Någon som vet hur man tyder chassinumret till årsmodell eller tillverkningsdatum på en fiat?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Chassinummer/Årsmodell? Hjälp!
Collapse
X
-
Alla biltillverkare ska följa en ISO standard när det sätter chassie nummer på bilarna.
Alla Fiats chassienr börjar på ZFA
Z säger att bilen kommer från Italien FA anger att det är en Fiat.
Fjärde tecknet och fyra framåt dvs samanlagt 5 tecken anger karossen, tror att det visar om det är kombi eller sedan eller coupe mm. Dessa siffror varierar mycket bland tillverkare.
Nionde tecknet som består av en kontrollsiffra för att veta att chassienummret är korrekt slagen. Hur den räknas fram vet jag inte dock.
Tionde tecknet visar vilket år bilen är tillverkad.
J 1988
K 1989
L 1990
M 1991
N 1992
P 1993
R 1994
S 1995
T 1996
V 1997
W 1998
X 1999
Y 2000
1 2001
2 2002
3 2003
4 2004
5 2005
6 2006
7 2007
8 2008
Elfte tecknet anger vilket fabrik bilen skruvades ihop på och består av endast ett tecken.
Tolfte tecknet och fem tecken fram, dvs totalt 6 tecken är serienummer.
Hoppas att någon är med på min förklaring... ska försöka rita ihop en bildKör tyskt, drömmer om italienskt
Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar
-
Re: Chassinummer
Originally posted by Galle
Chassinumret är ZFA29000000163946
Chassienummer som du skrev ovan hör till en Fiat Ducato husbil tillverkad mellan 1990 - 1994.Kör tyskt, drömmer om italienskt
Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar
Comment
-
Hitta annat... http://www.kerrywilson.com/vin.htm
Men verkar inte stämma in på Fiat helt ändå. Skumt.Kör tyskt, drömmer om italienskt
Comment
-
Re: chassinummer
Ja det stämmer att det är en ducato! Men var hittar du information om årsmodell och tillverkningsdatum? Det är en 92 eller 93a men jag vill vara säkerKör tyskt, drömmer om italienskt
Comment
-
Re: chassinummer
Ja det bränns men jag vill veta när den är tillverkad. Någon måste ju kunna tyda chassinumret?
Gå in på https://www21.vv.se/fordonsfraga/Fra...natFordon.aspx
Slå in regnummret så får du fram när fordonet är tillverkad vilket år och månad. Om den är importerad blir det svårare.Kör tyskt, drömmer om italienskt
Comment
-
Comment