Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bänkning! Min Plus har spräckt 300-vallen! (GT28RS)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bänkning! Min Plus har spräckt 300-vallen! (GT28RS)

    Igårkväll var jag och Freddan på utflykt på landet. Men det var ingen picknick vi hade.
    Istället var det bänkningsdax!!



    Vi besökte ett ställe som finns i Björketorp/Horred, en bit utanför Göteborg. Mycket kunnig/trevlig man
    som bla jobbar med Volvo's STCC-stall.

    Jag har gjort en del på min bil denna säsongen, läs här för mer info:
    http://sfk.ibk.se/forum/showthread.php?s=&threadid=8895

    Kortfattat kan man säga att jag petat i en Garrett GT28RS.
    Har kört en del i vår/sommar med nya turbon utan att riktigt ha koll vilken prestanda bilen har samt om allt
    är rätt inställt/iskruvat.
    Men nu har jag svart på vitt att allt arbete och möda med meckandet har gett fina siffor och fina värden.

    Resultatet då?

    320 hk / 390 Nm

    Första körningen hade jag typ 300 hk. Men vi såg då att bilen gick för fett (för mycket bränsle).
    Skruvade ner bränsletrycksregulatorn lite och vid nästa körning blev luft/bränsle-blandningen riktigt bra
    och vipps hade jag 20 extra hästkrafter.

    Mycket rolig kväll och väldigt intressant. Lärde mig en hel del!
    Kändes inte helt bekvämt i början att slänga varvräknaren i varvtalsstoppet.
    Men efter några körningar kändes det hur bekvämt som helst!

    Det kommer kurvor, oroa er inte
    Last edited by alx; 31 August 2007, 21:26.
    Coupé 20VT LE -99 Svart
    Camaro V8 1LE -14 Röd
    Huracan V10 610-4 -14 Grå
    Subaru Legacy 3.0 R - 07 Vit

  • #2
    Snyggt
    Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
    S/y Mascot
    S/y Rebell
    20vT
    Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
    Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

    Comment


    • #3
      Grattis alx till det fina resultatet!

      Istället för att starta en egen tråd så spinner jag vidare på denna

      Jag körde två körningar med min kärra, en med EBV och en med pysventil. EBV funkade inte alls speciellt bra så den körningen glömde vi kvickt . Så efter montering av pysventil så körde vi ytterligare en repa. Insugstempen låg på 32 grader, värmen i hallen låg på 17 grader.

      Resultat då??

      274 hk och 381 Nm

      Förra gången fick jag 255 hk och 368 Nm. Mest imponerade är att jag mellan 3250 - 5550 rpm har jag ett vridmoment på över 350 Nm. Och detta med originalturbon. Jag tror inte det finns speciellt mycket mer att hämta. Kanske om man pluggar in en Greddy EBC och kan få den att hålla laddet lite bättre på slutet. Som mest var jag uppe i 1.32 Bar. Från 5850 rpm och till 6800 rpm sjönk laddtrycket från 1 bar till 0.83 bar.

      Jag och alx har rätt lika bilar vad gäller modds. Det enda som skiljer är att alx har ställbar BTR, mer avancerad EBC och GT28RS. Det skiljer 46 hk mellan oss och då finns det fortfarande en del kvar i RS:en. 340 hk låter inte orimligt om man lämnar in för mappning. Fast då springer notan iväg med några tusen till

      Vad händer nu för mig då?
      Jo jag satsar vidare på originalsnurran men den kommer få en liten genomgång hos en turbotrimmare, så det lär knappast finnas något original kvar på den Jo anslutningarna till grenrör, DP och insugsrör ska vara detsamma. Det blir större kompressor- och turbinhjul. Efter denna modifiering så hoppas jag att turbon kan hålla laddet över 1 bar ända till 6800 varv

      Min kurvor dyker upp inom kort.
      Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
      Min projekttråd - 19T
      Min Youtube kanal
      >>>HK listan - missa inte den!!<<<
      Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

      Comment


      • #4
        grattis alx!

        imponerande vrid freddan72. där man märker skillnad på orginalsnurran och annan. alx snurra klarar troligen av att hålla vridet högt längre ut i kurvan.
        3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

        Comment


        • #5
          Re: Grattis alx till det fina resultatet!

          Originally posted by Freddan72
          Istället för att starta en egen tråd så spinner jag vidare på denna

          Jag körde två körningar med min kärra, en med EBV och en med pysventil. EBV funkade inte alls speciellt bra så den körningen glömde vi kvickt . Så efter montering av pysventil så körde vi ytterligare en repa. Insugstempen låg på 32 grader, värmen i hallen låg på 17 grader.

          Resultat då??

          274 hk och 381 Nm

          Förra gången fick jag 255 hk och 368 Nm. Mest imponerade är att jag mellan 3250 - 5550 rpm har jag ett vridmoment på över 350 Nm. Och detta med originalturbon. Jag tror inte det finns speciellt mycket mer att hämta. Kanske om man pluggar in en Greddy EBC och kan få den att hålla laddet lite bättre på slutet. Som mest var jag uppe i 1.32 Bar. Från 5850 rpm och till 6800 rpm sjönk laddtrycket från 1 bar till 0.83 bar.

