Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nya 500:an

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Originally posted by alex102
    visst är det kö, men det som är viktigast i detta skede,äe att kvaliten är mer än runt hörnet, annars kan 500 snabbt förvandlas till en mardröm för fiat. Att bygga upp ett förtroende tar 20 år, men att rasera det, tar 1 bilmodell.. Om det inte är bra kvalitet, så sprider sig ryktet som en löpeld.. Hoppas, hoppas, vid gud att allt är bra o välutvecklat. Det skulle vara tråkigt att behöva "försvara" 500:an också, bland folk.Nu kan jag ju inte använda argumentet "men det är ju inte konstigt, för den e ju billigare än alla andra". För det är dom inte. Snarare tvärt om.
    Det är inte fel att ha höga priser, för att höja ett märkes status, men då behövs det massiva reklamkampanjer, och ett långsiktligt tänkande( Läs 2-4 år). Tror inte att Olle O, tänker marknadsföra hårt i så många år...Därför är 500 enormt viktig, som reklampelare. Jag är lite pessimist, pga att Fiat alltid säger att NUU så, är kvaliten super, o så blir det magplask..
    Mvh Alex.

    undras om det är "Scandinavia" paket eller "Zvecia" behandling på 500an ? d.v.s större värmepaket bättre underredsbehandling
    värme i stolarna som standard etc... ?
    Jag har haft RITMO
    Med den utlovades en fantastisk motståndskraft mot korrosion.
    Man skröt med den behandlingen i reklamen
    Jag vet hur det gick !
    Marean däremot rostar ej mer än andra bilar. o blir riktigt bra med lite egen Dinitrol behandling !
    Last edited by Håkan; 17 October 2007, 15:07.
    Fiat for FUN

    Comment


    • #47
      Det var länge sen Fiat släppte en bil med speciellt dålig kvalitet... Och nu verkar de vara bättre än nånsin, speciellt de från Polen-fabriken som Panda o 500.
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #48
        Originally posted by per
        Det var länge sen Fiat släppte en bil med speciellt dålig kvalitet... Och nu verkar de vara bättre än nånsin, speciellt de från Polen-fabriken som Panda o 500.
        Håller fullständigt med, har gjort dryga 5000 mil i Pandan nu. Har haft två fel; På/av knappen på stereon(Blaupunkt) lossnade, och varningslampan för styrservon lyste svag, svagt hela tiden. Detta fixade man naturligtvis på garantin.
        För att sätta lite perspektiv på det hela så kan jag nämna att den sprillans nya reanault megane jag hämtade ut i vintras hade fler fel än så redan då den rullade ur bilhallen! Felinställda hjulvinklar, knasig färddator etc, etc. Vid nyligen gjorda 3000 mils servicen fick jag tex byta hjullager...

        Nä, vad gäller kvaliten finns det knappast något att hänga upp sig på när det gäller nya Fiatar, iaf inte de som kommer från den Polska fabriken.

        Comment


        • #49
          Originally posted by Adnarim
          Verkar som om de flrsta modellerna är helt fel prissatta. 189.000 för en Bravo ??? Kostar ju en C30 också O ca 160,000 för en Punto Grande???(okej den börjar på 130,000 men men)

          Om vi ska vara realistiska inger Fiat bilar ingen direkt kvalitetskänsla med sin plastiga inredning, sladdriga knappar och baden baden liknande stolsklädsel. Och med den känslan lockar man inte över Audi A3, Volvo C30, VW Golf, Toyota Aygo (eller vad den fulingen heter) kunder. Man får slåss mot Kia Ceed, Hyundai i30 etc Som faktiskt är hyfsat fina.
          Bravon för 189' är en rätt bra utrustad modell med en fantastisk 1,9 MultiJet-diesel på 120 hästar och tillfällig overboost. Peugeot 307 med 2,0 HDI ligger på 188' och då är det kampanjpris på sista årsmodellen för 308:an är snart här och kommer ligga högre i pris. Så Bravo ligger där de franska konkurrenterna ligger. Problemet med Bravon är snarare det att generalagenten har valt att inte ta in de billigare modellerna med mindre motorer, Fiat har ett glapp mellan 1,4 bensin på 90 hästar och TJet turbo på 150 hästar, det finns en ny Tjet på 120 hästar som jag hoppas kommer tilL Sverige och den kan säljas till lägre pris än dieseln.

          Teknikens Värld provade nyligen Bravo TJet med 150-hästars turbon mot Hyundai i30 med 2,0-motor på strax över 140 hästar, och de tyckte Bravon helt enkelt var mer bil för pengarna. Högre utrustning, fantastisk motor och så vidare. i30 var billigare men prisskillnden ansågs motiverad.

