Ja då var det dags för min första projekttråd. Innan så har jag bytt IC till en stor frontmonterad, satt på en SIP och bytt avgasröret till ett Blueflame Ni kan hitta dessa uppgraderingar i depån, kolla under mitt namn.
Så i augusti började turbon ryka lite efter ett besök på Kinnekulle Ring. När jag var hos min mekaniker några dagar senare så såg vi ett rejält moln och det gick inte längre att blunda. Turbobyte hägrade för Coupén.
Och vad ska man välja då?? Länge funderade jag på att köpa en Garrett GT28R eller RS. Men då jag inte hade lust med att modifiera avgassystemet så började jag snegla på att uppgradera min TB28:a. Mitt i allt sökande så dök RayZor_187 upp med sin kärra och berättade att han skulle montera en Mitsubishi 16T. Funkar det frågar den nyfikne . Jo visst sa Rayzor, killen som bygger turboaggregat sätter fast en T25 fläns så det funkar med vårt grenrör. Jag nosade upp info om Mitsusnurran och den verkade lovande. Turbon har glidlager vilket gör att det blir enkelt att renovera lagret om det skulle pajja i framtiden. Dock så tyckte jag att 16T var lite för liten. Jag stack iväg till Turbomeck i GBG, som fixar aggregat, och fick veta att en 19T skulle mer än väl uppfylla mina krav. Efter en timme var jag såld. Beställde en 19T med T25 fläns.
Så i veckan hämtade jag turbon . Det är alltså ett Mitsubishi TD04HL-19T-7 aggregat (sitter på Volvo V70R AWD för er som undrar), 7:ans avgashus med rak utgång. Givetvis är det 360 graders lager. Turbon är god för 380hk och max ladd är 1.7 bar. Jag har införskaffat en labyrintfläns som ska svetsas fast på downpipen. Montering kommer att ske i april. Jag kommer att börja testa med original styrsystem, dvs ingen pysventil, Gtec2 och bränsletrycksregulator. Målet är 330 hk, fast då kommer jag använda min Greddy EBC
Här är några bilder på turbon.
UPDATE 2013-07-02
Ny mapp från FC Performance. Resultat här: 303 hk på hjulen
2009 års resultat (grafer mm) ---> 312 hk på hjulen
Jämförelse mellan TB28 och 19T. Här kan ni se vad respektive turbo klarar av som mest (spec, grafer, max hk mm) ---> klicka här.
Min setup 2009:
TD04HL-19T-7 Mitsubishi turbo
Pro Alloy FMIC
Pro Alloy SIP med konfilter
Blueflame 2.75" avgassystem, en ljuddämpare
Motorsport 100 cells race kat
Forge DV006
Malpassi FPR 1:1.2
Walbro GSS340
Gtec2
Bosch Platina tändstift
AEM Tru-Boost (EBC)
Alfa Romeo GTA koppling
Min setup 2013:
TD04HL-19T-7 Mitsubishi turbo
Pro Alloy FMIC
Pro Alloy SIP med konfilter
Blueflame 2.75" avgassystem, en ljuddämpare
Motorsport 100 cells race kat
Forge DV006
Bosch 3.8 bars regulator
Walbro GSS340
FC Performance steg 3 V1
Bosch Platina tändstift
AEM Tru-Boost (EBC)
Alfa Romeo GTA koppling
Min setup 2015:
TD04HL-19T-7 Mitsubishi turbo
Pro Alloy FMIC
Pro Alloy SIP med konfilter
Blueflame 2.75" avgassystem, en ljuddämpare
Motorsport 100 cells race kat
Forge DV006
Bosch 3.8 bars regulator
Walbro GSS340
FC Performance steg 3 V3
Bosch Platina tändstift
AEM Tru-Boost (EBC)
Scara73 organisk koppling
Så i augusti började turbon ryka lite efter ett besök på Kinnekulle Ring. När jag var hos min mekaniker några dagar senare så såg vi ett rejält moln och det gick inte längre att blunda. Turbobyte hägrade för Coupén.
Och vad ska man välja då?? Länge funderade jag på att köpa en Garrett GT28R eller RS. Men då jag inte hade lust med att modifiera avgassystemet så började jag snegla på att uppgradera min TB28:a. Mitt i allt sökande så dök RayZor_187 upp med sin kärra och berättade att han skulle montera en Mitsubishi 16T. Funkar det frågar den nyfikne . Jo visst sa Rayzor, killen som bygger turboaggregat sätter fast en T25 fläns så det funkar med vårt grenrör. Jag nosade upp info om Mitsusnurran och den verkade lovande. Turbon har glidlager vilket gör att det blir enkelt att renovera lagret om det skulle pajja i framtiden. Dock så tyckte jag att 16T var lite för liten. Jag stack iväg till Turbomeck i GBG, som fixar aggregat, och fick veta att en 19T skulle mer än väl uppfylla mina krav. Efter en timme var jag såld. Beställde en 19T med T25 fläns.
Så i veckan hämtade jag turbon . Det är alltså ett Mitsubishi TD04HL-19T-7 aggregat (sitter på Volvo V70R AWD för er som undrar), 7:ans avgashus med rak utgång. Givetvis är det 360 graders lager. Turbon är god för 380hk och max ladd är 1.7 bar. Jag har införskaffat en labyrintfläns som ska svetsas fast på downpipen. Montering kommer att ske i april. Jag kommer att börja testa med original styrsystem, dvs ingen pysventil, Gtec2 och bränsletrycksregulator. Målet är 330 hk, fast då kommer jag använda min Greddy EBC
Här är några bilder på turbon.
UPDATE 2013-07-02
Ny mapp från FC Performance. Resultat här: 303 hk på hjulen
2009 års resultat (grafer mm) ---> 312 hk på hjulen
Jämförelse mellan TB28 och 19T. Här kan ni se vad respektive turbo klarar av som mest (spec, grafer, max hk mm) ---> klicka här.
Min setup 2009:
TD04HL-19T-7 Mitsubishi turbo
Pro Alloy FMIC
Pro Alloy SIP med konfilter
Blueflame 2.75" avgassystem, en ljuddämpare
Motorsport 100 cells race kat
Forge DV006
Malpassi FPR 1:1.2
Walbro GSS340
Gtec2
Bosch Platina tändstift
AEM Tru-Boost (EBC)
Alfa Romeo GTA koppling
Min setup 2013:
TD04HL-19T-7 Mitsubishi turbo
Pro Alloy FMIC
Pro Alloy SIP med konfilter
Blueflame 2.75" avgassystem, en ljuddämpare
Motorsport 100 cells race kat
Forge DV006
Bosch 3.8 bars regulator
Walbro GSS340
FC Performance steg 3 V1
Bosch Platina tändstift
AEM Tru-Boost (EBC)
Alfa Romeo GTA koppling
Min setup 2015:
TD04HL-19T-7 Mitsubishi turbo
Pro Alloy FMIC
Pro Alloy SIP med konfilter
Blueflame 2.75" avgassystem, en ljuddämpare
Motorsport 100 cells race kat
Forge DV006
Bosch 3.8 bars regulator
Walbro GSS340
FC Performance steg 3 V3
Bosch Platina tändstift
AEM Tru-Boost (EBC)
Scara73 organisk koppling
Comment