Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ska kika på denna Coupé imorron, tips?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ska kika på denna Coupé imorron, tips?

    Hej alla glada Coupé-ägare

    Har ganska nyligen blivit medlem här i forumet efter tips på garaget.org. Har länge spanat in många coupéer, men har de senaste månaderna intresserat mig allt mer för modellen =)

    Ska iväg och kika på denna imorron (importerad -02);
    http://www.blocket.se/vi/9020441.htm?ca=23_10_s

    Kommer faktiskt bli min första närmare kontakt med en Coupé, har tidigare endast sett dem på utställningar/mässor/på gatan. Är det något speciellt jag bör tänka på inför imorron? Har lite grundläggande kunskaper efter att bl.a. ha läst här på forumet (kamremsbyte etc).

  • #2
    Läs igenom alla tips i den här tråden: http://sfk.ibk.se/forum/showthread.php?s=&threadid=3986

    och kolla med ditt försäkringsbolag hur mycket blod de vill ha av dig.
    Daniel Östlund
    www.kraniel.com

    >> Min Coupé<<

    Comment


    • #3
      Kolla hur bilen ser ut och känns invändigt, med tanke på de låga miltalet. Importerade bilar från Tyskland är inte allt för ovanligt med skruvade mätare.

      Bortsett från det, så är det väl detsamma som gäller för bilar i största allmänhet, i synnhet "sportbilar". Kolla inpassning och skarvar efter missformningar, kollar efter rost, kolla vatten, olja etc. När kamremmen bytts senast har stor betydelse,som på de flesta bilar för övrigt. Kolla koppling osv. Ja, mer eller mindre, de vanliga =)

      Enda ja sj kan säga är att kolla eldetaljer i bilen, så allt funkar, inte glappar lr nåt. Mer vanligt på Coupén. Kolla även så att ACn verkligen fungerar,om det finns. Ja hade problem med kupefläkten (kasst motstånd,vanligt) och någon konstighet med vindrutetorkarna på första hastigheten, ibland "somnar" dem medan dem e igång men börjar igen om en stund. =S =D
      Last edited by Joksi; 29 August 2006, 11:58.
      Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
      Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

      Mvh
      Joksi

      ¤ Garaget.org

      ¤ Joksi.net

      Comment


      • #4
        Originally posted by Joksi
        Kolla hur bilen ser ut och känns invändigt, med tanke på de låga miltalet. Importerade bilar från Tyskland är inte allt för ovanligt med skruvade mätare.

        Bortsett från det, så är det väl detsamma som gäller för bilar i största allmänhet, i synnhet "sportbilar". Kolla inpassning och skarvar efter missformningar, kollar efter rost, kolla vatten, olja etc. När kamremmen bytts senast har stor betydelse,som på de flesta bilar för övrigt. Kolla koppling osv. Ja, mer eller mindre, de vanliga =)

        Enda ja sj kan säga är att kolla eldetaljer i bilen, så allt funkar, inte glappar lr nåt. Mer vanligt på Coupén. Kolla även så att ACn verkligen fungerar,om det finns. Ja hade problem med kupefläkten (kasst motstånd,vanligt) och någon konstighet med vindrutetorkarna på första hastigheten, ibland "somnar" dem medan dem e igång men börjar igen om en stund. =S =D
        Italienska bilar och elsystem har aldrig varit nån hit...så de e inte specifikt för coupen just.
        With great power comes the bitches
        Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
        Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
        Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

        Comment


        • #5
          Det var väl vad ja menade, uttryckte mig lite fel kanske =)
          Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
          Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

          Mvh
          Joksi

          ¤ Garaget.org

          ¤ Joksi.net

          Comment


          • #6
            Kolla kylaren. Min var urkass, vilket gav för hög motorvärme sommartid. Mycket av kopparflänsarna (eller vad det heter) hade vittrat bort. Kolla hjullager och handbroms som gärna fryser. Båda systemen har halvbra gummibussningar vilket riskerar läcka in vatten.
            il giallino
            Coupé 20V 1998 saknad efter trogen tjänst

            bella rossa
            Coupé 20VT LE nr1516 1999

            white pearl
            Mini Cooper D 2007

            Comment


            • #7
              Precis, hjullager är känsligt på sådana här typer av bilar.
              Min kylare var också total kass, 70% av flänsarna var borta på ena sidan,sidan in mot framspoilern....fick bli en ny. Dock höll den temperaturen vid vanlig körning,gick upp i 90 vid köer o dylikt. Men aldrig upp o upp mot de röda. Inte nu heller med den nya, ingen skillnad för övrigt.

