Announcement

Collapse
No announcement yet.

mina rasade delar från unon

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • mina rasade delar från unon

    hej, det var någon som frågade mig om växelåda och drivaxlar skulle hålla för hårt trim med en uno. Nu med facit i hand kam säga det gjorde det inte....

    först gick växelådan
    Attached Files
    Fiat uno 355hk på 1.3 liter
    X1/9
    www.kallebacksmotor.se

  • #2
    och nu senast gick en drivaxel
    Attached Files
    Fiat uno 355hk på 1.3 liter
    X1/9
    www.kallebacksmotor.se

    Comment


    • #3
      ajajaj...
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #4
        hur många hästar?
        /Peter

        Comment


        • #5
          ajaj.. har detta gått sönder på gatan? Eller strippen?
          Fiatlös

          ___________________

          Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

          Comment


          • #6
            hej, vet ej hur många hästar , antagligen över 180 hk , då mitt vridmoment verkar som högst vid 4.500 rpm . Och ja , det hände på gatan... 2 bars laddtryck....
            Fiat uno 355hk på 1.3 liter
            X1/9
            www.kallebacksmotor.se

            Comment


            • #7
              2 bar är mycket vad har du bytt på den?
              /Peter

              Comment


              • #8
                Originally posted by Chorus
                2 bar är mycket vad har du bytt på den?
                motorn är orginal invändigt, fast det är endel gjort endå blandannat balanserad vev,svänghjul,tryckplatta ,viktjusterad stakar,kolvar ,portad topp ,kam från uno 75,större spridare ,större luftmängdmätare, btr, hembyggt grenrör, större turbo, lättat svänghjul,större intercooler, osv..
                Attached Files
                Fiat uno 355hk på 1.3 liter
                X1/9
                www.kallebacksmotor.se

                Comment


                • #9
                  så här såg den andra drivaxeln ut...
                  Attached Files
                  Fiat uno 355hk på 1.3 liter
                  X1/9
                  www.kallebacksmotor.se

                  Comment


                  • #10
                    modifieringar

                    varför balanserar man allt som du verkar ha gjort, kolvar, stakar och så?
                    Tänkte höra vilken turbo du har, och vad nu btr är för något.
                    Tänkte trimma min bil lite, så jag tycker det vore skoj att veta lite! Funderade på hur man bäst kan reglera laddtryck och så....Det finns ju en uppsjö med grejer för det. Har inset att det finns ju en liten pryl som ska reglera det maximala trycket, ser ut att sitta på isnugsröret, efter spjället, enligt Verkstadsbok... har du avlägsnat den för att kunna få upp motorn i 2 bar. Du bör väl också ha en "liten" fetare avlastningsventil än den i plast som sitter original...
                    Fiat Punto GT - Turbo for fun

                    Comment


                    • #11
                      För att det ska hålla bättre , veven ska inte börja "dansa" vid högt varv, samtidgt som det ger effektförlust då

                      jag kör med en turbo från volvo 850 T5

                      btr= bränsletrycksregulator

                      reglera laddtrycken gör du lättast med pysventil, men för höga laddtrycket kombinerar man det med starkare wastegateklocka.

                      vet ej vad det är för pryl du syftar på som reglerar högsta tryck?!eller menar du sladdarna som går in i sidan av plenumet?

                      plastdumparna går sönder med en gång. Jag har en alu dump som dumpar luften i det fria.

                      Att jag laddar 2 bar är inget jag eftersträvar, tvärtom. men toppen flödar så dåligt så med bättre kamaxel i kanske jag bara behöver ladda 1.6 bar för att nå samma effekt som nu..
                      Last edited by Jens; 1 December 2003, 22:54.
                      Fiat uno 355hk på 1.3 liter
                      X1/9
                      www.kallebacksmotor.se

                      Comment


                      • #12
                        modifieringar

                        Japp, jag tänker på de sladdarna ja, sitter en liten kontakt där på sidan av det.
                        Det är svårt att få tag på delar... Men forge motorsport eller speedshop har nog en sådan kam, har kollat på delar lite överallt i Europa, men då kostar det.... I Italien finns det alltid!
                        JAg tror at det finns bra länkar till sådana grejer på www.puntopower.com
                        Men apropå laddtryck; en kraftigare wastegateklocka är ju bra, men klarar turbon och motorn det i övrigt. Den här pysventilen reglerar alltså inte högsta tryck utan när dumpen ska öppna?
                        (hajar inte riktigt)
                        Fiat Punto GT - Turbo for fun

                        Comment


                        • #13
                          Verkar för övrigt vara så med "nyare" bilar att de tål mindre trim !
                          allt blir mer konstruerat för at tåla "precis" den belastning som motorn ger 1
                          Typ växellåda på Stilon 1.6 o den på 1.8 1,8 lådan e tåligare.

                          annat var det med gamla 2 liters FIAT motorer som tålde en del trim utan att åldras så fort !

                          (OK, Turbo var ej så populärt DÅ, så effektuttaget var mer moderat) var väl därför grejerna höll...
                          Fiat for FUN

                          Comment


                          • #14
                            Re: modifieringar

                            Originally posted by Freddan_BA
                            Men apropå laddtryck; en kraftigare wastegateklocka är ju bra, men klarar turbon och motorn det i övrigt. Den här pysventilen reglerar alltså inte högsta tryck utan när dumpen ska öppna?
                            (hajar inte riktigt)
                            motorn klarar det så länge det inte spikar, att bara höja laddtrycket ger ras med engång...
                            En pysventil läcker lite luft hela tiden så trycket blir mindre på wastegateklockan, vilket innebär att "klaffen" i turbon inte öppnar lika mycket eller inget alls.
                            Då går avgaserna enbart igenom turbinbladen på turbon så att turbon snurrar snabbare och högre laddtryck nås.

                            Om tex slangen till pysventilen skulle lossna så får klockan inget tryck alls och då kan laddtrycket skena upp mot 3 bar

                            Högsta trycket bestäms av det trycket som öppnar klocka.. om inte något annat sätter stopp tex för liten turbo.

                            Dumpen är något helt annat, den släpper bara ut luften när du släpper gasen, När spjället stänger så snurrar turbon för fullt , och helt plötsligt kan inte luften komma in i motorn , då blir det ett hiskeligt tryck i slangarna, som kan sprängas om inte trycket kan komma ut, därav pshhhht vid växling. Turbon tar också stryk av att bromsas upp kraftigt om man skulle köra utan dump..

                            lite kortfattat bara , men hoppas du förstog..
                            //Jens
                            Fiat uno 355hk på 1.3 liter
                            X1/9
                            www.kallebacksmotor.se

                            Comment


                            • #15
                              jaha

                              Förstod din förklaring, men denna pysventil skall alltså sättas in på slangen till wastgateklockan... (detta kallas bleed valve på engelska, om jag förstått alla turboföretag på nätet rätt.)
                              Men hur kan man reglera detta "pysande" i bilen, som jag sett på så många ställen?
                              Jag hajar inte riktigt heller hur mycket högre man kan ladda med denna pysventil, handlar det om någon större skillnad?
                              Eller ger den snarare snabbare respons bara?
                              Fredde
                              Fiat Punto GT - Turbo for fun

                              Comment

                              Working...
                              X