Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rattlås

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Rattlås

    Som ni sett under köpes, så har jag sökt ett tändningslås.

    Men nu har nu fått lära mig nåt nytt, på gamla dar
    Jag behöver inget nytt tändningslås - har lyckats reparera rattlåset. Och då fick jag lära mig något nytt, när jag plockade isär.
    Rattlåset sitter inte i tändningslåset, utan separat monterat under ratten. Så man måste bort med ratten, och då kommer man åt. När jag drog bort ratten, så trillade låsdelen ner på golvet.
    Med lite fil/puts, och en massa WD40, så fick jag igång låset.
    Men det styrs från tändlåset, men är separat.

    Så alla med Tipo/Tempra, och kanske andra modeller av Fiat - kolla detta först, om rattlåset inte funkar.
    Jag har inte stött på denna lösning förut, men jag har inte heller haft något problem med rattlås förut på mina Fiabilar.
    Bytte för länge sen tändningslås på 131:an, men det var som ett vanligt lås, så som jag varit van att det sett ut, med en kolv som man ser tydligt i samma enhet med tändlåset.

    Ni andra som skruvat med Fiat 90-talare, berätta hur det sett ut på dessa bilar.
    //R//

  • #2
    hej, vet du;

    VAD är det som måste fungera med rattlåset? Att det går i? Att det går ur lätt? Eller att det inte krävs att man ruckar på ratt eller nyckel,för att lyckas starta bilen?

    Mvh Greger.
    Ps fortsätter gärna här:
    http://www.fiatklubben.nu/forum/show...0&pagenumber=2
    Car portfolio;

    Fiat: Coupe 20vt -99, Marea "rev. 2.0" 155 -00,
    Marea 20v -00, Tipo kombi Lounge -18.
    Ford: Xr3i cab -88, Xr3i "All white" cab -88, Escort 1,6 -88, Citroën C4 -11 (oförskyllt, arvegods!)
    Dodge: Dart custom -72, Dart swinger -72
    Chrysler: New Yorker salon -63
    RollsRoyce: Shadow -68

    Comment


    • #3
      Att det går i, när man tar ur nyckeln, så att man inte kan vrida på ratten.

      Men varför det måste fungera, är det ingen som kan svara på.
      För så länge nyckeln sitter i, så kan ju inte rattlåset slå i under färd, om det är det de menar.
      Men ingen kan ge mig ett svar varför .....
      //R//

      Comment


      • #4
        Hmmm

        det dumma med regler är att dom kan tolkas olika, och alla tänker inte lika!
        Car portfolio;

        Fiat: Coupe 20vt -99, Marea "rev. 2.0" 155 -00,
        Marea 20v -00, Tipo kombi Lounge -18.
        Ford: Xr3i cab -88, Xr3i "All white" cab -88, Escort 1,6 -88, Citroën C4 -11 (oförskyllt, arvegods!)
        Dodge: Dart custom -72, Dart swinger -72
        Chrysler: New Yorker salon -63
        RollsRoyce: Shadow -68

        Comment


        • #5
          EU-direktiv som vanligt...
          captainmorgan

          Comment


          • #6
            Av försäkringsbolag godkänd rattkrycka gäller inte.
            Inte heller kodlås, monterat som extra tillbehör från fabrik, och godkänd av försäkringsbolag.

            Och det är väl en uppgörelse mellan bilägaren och försäkringsbolaget, hur man vill ha bilen stöldskyddad.
            Det skall väl inte Bilprovningen lägga sig i.
            Så det måste vara nåt annat, som ligger till grund för detta.
            EU är ju inblandat, det har jag i alla fall fått svar på.

            Har nu fått ett direktnummer, till en person (Bosse) på Transportstyrelsen, som ev. kan svara på detta. Men han är aldrig där och kan ta emot samtalen. Och semester har han haft.

            Last edited by Rolando; 17 July 2012, 22:22.
            //R//

            Comment


            • #7
              OK.

              " Förslag som finns med i vägledningsdokumentet (utkast) för vad som ska klassas som en uttjänta bil är t.ex. om fordonet är
              avregistrerat, inte har genomgått godkänd besiktning de senaste 2 åren, okänd ägare, reparationskostnader överstiger fordonets aktuella värde, fordonet utgör en
              säkerhetsrisk eller t.ex. saknar dörrar. Under sommaren 2011 ska medlemsländerna
              besluta om vägledningsdokumentet."

              Detta är det senaste betänkandet från naturvårdsverket/EU. Observera: "reparationskostnader överstiger fordonets aktuella värde".

              Betänk nu vad en äldre bil är värd och vad det kostar att renovera ESP , airbag eller ABS system. Väg nu in att bilar från 2002 måste klara OBD kontroll. Kan du köpa originaldelar till din 13 år gamla bil?

              Sååå? hur unga veteranbilar har vi om säg 20 år?
              Last edited by greger; 17 July 2012, 23:12.
              Car portfolio;

              Fiat: Coupe 20vt -99, Marea "rev. 2.0" 155 -00,
              Marea 20v -00, Tipo kombi Lounge -18.
              Ford: Xr3i cab -88, Xr3i "All white" cab -88, Escort 1,6 -88, Citroën C4 -11 (oförskyllt, arvegods!)
              Dodge: Dart custom -72, Dart swinger -72
              Chrysler: New Yorker salon -63
              RollsRoyce: Shadow -68

              Comment


              • #8
                [QUOTE]Originally posted by Ante
                [B]Det ante mig Som tur är har ju EU fört med sig en hel del bra saker för oss bilintresserade också, som möjligheten att importera bilar tex. ''

                Den möjligheten hade vi tidigare också, det blev väl bara lättare att ta in bilar från övriga EU, och svårare från resten av världen..
                Last edited by greger; 17 July 2012, 23:13.
                Car portfolio;

                Fiat: Coupe 20vt -99, Marea "rev. 2.0" 155 -00,
                Marea 20v -00, Tipo kombi Lounge -18.
                Ford: Xr3i cab -88, Xr3i "All white" cab -88, Escort 1,6 -88, Citroën C4 -11 (oförskyllt, arvegods!)
                Dodge: Dart custom -72, Dart swinger -72
                Chrysler: New Yorker salon -63
                RollsRoyce: Shadow -68

                Comment

                Working...
                X