Äntligen har jag fått tummen ur och lägger nu upp en projekttråd på mitt
ljudbygge som gjordes i vintras.
Fokus var att få mycket skönt ljud till en inte alltför dyr penning.
Jag har blandat begagnade komponenter med nytt.
Läs och låt er inspireras!
Skiss över de komponenter som ingår:
Kopplingsschema, kortfattat:
Grov strömkabel längs vänster sida, högtalar/signal-kablar på höger sida.
Alla signalkablar går till slutsteget.
Alla högtalare är kopplade till det 6-kanaliga slutsteget.
Jag bestämde mig för att bygga en egen baslåda och placera den i reservhjulsbaljan.
Reservhjulet togs ur och ersattes av punkaspray på burk.
En 12” subwoofer från Magnat inhandlades från Nårdik (www.nardik.se).
Den är gjord av tyskt ubåtsstål:
Lådan byggdes av MDF-skivor. När man köper bashögtalare från Nårdik ingår ritningsförslag.
Jag gav dom maximala yttermått och fick därefter ett ritningsförslag på baslåda, baserat på inköpt 12”-element.
Det är viktigt att täta lådans kanter så att de är garanterat lufttäta. Silikon användes för detta.
Baslådan fylldes med dämpmaterial och ett reflexrör monterades, allt efter ritning.
Färdig baslåda klädd med svart filt. Ganska bra färgmatchning mot Coupéns bagagerumsmatta.
Baslådan på plats i reservhjulsbaljan. Den sticker upp någon decimeter från golvnivå,
men ICA-kassen och systempåsen får plats utan problem!
Slutsteget skruvades upp på skiljeväggen mellan bagageutrymme och kupé.
En bit MDF-skiva sätts bakom den grå mattan mellan slutsteg och vägg för
att få ett jämnt underlag att skruva fast slutsteget i.
Hål borras i skiljeväggen och genom dessa hål fästs MDF-skivan.
Slutsteget är alltså fastskruvat i MDF-skivan.
Strömkabeln dras från pluspolen på batteriet till en fet säkring.
Därefter fortsätter den genom ett hål som finns bakom sidoplåten
där vänster blinkerslampa sitter.
Hål in till kupén. Sidoplåten måste skruvas loss med 2 skruvar
i ovankant och sedan vinklas försiktigt utåt.
Strömkabeln kommer in i kupén och leds sedan bort under dörrlisten
som går längs med vänster dörr. Man lyfter dörrlisten rakt upp.
Lågnivåkablarna och högtalarkablarna dras på höger sida. Dörrlisten dras uppåt och
kablarna samlas snyggt och tejpas fast i golvet. Det blir rätt ont om plats...
4 feta högtalarkablar och 6 st lågnivåkablar. Det blir trångt, men snyggt om man tar det lugnt och fint.
Där bak vid sidan om baksätet sitter det original 6.5”-högtalare. Dessa har jag tagit ur och
sen skruvat fast 6x9”-högtalare direkt i plåten. Jag förborrade hål först i plåten,
endast 3 st av de 4 skruvhålen i högtalaren kunde användas, pga av geometrin.
Men den sitter som berget ändå! Jag har klistrat fast asfaltsmatta
(Bitumenmatta, finns tex på Mekonomen) över hela sidan och sett till att det blir så
lufttätt som möjligt runt högtalaren. Detta för att få en så sjysst baslåda som möjligt och
även för att dämpa resonans/vibrationer som kan uppstå i plåten annars.
Jag passade även på att lägga asfaltsmatta under baksätessittdynan.
Kanske överkurs men jag har fått för mig att det dämpar vägljud rätt bra och
även håller nere resonansljud. Hjälper ju även till med att få en bättre viktfördelning hos Coupén...
Japps! Mycket pill men resultatet blev dunderbra. Man kan spela väldigt högt
(viktigt med 3"-avgassystem...) och det blir en fin ljudbild. Eftersom jag har
dragit bak alla signaler till slutsteget finns det många rattar att skruva på,
både på huvudenheten och på slutsteget. Inställningsmöjligheterna känns nästan jobbigt oändliga...
Så chansen att jag har fått till den bästa ljudbilden är väl rätt minimal...