          Jag är själv imponerad över hur bra moderna Fiater känns i inredningen, borta är den plastiga billiga känslan. Nu känns det som rejäla grejjer, även stolsklädsar och annat känns väldigt bra. En enorm uppryckning har skett på bara några år.

          Grande Punto tycker jag känns bäst i sin klass, jag sitter bäst i den och skulle gärna kunna tänka mig den, men problemet är motorerna. 1,4 bensinaren på 90 hästar känns inte så spännande, 1,4 dieseln lockar bättre men det är 90 hästars MJet som lockar mig mest - men den tas inte in i Sverige.

          Fiat har väldigt bra dieslar och dieslarna är bättre än bensinarna, det är bara den nya bensin TJet familjen som kan konkurrera men där har Fiat många glapp att fylla, motorfamiljen har precis gjort premiär.
          Dieslar ligger något högt i pris, det drabbar nog Fiat värre än andra märken eftersom Fiats dieslar är så mycket bättre än bensinarna.
          Det är lätt att få en skev prisbild om man jämfö r en Fiat diesel mot en bensinare från en konkurrent, Fiat hamnar högre i pris. Jämför diesel mot diesel så blir det helt andra siffror och Fiat framstår som prisvärd!

          Comment


          • #50
            Originally posted by Jamo
            Nja tycker prissättningen är ganska bra
            Jämför man tex C30 samt Bravo

            Så får man faktiskt bättre utrustad bil med 1,9 liters JTD för 193,900 och bara får 1,6 liters sug diesel för 210000 med något sämre utrustning .
            Det är TJet - turbobensinare på 150 hästar som kostar 194 900kr. Sport-utförande med lm-fälgar, röda bromsok, läderratt och godis godis. MJet dieseln på 120 hästar kostar 188', i grundutförande Dynamic. (som utomlands är några pinnar upp för skalan, riktigt basutrustade Bravos tas inte in till Sverige).

            Comment


            • #51
              Originally posted by alex102
              Kias, eller hyundais nivå...?
              Dessa märken levererar ceed med 7 Års garanti, och I30, med 9 års garanti på viktiga komponenter! I USA så gick Hyundai om Toyota i antalet nöjda kunder... Nä, mina vänner, Fiat(läs Olle Olsson) är ute på hal is i Sverige. Fiat måste priskriga sig in i Sverige. 500 kostar i snålversion, med full säkerhetsutrustning 110-115000 i Tyskland, o Italien. Detta är ett konkurenskraftigt pris. Den uppdaterade Skoda Fabian kostar från 113000, och då är den relativt bra utrustad. En fullutrustad kostar 140". Grande punton är ju snyggare, men den som vill ha en ny bil, vill ju inte förlora hur mycket som helst.. 16000 tillbaka..! ja det är ju året ut. Vad händer sen med miljöbilspremien. Har två kompisar som har en fabia, och det har aldrig varit något fel, medans min arbetskamrat har en punto 04 , där generatorn har gått, centrallåset har klyddat, och immobilizern. Den har gått 6500 mil. Fiat har irriterande småfel helt enkelt.Prissättningen är en katastrof. En alfa 156 2,0 fullutrustad med träratt, kostade 199900 när den kom. Vad kostar en 159? Kommer man under 260", när man har valt normal utrustning. Och Breran ska man inte snacka om... Bravon är oxo på tok för dyr. Den har en fördel i designen, men sen sticker den inte ut, mer än en peugeot, eller en citroen c4, men dessa är nästan 20" billigare, med liknande utrustning.

              Läste i någon tråd, att bilen som någon kille hade beställt, var repig... Det är detta som gör att hans kompis kanske inte köper en Fiat, för det ger ett amatörmässigt intryck. Hos någon annan hade säljaren aldrig sagt att bilen levererades repig, utan dom hade sagt något om "polering" efter leveransen, och så hade dom bara tagit bort reporna.. Ärligt eller ej, men det ger ett proffsigt intryck..
              Alfa 159 är dyrare även utanför Sverige än 156:an var, 159:an är en helt annan bil - större, säkrare, högre kvalitetskänsla. Alfa Romeo har satt ett premiumpris på den därför att de anser den vara premium, detta har höjdarna sagt flera gånger - att de vill räknas som premiumkonkurrenter till BMW.
              Huruvida de verkligen lyckats med det är en annan sak, men det är så de tänker. Det är slut på billiga Alfor, nu försöker de tjäna pengar och öka statusen på märket.

              Blligaste Mini One kostar 155 500 kr i Sverige.
              Fiat 500 ligger på från 129 900 kr. Det är rätt saftig skillnad i pris. Jojo.

              Så fransmännen är 20 000 billigare än Fiat Bravo? Ähm, vilka jämför du med?
              Fiat Bravo 1,9 Mjet Dynamic har listpriset 189 900 kr.

