Announcement

Collapse
No announcement yet.

Seat Leon - Min nya bruksbil

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Seat Leon - Min nya bruksbil

    Hejsan!

    Vissa var nyfiken på min nya bruksbil och ville ha lite bilder och fakta om min Seat Leon som jag hämtade ut i måndags.
    Så tänkte göra en liten artikel om bilen.

    Först och främst så har jag testat ett par andra Leoner, tidigare årsmodeller och dom har inte varit särskilt bekväma.
    Men efter tvreklamen (som frekvent visats) om nya Seat Leon, så har man varit sugen på att testa en.

    Så i tisdags åkte jag till Seat i Sätra (stockholm) för att testköra en Leon. Satte mig bakom ratten och ställde in allting.
    Vred sen om nyckeln och startade bilen - knäpptyst i coupen. Jag var tvungen att titta på varvräknare för att se om motorn var vid liv.
    Jo så var det, motorn låg på 800 varv på tomgång och det var verkligen knäpptyst i coupen. Imponerande. Men tanke på att ljudnivån i
    de senaste modellerna av både Golf (Leonen byggs på samma bottenplatta som senaste Golfen) och Leon har varit under all kritik, så var jag mest nyfiken på den punkten.

    Så kör iväg och kör på en 50 väg, bilen var i denna hastighet lika tyst som min Bmw 5-serie jag hade för ett par år sen (årsmodell 2006 - den Chris Bangle ritade).
    Bmwn var otroligt tyst i coupen och Leonen är nästintill lika tyst. Gasade upp Leonen i 100 km/h och den var ruggigt tyst där med - mäktigt imponerad.
    Jag har aldrig gillat tanken på en liten motor som får kämpa järnet. Men denna lilla 1,2 TSI med turbo var en ganska pigg liten rackare.
    Om man ligger i 110 km / h på motorvägen så är varvtalet runt 2000 rpm. Vilket är imponerande av en sådan liten motor anser jag - den sexpetade växellådan hjälper nog en del.
    Växellådan som i franska småbilar ibland känns som man drar runt en spak i ett grustag, är raka motsatsen i Leonen - växel-lägerna är tighta och samarbetet mellan koppling och växellåda är väldigt lättjobbat.
    Växellådan känns som att den skulle kunna suttit i en bil som vore bra mycket dyrare än Leonen.
    Så allt som allt, jag var så otroligt övertygad och imponerad i tisdags så jag beställde en vit Leon 1,2 TSI. I Fredags var jag och hämtade bilen och var tvungen att köra
    Södertälje - Strängnäs - Enköping hem. En otrolig omväg. Men man slapp köerna och alla tröga bilister. Under dessa 13-14 mil, så övertygade bilen mig ännu mera.
    Detta är en bil man kan transportera röven med i många, många år.
    Materialvalen i inredningsdetaljerna verkara vara toppklass och allt sitter vettigt till och lättåtkomligt. En liten bonus är att mitt tur nummerr 24 finns med på regnumret
    Bilen jag beställde är ganska basic, men fick med Stylepaketet samt teknikpaketet.

    Stylepaketet =

    Fälgar
    Lättmetallfälgar Design 6 1/2J x 16
    Klimat
    Rutor på sidorna och bak i värmeskyddsglas
    Climatronic
    Komfort
    Farthållare (GRA) elektronisk
    Elfönsterhissar fram och bak med klämskydd
    Säkerhet
    Dimljus och svängljus
    Förvaringsnät på ryggstöden
    Ratt
    Sportratt - Lädermultifunktionsratt med airbagsystem
    Ljud
    6 passive högtalare (4 org)
    Media
    Multifunktionsdisplay/färddator "Medium"

    Teknikpaketet =
    Parkeringssensorer fram och bak OPS
    Regnsensor
    Automatiskt avbländbar backspegel
    Lämna hem funktion
    Elektriskt infällbara sidospeglar med parkeringsläge
    Justerbart svankstöd på förarstol.


    Bränsledeklaration

    · Koldioxidutsläpp bl. körning: 114g/km

    · Förbrukning bl. körning: 4,9l/100 km
    · Förbrukning stadskörning: 5,9l/100 km
    · Förbrukning landsväg: 4,3l/100 km

    Bilder kommer här nedan.