Men jag är helnöjd med mitt ljudbygge!!
ljudbygge som gjordes i vintras.
Fokus var att få mycket skönt ljud till en inte alltför dyr penning.
Jag har blandat begagnade komponenter med nytt.
Läs och låt er inspireras!
Skiss över de komponenter som ingår:
Kopplingsschema, kortfattat:
Grov strömkabel längs vänster sida, högtalar/signal-kablar på höger sida.
Alla signalkablar går till slutsteget.
Alla högtalare är kopplade till det 6-kanaliga slutsteget.
Jag bestämde mig för att bygga en egen baslåda och placera den i reservhjulsbaljan.
Reservhjulet togs ur och ersattes av punkaspray på burk.
En 12” subwoofer från Magnat inhandlades från Nårdik (www.nardik.se).
Den är gjord av tyskt ubåtsstål:
Lådan byggdes av MDF-skivor. När man köper bashögtalare från Nårdik ingår ritningsförslag.
Jag gav dom maximala yttermått och fick därefter ett ritningsförslag på baslåda, baserat på inköpt 12”-element.
Det är viktigt att täta lådans kanter så att de är garanterat lufttäta. Silikon användes för detta.
Baslådan fylldes med dämpmaterial och ett reflexrör monterades, allt efter ritning.
Färdig baslåda klädd med svart filt. Ganska bra färgmatchning mot Coupéns bagagerumsmatta.
Baslådan på plats i reservhjulsbaljan. Den sticker upp någon decimeter från golvnivå,
men ICA-kassen och systempåsen får plats utan problem!
Slutsteget skruvades upp på skiljeväggen mellan bagageutrymme och kupé.
En bit MDF-skiva sätts bakom den grå mattan mellan slutsteg och vägg för
att få ett jämnt underlag att skruva fast slutsteget i.
Hål borras i skiljeväggen och genom dessa hål fästs MDF-skivan.
Slutsteget är alltså fastskruvat i MDF-skivan.
Strömkabeln dras från pluspolen på batteriet till en fet säkring.
Därefter fortsätter den genom ett hål som finns bakom sidoplåten
där vänster blinkerslampa sitter.
Hål in till kupén. Sidoplåten måste skruvas loss med 2 skruvar
i ovankant och sedan vinklas försiktigt utåt.
Strömkabeln kommer in i kupén och leds sedan bort under dörrlisten
som går längs med vänster dörr. Man lyfter dörrlisten rakt upp.
Lågnivåkablarna och högtalarkablarna dras på höger sida. Dörrlisten dras uppåt och
kablarna samlas snyggt och tejpas fast i golvet. Det blir rätt ont om plats...
4 feta högtalarkablar och 6 st lågnivåkablar. Det blir trångt, men snyggt om man tar det lugnt och fint.
Där bak vid sidan om baksätet sitter det original 6.5”-högtalare. Dessa har jag tagit ur och
sen skruvat fast 6x9”-högtalare direkt i plåten. Jag förborrade hål först i plåten,
endast 3 st av de 4 skruvhålen i högtalaren kunde användas, pga av geometrin.
Men den sitter som berget ändå! Jag har klistrat fast asfaltsmatta
(Bitumenmatta, finns tex på Mekonomen) över hela sidan och sett till att det blir så
lufttätt som möjligt runt högtalaren. Detta för att få en så sjysst baslåda som möjligt och
även för att dämpa resonans/vibrationer som kan uppstå i plåten annars.
Jag passade även på att lägga asfaltsmatta under baksätessittdynan.
Kanske överkurs men jag har fått för mig att det dämpar vägljud rätt bra och
även håller nere resonansljud. Hjälper ju även till med att få en bättre viktfördelning hos Coupén...
Japps! Mycket pill men resultatet blev dunderbra. Man kan spela väldigt högt
(viktigt med 3"-avgassystem...) och det blir en fin ljudbild. Eftersom jag har
dragit bak alla signaler till slutsteget finns det många rattar att skruva på,
både på huvudenheten och på slutsteget. Inställningsmöjligheterna känns nästan jobbigt oändliga...
Så chansen att jag har fått till den bästa ljudbilden är väl rätt minimal...
Men jag är helnöjd med mitt ljudbygge!!
Comment