Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vad tycker ni om SUV-ar?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Vad tycker ni om SUV-ar?

Får väl dra igång en diskution om SUV-ar lr så kallade stadsjeepar.

Vad tycker ni om dessa, bra eller dåligt/onödigt i stan? Fiat har ingen riktig SUV i dagsläget som säljs i Sverige. Däremot har jag för mig att Hyndai säljer bra med Santa Fe och nu även Tucson, de finns överallt.

Med risk för påhopp och hatbrev tycker jag att Tuscon ser helt OK ut, skulle kunna tänka mig att köra runt en sådan.

Rätt sjyst att åka runt i en SUV vintertid när det blir mycket snö, och när man ska till fjällen och så, det negativa med Tuscon är "fake" 4WD. Den kopplas bara in vid behov, dvs vid hjulspinn tex. Sen kan man lasta dessa ordentligt.

Nackdelen är skatt och försäkring...
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

tycker om suvar, men inte överdrivet.... försäkring????e dom dyrare?

Comment

Är inte heller nån älskare av suv`ar..

Kan bara säga att jag känner en som köpte en Santa Fe
      och växellådan gick sönder efter ett halvår =/
      Fiat Croma 16v -95 (såld)
      Lancia Delta HF Integrale 8v -88 (såld)
      Ford Mustang cab -71

Comment

själv

kan jag ej se vitsen med att åka Suv, visst man kanske känner sig jä-ligt "macho" men själv behöver jag inte det!
        Jag är nöjd med min lilla Uno på vintern som typ alla flinar nedlåtande åt... Dessutom förstår jag inte iden med att göra alla bilar större o större, när det vi behöver är mindre bränslesnåla bilar? Alla vet ju att oljan minskar så sakta, då kan jag inte förstå varför man bygger tyngre o större bilar och att dessa bilar till största del körs av personer som absolut inte behöver en stor 4.hjulsdriven bil! Alltså bara för att glida runt i en stad helt vrickat!

Fiat borde ju kunna agera på ett smart sätt här nu inför framtiden, genom att de i alla tider tillverkat små bränslesnåla modeller..Så borde ju en sådan tillverkare kunna bli en vinnare i framtiden, inte de som har bilar som har typ 500hkr..
        Det är ju helt sjukt med alla hästar det skall vara i en bil i nu, hur länge kan det fortsätta? Ta typ nya M5, 500 hkr sen då? 7-900hkr? över 1000hkr för att flytta sig? Eller MB S 65 AMG visst är det en fet bil, men behöver man 1000NM till vardags?
        Sen blir det ju vrid som i lastbilar för att flytta sig.. Lite knäppt anser jag då..Dessutom tycker jag att det svårt att hitta nåt mer identitetslöst fordon en dessa Hyundai suvar som man snubblar på överallt...

/HH

Comment

tja,Fiat o Alfa ska...

Släppa en SUV i år,har jag för mig...
          Hatar tanken,men dom flesta av oss börjar bli rent degenererat
          fixerade vid att "större e bättre" vid krock..Men de e ju inte så att
          folk har dött som flugor i trafiken hittills..Läste någonstans att en
          VW Polo-97 e lika säker som en 740 -90.Så jag tycker ju bara att
          SUVar förstör krocksäkerheten i trafiken,pga att dom i 9 fall av tio, "går över"personbilens chassi,vilket gör att deformationszoner sätts ur spel...Det är en sjuk trend som kommer från USA, men dom lever ju i sina bilar på ett annat sätt än vi europeer.Dom har ju tex värdelös lokaltrafik.(i vissa städer finns den inte)
          Tycker att det e faan att vi ska va så jävla amerikaniserade...
          Bort med menlösa SUVar!Vill man ha en genial bil för familjen, köp en berlingo family,eller något liknande, eller en normal buss, som har ett chassi i rätt höjd.
          Jaja det är min personliga uppfattning.

Tack för ordet.

Mvh Alex.

Comment

Re: tja,Fiat o Alfa ska...

[QUOTE]Originally posted by kanskecoupe
            [B]Släppa en SUV i år,har jag för mig...
            Hatar tanken,men dom flesta av oss börjar bli rent degenererat
            fixerade vid att "större e bättre" vid krock..Men de

HÅLLER ME
            Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
            S/y Mascot
            S/y Rebell
            20vT
            Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
            Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

Comment

Vilka reaktioner det hade jag inte väntat mig att alla som har skrivit hitills är emot SUV-ar. Visst jag håller med er till en viss del. Det är onödigt med en SUV inne i stan ute på landet är det bra.

Dessutom är det inte så många SUV-ar som har permanent 4-hjulsdrift vilket gör de ännu mer onödiga.

Jag tycker fortfarande att SUV ska vara kvar och skulle kunna tänka mig att äga en sådan men inte glida runt i stan med den.
              Kör tyskt, drömmer om italienskt

Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

Comment

Jag vet inte om min range rover från -76 räknas som suv men den är i allafall kul i skogen,,,,
                //Danne
                A tosser is a tosser, no matter what mode of transport they're using

Comment

Originally posted by Danneape
                  Jag vet inte om min range rover från -76 räknas som suv men den är i allafall kul i skogen,,,,
                  //Danne
                  Tro den ska räknas till jeeparna för den är gord att gå i skogen =)det är inte suvarna.

Dom flesta av suvarna skulle nog gå sönder långt innan en range rover gör det om man kör i skogen =)..
                  bara se på han som jag känner som köpte Santa Fe den höll i ett halv år på såna vägar där han kört volvo 240 i massor av år =)
                  Fiat Croma 16v -95 (såld)
                  Lancia Delta HF Integrale 8v -88 (såld)
                  Ford Mustang cab -71

Comment

har inget emot suvar.

enda anlendingen är för att jag faktiskt tycker att många av dom är jäkligt snygga.

so shoot me
                    före detta coupe trimmare
                    pimpig cadilacc deville
                    Sv1000s C-Ö

Comment

gamla sunkiga Nissan Kingcab...

...kör folk som behöver ta sig fram omkring i här på landet där jag bor iaf.. ganska få suvar öht. VAG syncro, volvo v70 xc och subaru finns det däremot gott om.

Och att höja bränsleskatten för att få ner bensinkonsumtionen som dom gör nu, tror jag knappast hjälper mot nån som har råd att köpa en ny SUV för att glida runt i stan.

Ne. ja tycker fiat ska ha cred för att ha sin panda 4x4. mer anti-suv går det fan inte att få tag på :P
                      Panda 45 -84 aka Urpand aka projekt terra
                      Panda 4x4 twinair -13 aka Pandis
                      Punto Cabrio S -95 aka Pikachu
                      http://fiatpanda.wordpress.com/

Comment

Den nya döda vinkeln - neråt!

SUV:ar är trams. Har själv en sprillans Lada Niva på landet. Den kommer fram där ingen SUV mäktar med. Kolla in Motorjournalen om 2 veckor så får ni se mitt exemplar framföras av farsan och Kenneth.

För övrigt har ett nytt problem uppstått i trafiken: Många gånger körs SUV:en av en (lätt aggresiv) tjej som är 160 i strumplästen. Då blir problemet att man inte ser någonting i bilens direkta närhet. Jag har själv vid två tillfällen hållit på att få bilen nermejad av en svängande SUV vars förare inte uppfattar att det står en bil vid dess sida, tex vid ett trafikljus. Bara för att man inte ser neråt.
                        Croma 1,9JTD 16V, Alfa Romeo MiTo 1,4TB

Comment

Working...
                        X