          Jag och alx har rätt lika bilar vad gäller modds. Det enda som skiljer är att alx har ställbar BTR, mer avancerad EBC och GT28RS. Det skiljer 46 hk mellan oss och då finns det fortfarande en del kvar i RS:en. 340 hk låter inte orimligt om man lämnar in för mappning. Fast då springer notan iväg med några tusen till

          Vad händer nu för mig då?
          Jo jag satsar vidare på originalsnurran men den kommer få en liten genomgång hos en turbotrimmare, så det lär knappast finnas något original kvar på den Jo anslutningarna till grenrör, DP och insugsrör ska vara detsamma. Det blir större kompressor- och turbinhjul. Efter denna modifiering så hoppas jag att turbon kan hålla laddet över 1 bar ända till 6800 varv

          Min kurvor dyker upp inom kort.
          Vad körde du med för bränsle?

          Comment


          • #6
            Originally posted by Fuel
            grattis alx!

            imponerande vrid freddan72. där man märker skillnad på orginalsnurran och annan. alx snurra klarar troligen av att hålla vridet högt längre ut i kurvan.
            GT28RS håller laddet mkt bättre än TB28. Men även den tappar lite på slutet (det är dock inte mkt). Vid 6800 rpm ligger laddtrycket över 1.1 bar och vrid har han så det räcker och blir över

            Originally posted by Ary
            Vad körde du med för bränsle?
            Vi körde båda med V-Power.
            Last edited by Freddan72; 31 August 2007, 12:51.
            Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
            Min projekttråd - 19T
            Min Youtube kanal
            >>>HK listan - missa inte den!!<<<
            Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

            Comment


            • #7
              Fina siffror! Jag har själv planer på att börja pilla en del i vinter. Det vill säga kopplingsbyte, turbobyte (GT28RS alt. KKK), byte av IC samt lite smågrejjer som däck/fälgbyte, fjäderbenstag och lite uppiffning av inredningen.
              Detta är i alla fall vad som är planerat, bara jag får tag på ett garage!
              Tidigare bilar:
              Volvo 480ES 2006-2007
              BMW 320i E30 2007-2008
              Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
              Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
              + nån volvo 740 samt volvo 240

              Comment


              • #8
                Re: Grattis alx till det fina resultatet!

                Originally posted by Freddan72
                Vad händer nu för mig då?
                Jo jag satsar vidare på originalsnurran men den kommer få en liten genomgång hos en turbotrimmare, så det lär knappast finnas något original kvar på den Jo anslutningarna till grenrör, DP och insugsrör ska vara detsamma. Det blir större kompressor- och turbinhjul. Efter denna modifiering så hoppas jag att turbon kan hålla laddet över 1 bar ända till 6800 varv

                Min kurvor dyker upp inom kort.
                Jag lutar åt samma håll, fast får se hur det går för RayZor med sin

                MIT TD04HL-16T-7 först
                Fiat Coupe 20VT Plus -99
                "Trying is the first step towards failure"

                Homer S

                Comment


                • #9
                  Ett grattis är väl på sin plats!


                  Grattis!


                  //PP
                  Porsche 996 C2 -00
                  Volvo V60 D3 -12

                  Comment


                  • #10
                    Kul! Grattis! Får köra till samma rullar jag med så kan man jämföra.
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • #11
                      Grattis Alex och Freddan! Det var väntat att Alex skulle spräcka 300-vallen men jag tror att det finns mer att hämta där

                      Freddan, du hade verkligen imponerande siffror med orginal turbon. Grattis!
                      Kör tyskt, drömmer om italienskt

                      Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by 84jr0
                        Freddan, du hade verkligen imponerande siffror med orginal turbon. Grattis!
                        Graf på kvällens övning.
                        Attached Files
                        Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                        Min projekttråd - 19T
                        Min Youtube kanal
                        >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                        Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                        Comment


                        • #13
                          Vi fick all data på diskett. Datat är samplat med 50-rpm-intervall.
                          Har gjort nedanstående graf i Excel på bästa körningen.
                          Bränsletrycket inställt på ca 3.2 bar i grundinställning.
                          Grön kurva är laddtrycket. Dividera med 100. Ligger ungefär på 1.25 max.
                          Fick därmed min interna turbomätare kalibrerad. Den visar ca 0.1 bar för lite.



                          För att få rätt skjuts i kärran bör jag ligga och pendla mellan växlarna ovanför 5700 rpm.
                          Nm-värdena är högre än vad jag förut angav. Max ligger på ca 390 Nm.
                          Coupé 20VT LE -99 Svart
                          Camaro V8 1LE -14 Röd
                          Huracan V10 610-4 -14 Grå
                          Subaru Legacy 3.0 R - 07 Vit

                          Comment


                          • #14
                            Finfina kurvor Alx!
                            Lite lustigt att trycket sjunker mot toppen bara? Känns som att den borde hålla trycket.
                            Argenta 120ie -85
                            Alfa 75 3.0V6 -90
                            BMW Z4M Coupe -06
                            BMW 118dM -10
                            Coupe 20VT -98 RIP
                            125 Special -72 RIP

                            Comment


                            • #15
                              Helgött, fattade först inte ditt sms med "320" i början.. hehe snabbaste coupen i Gbg då??
                              With great power comes the bitches
                              Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
                              Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
                              Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

                              Comment

                              Working...
                              X