Börjar lite tidigt med att presentera mitt projekt och mina planer för coupen. Jag tänkte börja med allt i vinter när bilen ställs av men nu när ekonomin tillåter kan jag inte låta bli.
Som de flesta redan vet har jag en speed red coupe 20vT från 99 som köptes i mars 2006 med precis 6000mil på mätaren. Jag ville köra den ett tag i orginalutförande för att jag vill känna på skillnaden när jag byter upp mig samt för att se att bilen håller. Det jag vill få ut av coupen när jag är klar är en snabb bil runt banan samtidigt som jag ska kunna ta ut den på längre resor. Jag vill även utvecklas som förare på banan. Jag ska försöka hålla den så "orginal" som möjligt dvs ingen Fast and Furious look utan en clean look.
Så som det ser ut idag har jag följande planer. Det som står först på listan är prioriterat med få undantag.
Teckenförklaring:
[ x ] = Finns hemma hos mig
[ B ] = Beställt
[ M ] = Monterat
[ ] = Skall beställas
[ - ] = Utgår för säsongen
Väghållning - KLART!
[ M ] Gula Koni dämpare
[ M ] Sänkningssats från H&R 35mm
[ M ] Sparco fjäderbensstag
[ M ] Nya däck, Hankook Z212 Ventus R-S2 225/45 R16 på mina BM Racing Varese fälgar. Accelrera (skit däck jag vet) på mina Wolfrace Prosprint 18".
Jag tror att dessa 4 ändringar kommer göra väldigt mycket om jag inte är nöjd blir det fler uppgraderingar, vad det blir vet jag inte än beror på hur bilen känns.
Bromsar - KLART!
[ M ] 3G slitsade skivor runt om
[ M ] Bromsbelägg från Carbotech XP8 fram.
[ M ] Bromsbelägg från Ferodo DS2500 bak.
[ M ] Stålomspunna slangar från Goodridge.
Motor - KLART!
Först blir det ordentlig service där alla oljor ska bytas, alla filter både luft och bränsle mm. Därefter monteras följande:
[ M ] G-tec chip
[ M ] Kallare stift NGK BKUR7ET
[ M ] Öppet kalluftsfilter från APEXi
[ - ] Grenrör, orginal den förstärkta, portad mot motorblocket. - UTGÅR då grenröret är helt.
[ M ] Avgassystem 3" (2.75" för att vara extra petig) hela vägen från turbon från BlueFlame med en extra anslutning för bredbandslambda.
[ M ] 100 cellers metallisk race katalysator.
Interiör - KLART!
Bilen ska som sagt användas dagligen och duga för längre resor.
* Stereo finns redan och skall behållas duger mycket väl,
--- Huvudenhet Pioneer DEH-P7300R
--- Orginal högtalare fram med utbytta delningsfilter
--- Uppgraderade högtalare bak vet inte vad det är för några men det låter bra
--- Bolt 10" (tror jag det är) baslåda
--- GAS Slutsteg modellbeteckningen kan jag inte.
[ M ] Turbotrycksmätare Autometer Sport-Comp
[ M ] Hållare till 1 mätare i A-stolpen
[ M ] Nya mattor med Pininfarina tryck
[ M ] Barnacle's Widget
Funderingar kring detta med mätare om jag ska plocka ut klockan eller låta den vara kvar. Måste få dit dessa 2 mätare.
Exteriör - KLART!
[ M ] LE kjolpaket
[ M ] Igensatt emblem i huven
[ M ] Wolfrace Prosprint 18" fälgar
[ - ] R-tuning front (är inte helt 100 på det än)
Detta är vad jag har tänkt mig till att börja med, vem vet kanske spårar det ut totalt i slutet. Som sagt jag vill känna skillnaden när jag uppgraderar därför har jag inte bråttom alls att få på alla grejer på bilen för man blir van fort och glömmer bort allt man har gjort lätt.
Kommer uppdatera tråden så fort något händer med bilder och beskrivningar. Ska även jobba mer med min hemsida där jag ska beskriva lite vad som görs på www.orle.se I början kan det vara trögt med uppdateringar eftersom jag har tjuvstartat och meningen är att det mesta ska göras under vinterhalvåret. Nästan så man längtar till vintern?
EDIT: Måste tillägga att jag har 2 konkurrenter i garaget, en Mazda RX-7 Turbo II och en Toyota Supra MKIII och när alla tuffa grabbar ska sätta bästa tiden på banan blir det hårt. Jag har både för och nackdelar på min sida.
