Är det att rekomendera att kapa fjädrarna med ca 1 varv för att sänka bilen någon centimeter? Har ju en gammal trogen Tipo 1,6 DGT -89 så den går ju inte speciellt bra. Med andra ord gör det inte så mycket att jag antagligen inte kan lasta så mycket i den. Blir väghållningen mycket sämre? Om man bestämmer sig för att kapa fjädrarna hur bör man göra? Fungerar det med bågfil eller är det massor med onödigt jobb?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Kapa fjädrarna?
Collapse
X
-
Tags: None
-
Jag har kapat fjädrarna på min Tipo! Där bak är det busenkelt, bara att hissa upp bilen så att hjulen hänger fritt, lossa stötdämparen och ta ut fjädern. Där fram är det värre. Fjäderbenet måste lossas och sedan måste man iakta stor försiktighet och ha något att spänna ihop fjädern med. Om jag inte minns fel så måste man också smida till fjädrarna lite när man kapat dem, så att de passar i tallrikarna. Jag tog ett varv runt om. Där fram blev det perfekt men bak blev det för lågt.Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
Fiat Marea Weekend 1,6 -97
-
Du tog alltså ett varv både fram och bak. Hur kan det komma sig att det blev sämre bak? Blev den för låg? Hur kapade du fjädrarna förresten och vad menar du med att smida till fjädrarna fram? Hur mycket lägre blev bilen?.:: mattias
.:: http://www.hellstedt.com/fiat
Comment
-
Bilen blev lägre där bak ja, varför vet jag inte riktigt. Det kanske inte är lika många varv på fjädrarna där bak? Fjädrarna kapades med en hederlig vinkelslip. Jag tror att jag behövde smida fjädrarna där bak också. Det behövs för att fjädern ska ligga an riktigt i fjädertallriken. Om man ska försöka förklara ytterligare så kan man säga att ett helt varv måste ligga emot tallriken. Alltså måste fjädern vara "platt" i änden. Om du kapar ett varv så spretar ju fjädern iväg i änden och det blir inge bra. Alltså måste man ta till gasen och värma och böja tillbaka fjädern lite i änden. Hmmm, svårt att förklara. Säg till om det bara är mumbo-jumbo!Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
Fiat Marea Weekend 1,6 -97
Comment
-
De e många som tycker att man borde låta bli o kapa fjädrar... de ser snyggt ut och e billig lösning men köregenskaperna försämras...Kör tyskt, drömmer om italienskt
Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar
Comment
-
Johannes: Jag tror att jag förstår vad du menar med att smida fjädrarna. Tyvärr har jag inte tillgång till någon gas för att värma och böja tillbaka vilket gör det hela lite klurigare. Får se hur jag löser det hela.
84jr0: Jag vet att köregenskaperna blir sämre men eftersom jag inte pressar min Tipo så vansinnigt mycket i kurvor och annat kommer den nog inte att lida så mycket..:: mattias
Comment
-
mattoh: om de bara ska se snyggt ut så visst varför inte kapaKör tyskt, drömmer om italienskt
Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar
Comment
-
Varför?
Varför man inte ska kapa är det många som har åsikter om...
Klart är iallfall att man riskerar att fjädern går av helt plötsligt, speciellt om man har varmt dom med gassvetsen...
Sen är det ju olagligt om man ska vara kinkig...
Ser bilprovningen att fjädern är kapad så blir det en 2:a direkt.
Och hur kul är det med en bil som hänger med baken för att fjädern blev för kort?
Nej, köp en sänksats om ni vill sänka på riktigt vis.
Kapa fjädrarna?
Skona våra läckra fiatar detta hemska volvo 240-öde!
\Ö.
Comment
-
PlutoOrjan: Hej och hå vad åsikter det fanns om detta med att kapa fjädrarna. Det är trevlig. Naturligtvis finns det risk att man får en 2:a på besiktningen, men om jag skall vara helt ärlig lär jag få en 2:a på något i vilket fall som helst. Tanken var att jag skulle kapa fjädrarna efter besiktningen i år och på så sätt få köra 1 år med kapade fjädrar i alla fall.
När det gäller att skona våra fina bilar från det fuktade 240-ödet kan jag bara säga att det är MIN plånbok som jag försöker att skona. Inte så lätt att casha en sänkningssats för ett par tusenlappar när man är student. Nej, bilen är inte ens värd en sänkningssats. Däremot är den värd att få leva vidare så länge som möjligt..:: mattias
Comment
-
Bara en tanke i all hast, men borde det inte finnas spännhakar man kan använda för att dra ihop fjädern över ett varv liknande de man använder för att ta bort fjädern?Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.
Comment
-
Jag vet att Biltema har detta, men jag vet inte hur bra det fungerar. Det som är bra med detta är ju att man kan återställa ekipaget innan besiktning. Bra tanke. Kanske skulle testa en sådan sak först..:: mattias
Comment
-
Fjäderklämmor framför allt! Plötsligt sitter alla på samma sida fjädern och man har en jävligt dålig fjädring, i princip.
Comment
-
Viper: Jo, jag har för för mig att grenröret går inder oljetråget. Kommer inte ihåg exakt hur det ser ut, men jag har för mig att det såg så ut förra gången jag kollade. Ligger något i det du säger. Vill ju inte sänka bilen så att den slår i där, vilket den lär göra eftersom man bor här i Göteborg. Staden med fler fartgupp än vad det finns hjärnceller hos trafikplanerarna.
Per: Så om jag nu får för mig att budgetsänka min Tipo tycker du att jag skall göra det ordentligt. Alltså kapa fjädrarna och inte köra med biltemaklämmor. Håller med om att Biltemas produkter inte är några höjdare, men så är det ju billigt också..:: mattias
Comment
-
Originally posted by per
Fjäderklämmor framför allt! Plötsligt sitter alla på samma sida fjädern och man har en jävligt dålig fjädring, i princip.Kör tyskt, drömmer om italienskt
Comment
Comment