Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bytte fjærer og dempere. DIY!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bytte fjærer og dempere. DIY!

    Dette er det jeg har kommet frem til:
    Bakre dempere og fjærer:
    #Jekk opp bilen på begge sider(fordi da unngår du spenn i torsjons-baren) og sikkre på bukker. Ta av hjul
    #Demonter nedre støtdemperfeste begge sider.
    #Løsne mutter(10mm) på undersiden av fjærene.Spray wd 40 først og bruk handa som mothold rundt plastikkkapselen.
    #Ta løs fjærer.
    #Ta ut gummiproppen(forsiktig) over øvre demperfester.
    #Ta ut neste gummipropp innenfor og gi F### i den. Faller sikkert ned innvendig!
    Bruk lang hylse(13mm?) og eventelt en papirbit i hylsa og løsne og slide hylse OG bolt ut. FORSIKTIG slik at ikke bolten ramler ned innvendig.
    #Dra ut dempere. Monter i omvendt rekkefølge.
    #Monter yttre propp. Spray på litt understellsmasse slik at den limes igjen

    Fremre:
    #Åpne panser og løsne plastpropp over mittre støtdemper.
    #Løsne denne med 19 mm lang hylse(kun løsne!! Alle gjenger innpå bolt) Edit: Originale Fiat er 18mm/Nye Bilstein er 19mm
    #Jekk opp bil begge sider(igjen viktig for å fjærne spenn)og løsne hjul. Sikkre!
    #Monter 2 fjærklemmer. Klemmene kan du feste på H og V side av demperne og på undersiden av demper"koppen"(Uansett hva noen sier;det er spenn selv om fjørene er i nedre posisjon) og dra fjærene sammen 2-4 cm
    #Løsne abs sensorer(10mm bolt) og fjæra til bremsevæske/føler på selve demperen.
    #Løsne 2 nedre 19mm bolter og dra de ut.Om du føler at siste bolten henger er det for mye spenn fremdeles. Dra klemmene mere sammen!
    #Fra oversiden løsner 3 stk 13mm bolter. H side er plundrete ettersom et tykk ledningsbunt skjuler bakre bolt. Løsne hele lednigstugga fra plasten og bruk en skrutrekker på undersiden av plastbeskyttelsegreia. Denne er snappet fast. Fjern denne og vipp ledningene tilside
    #Ta ut demperen. Hvis du har kompresjonsverktøyet til biltema;monter 2 til ,siden de er litt korte. Bruk batteridrill(funker bra) og komprimer til topp festet er løst. Skru ut 19 mm bolten og frgjør klemmene. FORSIKTIG! Hold alltid fjæren horisontalt og begge ender ut til siden. Dekomprimer.
    #Monter ny fjær på nye dempere.Hvis fjæra er av senketypen er den litt kortere og du kan bruke to klemmer.Klemmene kan du feste på underdersiden av demperne.
    #Komprimer
    #Flytt over plastbeskyttelse rundt det øvre staget
    #Monter nytt toplager(gummilageret)
    #Det gamle endelageret/montasjeplaten kan som regel benyttes. Se etter om gummihyllsa innvendig ser ok ut.
    #Edit: Dra til 19mm mutteren på toppen allerede nå!Ca 10 mm gjenger er synlge på oversiden
    #osv osv i motsatt rekkefølge!
    #Camberbolter fåes kjøpt. Monter i det øverste hullet.
    Last edited by jeschiotz; 28 August 2006, 11:33.

  • #2
    Obs tråden er editert. Er det ingen som kommenterer denne da?

    Comment


    • #3
      Kan kommentera om du vill:

      Tack för tipsen, de kommer snart till användning!
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #4
        Takk Per!

        Comment


        • #5
          Skit bra! Tack för beskrivningen! Någon kommer säkert få nytta av den!
          Kör tyskt, drömmer om italienskt

          Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

          Comment


          • #6
            Har nu bytt mina dämpare. Ett extra tips för de bakre dämparna:
            När man öppnat gummipluggen för övre fästet, pula in en plastpåse (typ ICA) i rambalken. Då kan inget ramla ner där.
            Jag fick t.o.m dit inre gummipluggen igen.
            När allt är bytt är det bara att dra ut påsen igen och ev spraya lite vax i balken och runt plugghålen.

            Tänkte även göra en projekttråd m bilder nästa vecka.
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #7
              Og som et lite PS kan jeg jo nevne at å "pule" på norsk er et mindre pent synonym for fysisk samkvem...
              Coupé Fiat 20V Turbo Plus | Fiat Punto 75SX | Citroën CX 25 TRI | X: Lancia Delta HF Integrale 16V

              Comment


              • #8
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment

                Working...
                X