              Men att kylaren ser ut som dem kan göra här, beror enbart på det salten på vinterhalvåret och inget annat. Snubben som böt min kylaere utomlands hade aldrig sett på maken hur kylaren såg ut...
              Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
              Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

              Mvh
              Joksi

              ¤ Garaget.org

              ¤ Joksi.net

              Comment


              • #8
                tackar för alla tips jag har fått! Tror jag har ganska bra grepp om vad som är viktigt att kika på.

                Kommit fram följade i denna tråd;
                kamrem
                elsystem
                kylare
                koppling
                AC
                hjullager

                det mesta är som ni säger mer eller mindre sånt som gäller för alla bilar. Det verkar väl mest vara lite "skumma" problem med saker som lägger av lite halvt man kan råka ut för. Men är det bara lite småsaker är det bara charmigt

                Återkommer med intryck imorron!

                Comment


                • #9
                  Har nu varit och kikat på objektet. Den var klart underhållande att köra (min första provkörning av en coupé!), men i övrigt var det inte så mkt att jubla över. Den var i minst sagt risigt skick;

                  -ej städad eller vårdad invädigt, snuskigt
                  -motorhuv och passagerardörr matchar ej i färg (med säkerhet bytade pga krock)
                  -färgen krackelerat i framspoiler
                  -dålig målad färg på diverse punkter på bakdelel
                  -motorrummet var rätt smutsigt/slitet
                  -sprucken framruta
                  -ABS-systemet ur funktion
                  -varningslampa för handbroms lös konstant

                  Dock var jag ändå glad för provturen Motor/växellåda gick fint, alla el och AC verkade funka fint. Bara att kika vidare!

                  Comment


                  • #10
                    Aj aj aj aj. Förvånar mig att Auto Classica inte ens brytt sig om att städa bilen, jag har levt i villfarelsen att de är hyfsat seriösa. Men med lite tid och tålamod så lär du hitta DIN bil. Lycka till!

                    Edit: själv glider jag fortfarande omkring i ett chocktillstånd över hur seriös min Coupé känns. Trodde någonstans det skulle vara en jönsig småbil, men det är ju en riktigt sportcoupé. I helgen ska den få testa på bankörning på Gotland - ska bli intressant att se om den kan bete sig.

                    Blev lite pladdrigt, ber om ursäkt.
                    Daniel Östlund
                    www.kraniel.com

                    >> Min Coupé<<

                    Comment


                    • #11
                      har själv ett gott intryck av Auto Classica med, detta var ett inbyte de fått in. En tjej som jobba där körde lite med den i veckorna verkade det som.

                      Så det var nog inte någon bil som Auto Classica valt, men visst.. de säljer ju den och har lagt upp annons.. städad kunde man ju förväntat sig!

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Kraniel
                        själv glider jag fortfarande omkring i ett chocktillstånd över hur seriös min Coupé känns. Trodde någonstans det skulle vara en jönsig småbil, men det är ju en riktigt sportcoupé. I helgen ska den få testa på bankörning på Gotland - ska bli intressant att se om den kan bete sig.
                        :-) Vad hade du fått det ifrån? Har du varit medlem i Alfa-klubben lite för länge kanske? (där man helst talar så tyst som möjligt om vilka som fått Alfa att leva vidare och vilka komponenter som används i dagens Alfor.. ;-))

