Announcement

Collapse
No announcement yet.

Generell guide i galenskap.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kan meddela att LL rostlösare fungerar alldeles utmärkt. Något förvånande är att den symfoni av härliga aromatiska kolväten som man skulle förvänta sig ur en sprayburk med bilkemikalier här har bytts ut mot en kraftig parfymdoft, likt en Djursholmskärring på väg till årets galamiddag. Annars allt gott.
    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

    Comment


    • Originally posted by TurboB View Post
      Kan meddela att LL rostlösare fungerar alldeles utmärkt. Något förvånande är att den symfoni av härliga aromatiska kolväten som man skulle förvänta sig ur en sprayburk med bilkemikalier här har bytts ut mot en kraftig parfymdoft, likt en Djursholmskärring på väg till årets galamiddag. Annars allt gott.
      Jag lovprisar produkten som om jag fick betalt för det, I Marea-kulten används det som någon typ av helig vätska...stänks på allt möjligt, och Captain Morgan har det som deodorant. Konstigt att LudwigLacke Rostlöser inte blivit förbjudet.
      Car portfolio;

      Fiat: Coupe 20vt -99, Marea "rev. 2.0" 155 -00,
      Marea 20v -00, Tipo kombi Lounge -18.
      Ford: Xr3i cab -88, Xr3i "All white" cab -88, Escort 1,6 -88, Citroën C4 -11 (oförskyllt, arvegods!)
      Dodge: Dart custom -72, Dart swinger -72
      Chrysler: New Yorker salon -63
      RollsRoyce: Shadow -68

      Comment


      • ???
        Captain Morgan ska då alltid skryta med sina "luktegotter".?

        Så här ska det tydligen se ut: https://autolackprofi24.de/Rostloese...raydose-400-ml. Har aldrig hört talas om det, men man lär så länge man lever.

        Jo, det känsliga är att se till att det är ordentligt stängt ner till cylindern. Men det kan man ju göra, om man har huvet på skaft.
        Tack för utförlig utrustningslista.?
        Last edited by Goc924; 12 January 2025, 17:51.
        Sportbilshistoria:
        12-16 Coupé Fiat 20VT -98
        08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
        06-10 Porsche 924 N/A -83
        01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
        97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

        Comment


        • Originally posted by Goc924 View Post
          ???
          Captain Morgan ska då alltid skryta med sina "luktegotter".?

          Så här ska det tydligen se ut: https://autolackprofi24.de/Rostloese...raydose-400-ml. Har aldrig hört talas om det, men man lär så länge man lever.

          Jo, det känsliga är att se till att det är ordentligt stängt ner till cylindern. Men det kan man ju göra, om man har huvet på skaft.
          Tack för utförlig utrustningslista.?
          Japp. Passa på att köpa flera, ruskigt prisvärda och frakten kommer du inte undan. Färg och spackel mm är också prisvärt.
          Car portfolio;

          Fiat: Coupe 20vt -99, Marea "rev. 2.0" 155 -00,
          Marea 20v -00, Tipo kombi Lounge -18.
          Ford: Xr3i cab -88, Xr3i "All white" cab -88, Escort 1,6 -88, Citroën C4 -11 (oförskyllt, arvegods!)
          Dodge: Dart custom -72, Dart swinger -72
          Chrysler: New Yorker salon -63
          RollsRoyce: Shadow -68

          Comment


          • Frakten var högst rimlig från LL.
            För övrigt säger jag säger bara laser! Det skulle fräsa bort allt koks på ett ögonblick. Vill ha..Nån som har odrägligt mycket stålar och kan sponsra?
            Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

            Comment


            • Originally posted by TurboB View Post
              Frakten var högst rimlig från LL.
              För övrigt säger jag säger bara laser! Det skulle fräsa bort allt koks på ett ögonblick. Vill ha..Nån som har odrägligt mycket stålar och kan sponsra?
              Javisst! Miffo Garage har löjligt mycket kapital och sammarbetar gärna med "uppstarts i närområdet" (postnummer 43297)

              Hör av dej!
              Car portfolio;

