som hittades i en container på jobbet..) snett under spindeleden, mha buntband.
Tog mig 10min och det verkar funka; slangarna var iskalla av kvällsluften efter ca 1km körning.
(Edit 2006: har inte drabbats av slagna skivor eller fading på banträffarna efter detta.. Även om jag inte kört original utan 3G-skivor med Tarox-belägg.)
Slang mm.
Detta är vad som behövs, 8 buntband, tång o slang. Denna är ca 3" bred, nån sorts svart gummi, med stålspiral. Skar ca. 17cm långa bitar.
Monterat hö fram
Jag började med att fästa den främre delen av slangen som riktar framåt, med 2 buntband i överkant. Sen fästes bakre delen (riktat mot bromsskivans mitt) med det 3:e buntbandet. Om bilen är upphissad får man tänka på att rikta slangen mot skivans nederdel eftersom länkarmen vrider sig uppåt när man sänker ned bilen igen.
Efter jag gjort detta såg jag att mynningen inte riktigt pekade rakt fram, så jag fick knipa ihop innerkanten på slangen med ett fjärde buntband.
Vänster fram
hö fram, snett bakifrån ..egentligen en bild på avgas, bromsslangen syns i bakgrunden!
vä fram, snett bakifrån
Här syns hur slangen pekar mot nederdelen av skivan när bilen är upphissad, för att blåsa mer mot mitten i normalt läge.
Man ser även att allt sitter kvar även efter över 2000mil.. Även om bromsskivan slitit ned kanten på slangen lite (vid max styrutslag).
Comment