                        Körde på Gotland Ring aug 2004 och den passade Coupen RIKTIGT bra tyckte jag. (tror iofs den passar de flesta bilar bra!) Körde iofs på gatdäck och det regnade, men rakan toppades i 180.. Om det är nåt mått att gå efter. Riktigt kul bana! http://sfk.ibk.se/depa/showfile.php?...5&type=picture
                        Last edited by per; 31 August 2006, 13:18.
                        Argenta 120ie -85
                        Alfa 75 3.0V6 -90
                        BMW Z4M Coupe -06
                        BMW 118dM -10
                        Coupe 20VT -98 RIP
                        125 Special -72 RIP

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by per
                          :-) Vad hade du fått det ifrån? Hade du varit medlem i Alfa-klubben lite lite för länge kanske? (där man helst talar så tyst som möjligt om vilka som fått Alfa att leva vidare och vilka komponenter som används i dagens Alfor.. ;-))

                          Körde på Gotland Ring aug 2004 och den passade Coupen RIKTIGT bra tyckte jag. (tror iofs den passar de flesta bilar bra!) Körde iofs på gatdäck och det regnade, men rakan toppades i 180.. Om det är nåt mått att gå efter. Riktigt kul bana! http://sfk.ibk.se/depa/showfile.php?...5&type=picture
                          Ska jag vara riktigt ärligt, så har jag väl aldrig varit så imponerad av de Fiat-deriverade framhjulsdrivna alforna; 155/146/156/166/147/GTV. 145 och GT tror jag aldrig att jag har kört, inte heller någon från 159/Brera-generationen. Men Fjatten, vi tycker om varandra.

                          Gotland Ring har jag bara kört med lånade bilar på... så jag har väl aldrig vågat hålla riktigt fullt. Men banan är den ballaste i Sverige!

                          Oj nu spårade jag ur igen i den här tråden. Förlåt!
                          Last edited by Kraniel; 31 August 2006, 10:57.
                          Daniel Östlund
                          www.kraniel.com

                          >> Min Coupé<<

                          Comment


                          • #14
                            OT... Vadå?

                            Kul att du hittat hem till slut iaf!
                            Körde för övrigt en Brera 3.2 V6 förrförra söndagen. Den kändes ungefär som en Mercedes. Tung, långsam men bekväm (fram). Fast med dålig detaljkvalitet. Tydligen väger den (i verkligheten, ej Alfas siffror) ca 500kg mer än en Coupe. Det kändes!
                            Den kändes rätt sliten, men så var det oxå Teknikens Världs testbil.. :-/
                            BMW Z4 3.0 är BILLIGARE. En Brera kommer aldrig stå i mitt garage... :-)
                            Last edited by per; 31 August 2006, 13:25.
                            Argenta 120ie -85
                            Alfa 75 3.0V6 -90
                            BMW Z4M Coupe -06
                            BMW 118dM -10
                            Coupe 20VT -98 RIP
                            125 Special -72 RIP

                            Comment


                            • #15
                              Re: OT... Vadå?

                              Originally posted by per
                              Kul att du hittat hem till slut iaf!
                              Körde för övrigt en Brera 3.2 V6 förrförra söndagen. Den kändes ungefär som en Mercedes. Tung, långsam men bekväm (fram). Fast med dålig detaljkvalitet. Tydligen väger den (i verkligheten, ej Alfas siffror) ca 500kg mer än en Coupe. Det kändes!
                              Den kändes rätt sliten, men så var det oxå Teknikens Världs testbil.. :-/
                              BMW Z4 3.0 är BILLIGARE. En Brera kommer aldrig stå i mitt garage... :-)
                              Detta kanske kan få dig att tänka om Per? ;-)
                              Tuningfirman Autodelta har tryckt i en kompressor:
                              http://www.italiaspeed.com/2006/cars...ra_j5_32c.html
                              Coupé 20VT LE -99 Svart
                              Camaro V8 1LE -14 Röd
                              Huracan V10 610-4 -14 Grå
                              Subaru Legacy 3.0 R - 07 Vit

                              Comment

                              Working...
                              X