    Click image for larger version

Name:	1.jpg
Views:	1
Size:	79.5 KB
ID:	258174

    Click image for larger version

Name:	2.jpg
Views:	1
Size:	95.1 KB
ID:	258175

    Click image for larger version

Name:	3.jpg
Views:	1
Size:	58.5 KB
ID:	258176

    Click image for larger version

Name:	4.jpg
Views:	1
Size:	63.4 KB
ID:	258177

    Click image for larger version

Name:	5.jpg
Views:	1
Size:	62.6 KB
ID:	258178

    Click image for larger version

Name:	6.jpg
Views:	1
Size:	82.0 KB
ID:	258179

    Click image for larger version

Name:	7.jpg
Views:	1
Size:	64.2 KB
ID:	258180

    Click image for larger version

Name:	8.jpg
Views:	1
Size:	83.7 KB
ID:	258181

    Click image for larger version

Name:	9.jpg
Views:	1
Size:	57.8 KB
ID:	258182

    Click image for larger version

Name:	99.jpg
Views:	1
Size:	106.4 KB
ID:	258183
    Last edited by Dice; 30 October 2013, 01:00.
    Renualt Megane RS Cup [2015] - Renault Captur HH [2015]

  • #2
    Sist men inte minst, bild från i fredags när jag precis hämtat ut bilen - dagen D

    Click image for larger version

Name:	88.jpg
Views:	1
Size:	91.8 KB
ID:	248904
    Renualt Megane RS Cup [2015] - Renault Captur HH [2015]

    Comment


    • #3
      Schysst! Härligt att du är nöjd med bilen.

      Lycka till
      Goran
      Sportbilshistoria:
      12-16 Coupé Fiat 20VT -98
      08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
      06-10 Porsche 924 N/A -83
      01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
      97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

      Comment


      • #4
        Originally posted by Dice View Post
        Detta är en bil man kan transportera röven med i många, många år.
        Materialvalen i inredningsdetaljerna verkara vara toppklass och allt sitter vettigt till och lättåtkomligt.
        Klassisk VW-kvalitetskänsla då. Tyvärr ligger de i botten när de gäller garantiåtagande för t.ex. motorer, så upplevd och verklig kvalitet är inte alltid samma sak.. Som vi som Fiat-ägare vet!

        Men kul att du gillar din nya bil!
        Last edited by per; 30 October 2013, 09:39.
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Gillar baken på den och instrumenttavlan. Snyggt att gpsen är integrerad i panelen till skillnad från Fiat som har väldigt svårt att få till förarmiljön på nya bilar. Hoppas att du förblir nöjd med den.
          Kör tyskt, drömmer om italienskt

          Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

          Comment


          • #6
            Snygg! Lite V.A.G´s Alfa Romeo wannabe, inte desto mindre lite latinskt.... Snygg!?
            (Trodde dock att jag skulle få läsa om 180hkr spec.)
            Car portfolio;

            Fiat: Coupe 20vt -99, Marea "rev. 2.0" 155 -00,
            Marea 20v -00, Tipo kombi Lounge -18.
            Ford: Xr3i cab -88, Xr3i "All white" cab -88, Escort 1,6 -88, Citroën C4 -11 (oförskyllt, arvegods!)
            Dodge: Dart custom -72, Dart swinger -72
            Chrysler: New Yorker salon -63
            RollsRoyce: Shadow -68

            Comment


            • #7
              Originally posted by greger View Post
              Snygg! Lite V.A.G´s Alfa Romeo wannabe, inte desto mindre lite latinskt.... Snygg!?
              (Trodde dock att jag skulle få läsa om 180hkr spec.)
              Med tanke på att jag har en Coupe 20VT samt en Subaru Impreza - så behövde jag en soppasnål bil att transportera röven i ! hehe..
              Renualt Megane RS Cup [2015] - Renault Captur HH [2015]

              Comment


              • #8
                Jag vill ju inte sabba något eller så, men SEATens pris i bensin hade väl blivit till ca 10000 liter att hälla extra i tanken på någon av dom andra bilarna?
                Car portfolio;

                Fiat: Coupe 20vt -99, Marea "rev. 2.0" 155 -00,
                Marea 20v -00, Tipo kombi Lounge -18.
                Ford: Xr3i cab -88, Xr3i "All white" cab -88, Escort 1,6 -88, Citroën C4 -11 (oförskyllt, arvegods!)
                Dodge: Dart custom -72, Dart swinger -72
                Chrysler: New Yorker salon -63
                RollsRoyce: Shadow -68

                Comment


                • #9
                  Originally posted by greger View Post
                  Jag vill ju inte sabba något eller så, men SEATens pris i bensin hade väl blivit till ca 10000 liter att hälla extra i tanken på någon av dom andra bilarna?
                  Då både Fiaten och Subarun är mina sommarbilar, så kostar dom mig inget under vintern. Var nog otydlig i det ämnet.
                  Renualt Megane RS Cup [2015] - Renault Captur HH [2015]

                  Comment

                  Working...
                  X