              Fiat: Coupe 20vt -99, Marea "rev. 2.0" 155 -00,
              Marea 20v -00, Tipo kombi Lounge -18.
              Ford: Xr3i cab -88, Xr3i "All white" cab -88, Escort 1,6 -88, Citroën C4 -11 (oförskyllt, arvegods!)
              Dodge: Dart custom -72, Dart swinger -72
              Chrysler: New Yorker salon -63
              RollsRoyce: Shadow -68

              Comment


              • Originally posted by greger View Post
                Totalt fel forum, men skulle man mot förmodan bry sej det minsta, KAN kamkedjebyte på en Bmw, Mini, Psa produkt som dotterns Citroen DS 3 faktiskt vara en "motor ur" operation.

                Lika.bra...spisen har sölat ner sej något väldigt med olja, och för att spåra läckaget behöver det blir rent.
                Nu blir det bytt; vattenpump, remskiva, rem spänn rullar och löphjul.
                Tändstift, kamkedja och sträckare (men inte kugghjul) olja i motor och låda, två lambdasonder och katalysator samt ventilkåpan, kondensor till ac:n, kylarvätska och kopplings och bromsolja...

                Click image for larger version Name:	Screenshot_20250111-234624.png Views:	0 Size:	1.17 MB ID:	301023

                Note to self, typ.

                Motorer av direktinsprutad typ som drar i sej en jävla massa olja genom vevhusventilationen eller en läckande turbo-lagring blir sådana här att se ut så småningom om.

                Click image for larger version Name:	Screenshot_20250111-234942.png Views:	0 Size:	535.6 KB ID:	301025

                Det går ju tack och lov att städa upp med kemikalier som biltemas rengöringsmedel till smådelstvätt och LudwigLacke Rostlösare med MoS2. (E:d)

                Click image for larger version Name:	Screenshot_20250106-201009.png Views:	0 Size:	704.1 KB ID:	301024
                Generell guide i dumhet...nu är det gjort. Men Citroener är fanimej fortfarande roligare att titta på, än ha att göra med.

                Enda trösten är att det är en otroligt välservad liten bil som kommer att rosta bort i något hörn av Halland...

                För blev det bra!? Självklart inte. "Engine fault" är kvar på displayen och mina förmågor uttömda. Måste yxa i en Marea eller köpa något med T-jet för att trösta mej, och få fart på coupen...två av tre räcker.
                ?
                Last edited by greger; 26 January 2025, 22:21.
                Car portfolio;

                Fiat: Coupe 20vt -99, Marea "rev. 2.0" 155 -00,
                Marea 20v -00, Tipo kombi Lounge -18.
                Ford: Xr3i cab -88, Xr3i "All white" cab -88, Escort 1,6 -88, Citroën C4 -11 (oförskyllt, arvegods!)
                Dodge: Dart custom -72, Dart swinger -72
                Chrysler: New Yorker salon -63
                RollsRoyce: Shadow -68

                Comment


                • Jag fruktar att ställa en väldigt korkad fråga men, vad säger felkoden?
                  Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                  Comment


                  • Originally posted by TurboB View Post
                    Jag fruktar att ställa en väldigt korkad fråga men, vad säger felkoden?
                    Det är ingen dum fråga. Där finns ingen felkod lagrad, Freeze frame på det som framkallar meddelandet i bilen är:

                    Click image for larger version  Name:	Screenshot_20250127-164655.png Views:	0 Size:	1.02 MB ID:	301040
                    Car portfolio;

                    Fiat: Coupe 20vt -99, Marea "rev. 2.0" 155 -00,
                    Marea 20v -00, Tipo kombi Lounge -18.
                    Ford: Xr3i cab -88, Xr3i "All white" cab -88, Escort 1,6 -88, Citroën C4 -11 (oförskyllt, arvegods!)
                    Dodge: Dart custom -72, Dart swinger -72
                    Chrysler: New Yorker salon -63
                    RollsRoyce: Shadow -68

                    Comment


                    • Spontant ser det ut som även katten är helt igenkoksad men det där med att båda sondernas förvärmning är utslagna pekar mer åt smält signalstam eller kontaktdon som fått härdsmälta.
                      Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                      Comment


                      • Originally posted by TurboB View Post
                        Spontant ser det ut som även katten är helt igenkoksad men det där med att båda sondernas förvärmning är utslagna pekar mer åt smält signalstam eller kontaktdon som fått härdsmälta.
                        Katten är nu bytt, lambdasonder med, en åt gången och freeze frame är kvar och oförändrad, komptest visade på jämnt resultat, men det betyder inte nödvändigtvis att där är mycket till kolvringar kvar.