              Peugeot 307 2,0 HDi Classic har listpriset 188 900 kr. Jag ser en skillnad på 1 000 kr, inte 20 000 kr, och då jämför vi en splitterny modell (Bravo) med sista årsmodellen av en bil som reas ut nu därför att ersättaren är kommen.

              Renault Mégane 1,9 Dci Komfort har ordinarie pris 188 300 kr. Nu reas den ut tillfälligt till specialpriset 175 600 kr, mycket därför att Renault byter generalagent och tar över eget nästa år.

              Listpriset är i nivå med Bravon, kampanjpriset är lägre - men fortfarande inga 20 000 kr.

              Det är när vi tittar på Citroën C4 som vi får dina siffror. C4 1,6 SX HDi ligger på 169 000 kr, detta är ett icke prutpart *nettopris* s k "smartpris". Ordinarie cirkapris, "referenspris", är 203 000 kr.

              En hake i sammanhanget, C4:an har 1,6 motorn på 110 hästar. Jag tycker inte den är riktigt jämförbar med Bravons 1,9 Mjet på 120 hästar...

              Jag ser att Fiat ligger väl i nivå med sina franska konkurrenter prismässigt.

              Tar vi nya Skoda Fabia, så är den en konkurrent till Fiat Grande Punto - inte till Fiat 500. Fiat 500 tillhör en egen klass bilar där den är rätt unik och väljs mer på grund av känsla än sina utrymmen och praktiska lastförmåga.
              Grande Punto erbjuder mer utrymmen och är en betydligt mer praktisk bil, givetvis säger förnuftet att det är vansinnigt att köpa en Fiat 500 till priser som ligger i nivå med den större Grande Punton - å andra sidan så är just 500:an ingen bil som vänder sig till förnuftet. Fiatkoncernens egen konkurrent till 500:an är Lancia Ypsilon, som inte säljs i Sverige. Den tillhör samma kategori av fräckt designade bilar med egen karaktär och hög kvalitet som inte utger sig för att erbjuda mesta utrymmen för billigaste peng. Är det det man vill ha, så finns ju redan Fiat Panda! Allvarligt talat, Fiat 500 är ju en Panda i annat skal och med massa tuffa stildetaljer, men det är fortfarande en Panda.

              Comment


              • #52
                Min Panda har gått 3000 mil och inga fel har uppstått. Inget har skramlat loss eller vibrerar. Autoexpress har gjort ett 10000 milstest av Pandan och ger den mycket högt betyg. Man har plockat isär motor och annat för att mäta slitage. Endast normal service har gjorts på bilen och inget utöver detta. De bästa fiatarna byggs i Polen.

                http://www.fiatforum.com/panda-new/1...stripdown.html
                Last edited by Ikophot; 17 October 2007, 22:09.

                Comment


                • #53
                  Jag tänkte mest på C4, och aldrig på en Diesel. Mest pga att dom flesta köper bensin,pga skatterna.En polare köpte en ny C4 för ett år sedan, för 152" maxutrustad. Ja 500 är i en klass för sig, men eftersom vi inte är så stor befolkning, så blir ju inte 500 någon volymbil. Svenskar tänker mer "praktiskt" än latinare.
                  Därför säljer Fabia tex, bättre än Grande punto. Om vi ska vara ärliga, så är ju puntomotorerna tradiga. Bilen förtjänar karismatiska motorer. Dieselmotorn är super, men bensinarna..
                  Har kört 95-hästarn, och jag fattar inte varför den måste vara så spetsig. Man tröttnar ju på att "varva" för att få lite fart. Men det är ju min personliga uppfattning. När dom får in 1.4 t-Jet, då kan vi snacka.. Ta en motsvarande corsa, eller polo, så är den inte lika "spetsiga" utan har mer vrid. Många säger att det är för att italienaren har "temperament", men den sprintar ju inte ifrån, med fullt varv heller precis. Missförstå mig rätt, jag älskar fiat, men jag tycker ändå att vi måste se objektivt, på vårat favoritmärke.
                  Mvh Alex.

                  Comment


                  • #54
                    Originally posted by alex102
                    Jag tänkte mest på C4, och aldrig på en Diesel. Mest pga att dom flesta köper bensin,pga skatterna.En polare köpte en ny C4 för ett år sedan, för 152" maxutrustad. Ja 500 är i en klass för sig, men eftersom vi inte är så stor befolkning, så blir ju inte 500 någon volymbil. Svenskar tänker mer "praktiskt" än latinare.
                    Därför säljer Fabia tex, bättre än Grande punto. Om vi ska vara ärliga, så är ju puntomotorerna tradiga. Bilen förtjänar karismatiska motorer. Dieselmotorn är super, men bensinarna..
                    Har kört 95-hästarn, och jag fattar inte varför den måste vara så spetsig. Man tröttnar ju på att "varva" för att få lite fart. Men det är ju min personliga uppfattning. När dom får in 1.4 t-Jet, då kan vi snacka.. Ta en motsvarande corsa, eller polo, så är den inte lika "spetsiga" utan har mer vrid. Många säger att det är för att italienaren har "temperament", men den sprintar ju inte ifrån, med fullt varv heller precis. Missförstå mig rätt, jag älskar fiat, men jag tycker ändå att vi måste se objektivt, på vårat favoritmärke.
                    Mvh Alex.
                    Där har du en poäng !
                    Om man varvade ur Fiat motorer förr så fick de "andra" verkligen anstränga sig för att hänga med...
                    Nu måsta man varva skiten ut dem för att endast hänga med andra !
                    Hur kul upplevs det !
                    Uppocknervända Världen !

