Varning / Disclaimer: Jag tar inget ansvar för eventuella skador, på bil eller personer, som kan inträffa pga. att någon följer den här guiden. Jag rekommenderar att man kopplar ur batteriet innan man påbörjar arbetet för att undvika oönskad utlösning av airbagen.
Nu när den biten är klar så vill jag klargöra att med den här guiden så behöver man INTE ta bort ratten.
Bakgrund.
Jag tror att en större andel av coupéägarna har trasig blinkersspak än vad det finns ägare som har fungerande. Problemet som dem flesta har är att blinkersspaken inte vill gå tillbaks och slå av sig själv automatiskt efter att man har svängt. Efter att ha läst på bl.a. fccuk.org så verkar alla vara överens om att det inte går att laga utan man måste byta hela manöverenheten. Dessutom så säger alla att man måste skruva bort ratten o koppla ur airbagen för att kunna se mekanismen som återställer blinkersspaken. Hur som helst så bestämde jag mig för att ta en titt och numera så fungerar min blinkers helt perfekt!
Instruktioner.
1. Börja med att skruva bort kåpan som sitter under ratten. Den sitter med 6 stycken skruvar. 2 av skruvarna kan va svåra att komma åt. Den ena sitter precis bakom tändningslåset och den andra siter på andra sidan längst in i hörnet. Se på bilden.
2. Skruva sedan loss den övre kåpan. Den sitter fast med 2 små skruvar. Man måste vrida ratten i rätt läge för att komma åt dem.
3. När den övre kåpan är borttagen så kan man se mekanismen om man klämmer in sig själv bakom ratten. Det är den vita plastringen som stöter i en plastpinne på reglaget som får den att gå tillbaks till mittenläget. Nu är det som så att den vita plastringen är tillverkad av en hyffsat mjuk plast och flexar ganska så duktigt, dessutom så sitter den inte så bra. Det gör att vid långsammare rattrörelser, exempelvis vid små svängar, så glider plastbitarna förbi varandra för att plastringen på bilden flexar inåt. Vrider man på ratten så ser man vad jag menar.
4. Lösningen, som jag gjorde iaf, var att jag placerade ett objekt under plastringen så att den inte kan flexa. I mitt fall så valde jag 2 stycken metallbitar som jag tillverkade av en gammal slangklämma. Forma 2 bitar så att man kan kila fast dem under plastringen. Du måste ha 2 bitar, en på varje sida. Kila fast bitarna på varje sida om öppningen som syns på bilden. Det borde funka med att klämma in en metallring också, men jag löste det så här. Se till att sen sitter fast ordentligt bara.
5. Testa så att blinkersspaken fungerar nu och gör den det så är det bara att skruva ihop allt igen. Klart!
Observera, att jag endast har testat detta på min avställda coupé en än så länge ytterst kort tid. Jag vet inte vad det här kan ha för långsiktiga konsekvenser, men det lär väl visa sig. :-)
Hoppas att fler får nytta av min guide.
/ Thomas M
Nu när den biten är klar så vill jag klargöra att med den här guiden så behöver man INTE ta bort ratten.
Bakgrund.
Jag tror att en större andel av coupéägarna har trasig blinkersspak än vad det finns ägare som har fungerande. Problemet som dem flesta har är att blinkersspaken inte vill gå tillbaks och slå av sig själv automatiskt efter att man har svängt. Efter att ha läst på bl.a. fccuk.org så verkar alla vara överens om att det inte går att laga utan man måste byta hela manöverenheten. Dessutom så säger alla att man måste skruva bort ratten o koppla ur airbagen för att kunna se mekanismen som återställer blinkersspaken. Hur som helst så bestämde jag mig för att ta en titt och numera så fungerar min blinkers helt perfekt!
Instruktioner.
1. Börja med att skruva bort kåpan som sitter under ratten. Den sitter med 6 stycken skruvar. 2 av skruvarna kan va svåra att komma åt. Den ena sitter precis bakom tändningslåset och den andra siter på andra sidan längst in i hörnet. Se på bilden.
2. Skruva sedan loss den övre kåpan. Den sitter fast med 2 små skruvar. Man måste vrida ratten i rätt läge för att komma åt dem.
3. När den övre kåpan är borttagen så kan man se mekanismen om man klämmer in sig själv bakom ratten. Det är den vita plastringen som stöter i en plastpinne på reglaget som får den att gå tillbaks till mittenläget. Nu är det som så att den vita plastringen är tillverkad av en hyffsat mjuk plast och flexar ganska så duktigt, dessutom så sitter den inte så bra. Det gör att vid långsammare rattrörelser, exempelvis vid små svängar, så glider plastbitarna förbi varandra för att plastringen på bilden flexar inåt. Vrider man på ratten så ser man vad jag menar.
4. Lösningen, som jag gjorde iaf, var att jag placerade ett objekt under plastringen så att den inte kan flexa. I mitt fall så valde jag 2 stycken metallbitar som jag tillverkade av en gammal slangklämma. Forma 2 bitar så att man kan kila fast dem under plastringen. Du måste ha 2 bitar, en på varje sida. Kila fast bitarna på varje sida om öppningen som syns på bilden. Det borde funka med att klämma in en metallring också, men jag löste det så här. Se till att sen sitter fast ordentligt bara.
5. Testa så att blinkersspaken fungerar nu och gör den det så är det bara att skruva ihop allt igen. Klart!
Observera, att jag endast har testat detta på min avställda coupé en än så länge ytterst kort tid. Jag vet inte vad det här kan ha för långsiktiga konsekvenser, men det lär väl visa sig. :-)
Hoppas att fler får nytta av min guide.
/ Thomas M
Comment