                        Jag tycker det ryker så förbaskat när man öppnar oljepåfyllningslocket, och det skulle också förklara varför det cirkulerat så mycket olja genom insuget, men det är samtidigt lätt vacuum under ventilkåpan åtminstone vid tomgång.

                        Kablar, säkringar eller något annat "elektroniskt" verkar i nuläget som möjliga felkällor för just freeze frame utfallet, och det är ju högintressant att åtgärda.

                        (Det ser ut som både gamla och nya lambdasonder håller sej inom sina respektive områden i Live Data, med skillnad i värdena. Tror 1 har lägre värden och borde då vara efter kat? Får väl forska och koppla bort en för att se vad som händer..)

                        Men! Ursprungs problemet är inte åtgärdat eller lokaliserat. Jag börjar bli frustrerad..

                        Spontant känns det inte så roligt att riva motorn bara för att upptäcka att den är tvärslut.
                        Last edited by greger; 27 January 2025, 20:02.
                        Car portfolio;

                        Fiat: Coupe 20vt -99, Marea "rev. 2.0" 155 -00,
                        Marea 20v -00, Tipo kombi Lounge -18.
                        Ford: Xr3i cab -88, Xr3i "All white" cab -88, Escort 1,6 -88, Citroën C4 -11 (oförskyllt, arvegods!)
                        Dodge: Dart custom -72, Dart swinger -72
                        Chrysler: New Yorker salon -63
                        RollsRoyce: Shadow -68

                        Comment


                        • Originally posted by greger View Post

                          Katten är nu bytt, lambdasonder med, en åt gången och freeze frame är kvar och oförändrad, komptest visade på jämnt resultat, men det betyder inte nödvändigtvis att där är mycket till kolvringar kvar.

                          Jag tycker det ryker så förbaskat när man öppnar oljepåfyllningslocket, och det skulle också förklara varför det cirkulerat så mycket olja genom insuget, men det är samtidigt lätt vacuum under ventilkåpan åtminstone vid tomgång.

                          Kablar, säkringar eller något annat "elektroniskt" verkar i nuläget som möjliga felkällor för just freeze frame utfallet, och det är ju högintressant att åtgärda.

                          (Det ser ut som både gamla och nya lambdasonder håller sej inom sina respektive områden i Live Data, med skillnad i värdena. Tror 1 har lägre värden och borde då vara efter kat? Får väl forska och koppla bort en för att se vad som händer..)

                          Men! Ursprungs problemet är inte åtgärdat eller lokaliserat. Jag börjar bli frustrerad..

                          Spontant känns det inte så roligt att riva motorn bara för att upptäcka att den är tvärslut.
                          När jag tänker på det...att gamla ventilkåpan (i plast naturligtvis) var trasig skulle ju kunna bero på skithögt vevhustryck vid högre varv!

                          Jag får väl sätta en kondom över oljepåfyllningslockets öppning och gasa, å se vad som händer.
                          Car portfolio;

                          Fiat: Coupe 20vt -99, Marea "rev. 2.0" 155 -00,
                          Marea 20v -00, Tipo kombi Lounge -18.
                          Ford: Xr3i cab -88, Xr3i "All white" cab -88, Escort 1,6 -88, Citroën C4 -11 (oförskyllt, arvegods!)
                          Dodge: Dart custom -72, Dart swinger -72
                          Chrysler: New Yorker salon -63
                          RollsRoyce: Shadow -68

                          Comment

                          Working...
                          X