                    det säger jag efter att ha kört en Punto 55 i 2 år !
                    Fiat for FUN

                    Comment


                    • #55
                      Klart..

                      ..att 159 är en annan bil än 156, men då hade en 156 ett "övertag" prismässigt, jämfört med "premiumkonkurrenterna.
                      Det har ej 159. Inte dålig bil, säkert den bästa alfan kvalitativt, men ändå ej i nivå med Audi tex. En annan sak.. Köper man en svindyr Brera, så får man samma inredning som 159.. Det går ju inte! Köper man en speciell bil vill man fan inte ha en standardbilsinredning... Att bli "premium" tar längre tid än en bilmodell. Man måste öka priset succesivt. Det är inte tillverkaren som bestämmer om det är premium, utan kunden. Samma som "respekt. Det "får" man inte utan, det förtjänar man. Den dan när fiat o alfa har "tvättat" bort kamremmsbytet vid 6000 mil tex, så är dom en bit på väg. Jag vet inte hur det är med dom nya motorerna, men säljarna vet ju knappt vad motorerna har för transmission. Så intresserade är dom av att sälja bilarna, åt Olle O. Det är inte premium!
                      Mvh Alex.

                      Comment


                      • #56
                        Re: Klart..

                        Originally posted by alxo
                        ..att 159 är en annan bil än 156, men då hade en 156 ett "övertag" prismässigt, jämfört med "premiumkonkurrenterna.
                        Det har ej 159. Inte dålig bil, säkert den bästa alfan kvalitativt, men ändå ej i nivå med Audi tex. En annan sak.. Köper man en svindyr Brera, så får man samma inredning som 159.. Det går ju inte! Köper man en speciell bil vill man fan inte ha en standardbilsinredning... Att bli "premium" tar längre tid än en bilmodell. Man måste öka priset succesivt. Det är inte tillverkaren som bestämmer om det är premium, utan kunden. Samma som "respekt. Det "får" man inte utan, det förtjänar man. Den dan när fiat o alfa har "tvättat" bort kamremmsbytet vid 6000 mil tex, så är dom en bit på väg. Jag vet inte hur det är med dom nya motorerna, men säljarna vet ju knappt vad motorerna har för transmission. Så intresserade är dom av att sälja bilarna, åt Olle O. Det är inte premium!
                        Mvh Alex.
                        Kamkedja på det flesta modeller .
                        och bytesintervallen på 2,4 multijeten på 159 är 15000 mil eller 10 år.

                        Comment


                        • #57
                          en 500, någon?

                          179 papp är väl inget?
                          http://www.traderamotor.com/showObject.aspx?id=513881
                          Panda 45 -84 aka Urpand aka projekt terra
                          Panda 4x4 twinair -13 aka Pandis
                          Punto Cabrio S -95 aka Pikachu
                          http://fiatpanda.wordpress.com/

                          Comment


                          • #58
                            Roland, jobbar du med Fiat? vre intressant att veta hur stämningen är i organisationen.

                            Minns ni Suzukireklamen som etablerade "shit pommes frites" i sverige? Det är OOB det!
                            Panda 45 -84 aka Urpand aka projekt terra
                            Panda 4x4 twinair -13 aka Pandis
                            Punto Cabrio S -95 aka Pikachu
                            http://fiatpanda.wordpress.com/

                            Comment


                            • #59
                              va..

                              ..inte det Toyota?

                              Mvh Alex.

                              Comment


                              • #60
                                Re: va..

                                Originally posted by alex102
                                ..inte det Toyota?

                                Mvh Alex.
                                nope. Suzuki. Grand vitara och liana. 2 flugor som pratade med varandra på en vindrutetorkare.
                                Toyota är aldeles för smarta för att dra ner sitt varumärke till en sån bingolotto-nivå
                                Panda 45 -84 aka Urpand aka projekt terra
                                Panda 4x4 twinair -13 aka Pandis
                                Punto Cabrio S -95 aka Pikachu
                                http://fiatpanda.wordpress.com/

                                Comment

                                Working...
                                X