Som de flesta redan vet har jag en speed red coupe 20vT från 99 som köptes i mars 2006 med precis 6000mil på mätaren. Jag ville köra den ett tag i orginalutförande för att jag vill känna på skillnaden när jag byter upp mig samt för att se att bilen håller. Det jag vill få ut av coupen när jag är klar är en snabb bil runt banan samtidigt som jag ska kunna ta ut den på längre resor. Jag vill även utvecklas som förare på banan. Jag ska försöka hålla den så "orginal" som möjligt dvs ingen Fast and Furious look utan en clean look.
Så som det ser ut idag har jag följande planer. Det som står först på listan är prioriterat med få undantag.
Teckenförklaring:
[ x ] = Finns hemma hos mig
[ B ] = Beställt
[ M ] = Monterat
[ ] = Skall beställas
[ - ] = Utgår för säsongen
Väghållning - KLART!
[ M ] Gula Koni dämpare
[ M ] Sänkningssats från H&R 35mm
[ M ] Sparco fjäderbensstag
[ M ] Nya däck, Hankook Z212 Ventus R-S2 225/45 R16 på mina BM Racing Varese fälgar. Accelrera (skit däck jag vet) på mina Wolfrace Prosprint 18".
Jag tror att dessa 4 ändringar kommer göra väldigt mycket om jag inte är nöjd blir det fler uppgraderingar, vad det blir vet jag inte än beror på hur bilen känns.
Bromsar - KLART!
[ M ] 3G slitsade skivor runt om
[ M ] Bromsbelägg från Carbotech XP8 fram.
[ M ] Bromsbelägg från Ferodo DS2500 bak.
[ M ] Stålomspunna slangar från Goodridge.
Motor - KLART!
Först blir det ordentlig service där alla oljor ska bytas, alla filter både luft och bränsle mm. Därefter monteras följande:
[ M ] G-tec chip
[ M ] Kallare stift NGK BKUR7ET
[ M ] Öppet kalluftsfilter från APEXi
[ - ] Grenrör, orginal den förstärkta, portad mot motorblocket. - UTGÅR då grenröret är helt.
[ M ] Avgassystem 3" (2.75" för att vara extra petig) hela vägen från turbon från BlueFlame med en extra anslutning för bredbandslambda.
[ M ] 100 cellers metallisk race katalysator.
Interiör - KLART!
Bilen ska som sagt användas dagligen och duga för längre resor.
* Stereo finns redan och skall behållas duger mycket väl,
--- Huvudenhet Pioneer DEH-P7300R
--- Orginal högtalare fram med utbytta delningsfilter
--- Uppgraderade högtalare bak vet inte vad det är för några men det låter bra
--- Bolt 10" (tror jag det är) baslåda
--- GAS Slutsteg modellbeteckningen kan jag inte.
[ M ] Turbotrycksmätare Autometer Sport-Comp
[ M ] Hållare till 1 mätare i A-stolpen
[ M ] Nya mattor med Pininfarina tryck
[ M ] Barnacle's Widget
Funderingar kring detta med mätare om jag ska plocka ut klockan eller låta den vara kvar. Måste få dit dessa 2 mätare.
Exteriör - KLART!
[ M ] LE kjolpaket
[ M ] Igensatt emblem i huven
[ M ] Wolfrace Prosprint 18" fälgar
[ - ] R-tuning front (är inte helt 100 på det än)
Detta är vad jag har tänkt mig till att börja med, vem vet kanske spårar det ut totalt i slutet. Som sagt jag vill känna skillnaden när jag uppgraderar därför har jag inte bråttom alls att få på alla grejer på bilen för man blir van fort och glömmer bort allt man har gjort lätt.
Kommer uppdatera tråden så fort något händer med bilder och beskrivningar. Ska även jobba mer med min hemsida där jag ska beskriva lite vad som görs på www.orle.se I början kan det vara trögt med uppdateringar eftersom jag har tjuvstartat och meningen är att det mesta ska göras under vinterhalvåret. Nästan så man längtar till vintern?
EDIT: Måste tillägga att jag har 2 konkurrenter i garaget, en Mazda RX-7 Turbo II och en Toyota Supra MKIII och när alla tuffa grabbar ska sätta bästa tiden på banan blir det hårt. Jag har både för och nackdelar på min sida.
Comment