Hejsan!
Vissa var nyfiken på min nya bruksbil och ville ha lite bilder och fakta om min Seat Leon som jag hämtade ut i måndags.
Så tänkte göra en liten artikel om bilen.
Först och främst så har jag testat ett par andra Leoner, tidigare årsmodeller och dom har inte varit särskilt bekväma.
Men efter tvreklamen (som frekvent visats) om nya Seat Leon, så har man varit sugen på att testa en.
Så i tisdags åkte jag till Seat i Sätra (stockholm) för att testköra en Leon. Satte mig bakom ratten och ställde in allting.
Vred sen om nyckeln och startade bilen - knäpptyst i coupen. Jag var tvungen att titta på varvräknare för att se om motorn var vid liv.
Jo så var det, motorn låg på 800 varv på tomgång och det var verkligen knäpptyst i coupen. Imponerande. Men tanke på att ljudnivån i
de senaste modellerna av både Golf (Leonen byggs på samma bottenplatta som senaste Golfen) och Leon har varit under all kritik, så var jag mest nyfiken på den punkten.
Så kör iväg och kör på en 50 väg, bilen var i denna hastighet lika tyst som min Bmw 5-serie jag hade för ett par år sen (årsmodell 2006 - den Chris Bangle ritade).
Bmwn var otroligt tyst i coupen och Leonen är nästintill lika tyst. Gasade upp Leonen i 100 km/h och den var ruggigt tyst där med - mäktigt imponerad.
Jag har aldrig gillat tanken på en liten motor som får kämpa järnet. Men denna lilla 1,2 TSI med turbo var en ganska pigg liten rackare.
Om man ligger i 110 km / h på motorvägen så är varvtalet runt 2000 rpm. Vilket är imponerande av en sådan liten motor anser jag - den sexpetade växellådan hjälper nog en del.
Växellådan som i franska småbilar ibland känns som man drar runt en spak i ett grustag, är raka motsatsen i Leonen - växel-lägerna är tighta och samarbetet mellan koppling och växellåda är väldigt lättjobbat.
Växellådan känns som att den skulle kunna suttit i en bil som vore bra mycket dyrare än Leonen.
Så allt som allt, jag var så otroligt övertygad och imponerad i tisdags så jag beställde en vit Leon 1,2 TSI. I Fredags var jag och hämtade bilen och var tvungen att köra
Södertälje - Strängnäs - Enköping hem. En otrolig omväg. Men man slapp köerna och alla tröga bilister. Under dessa 13-14 mil, så övertygade bilen mig ännu mera.
Detta är en bil man kan transportera röven med i många, många år.
Materialvalen i inredningsdetaljerna verkara vara toppklass och allt sitter vettigt till och lättåtkomligt. En liten bonus är att mitt tur nummerr 24 finns med på regnumret
Bilen jag beställde är ganska basic, men fick med Stylepaketet samt teknikpaketet.
Stylepaketet =
Fälgar
Lättmetallfälgar Design 6 1/2J x 16
Klimat
Rutor på sidorna och bak i värmeskyddsglas
Climatronic
Komfort
Farthållare (GRA) elektronisk
Elfönsterhissar fram och bak med klämskydd
Säkerhet
Dimljus och svängljus
Förvaringsnät på ryggstöden
Ratt
Sportratt - Lädermultifunktionsratt med airbagsystem
Ljud
6 passive högtalare (4 org)
Media
Multifunktionsdisplay/färddator "Medium"
Teknikpaketet =
Parkeringssensorer fram och bak OPS
Regnsensor
Automatiskt avbländbar backspegel
Lämna hem funktion
Elektriskt infällbara sidospeglar med parkeringsläge
Justerbart svankstöd på förarstol.
Bränsledeklaration
· Koldioxidutsläpp bl. körning: 114g/km
· Förbrukning bl. körning: 4,9l/100 km
· Förbrukning stadskörning: 5,9l/100 km
· Förbrukning landsväg: 4,3l/100 km
Bilder kommer här nedan.









Vissa var nyfiken på min nya bruksbil och ville ha lite bilder och fakta om min Seat Leon som jag hämtade ut i måndags.
Så tänkte göra en liten artikel om bilen.
Först och främst så har jag testat ett par andra Leoner, tidigare årsmodeller och dom har inte varit särskilt bekväma.
Men efter tvreklamen (som frekvent visats) om nya Seat Leon, så har man varit sugen på att testa en.
Så i tisdags åkte jag till Seat i Sätra (stockholm) för att testköra en Leon. Satte mig bakom ratten och ställde in allting.
Vred sen om nyckeln och startade bilen - knäpptyst i coupen. Jag var tvungen att titta på varvräknare för att se om motorn var vid liv.
Jo så var det, motorn låg på 800 varv på tomgång och det var verkligen knäpptyst i coupen. Imponerande. Men tanke på att ljudnivån i
de senaste modellerna av både Golf (Leonen byggs på samma bottenplatta som senaste Golfen) och Leon har varit under all kritik, så var jag mest nyfiken på den punkten.
Så kör iväg och kör på en 50 väg, bilen var i denna hastighet lika tyst som min Bmw 5-serie jag hade för ett par år sen (årsmodell 2006 - den Chris Bangle ritade).
Bmwn var otroligt tyst i coupen och Leonen är nästintill lika tyst. Gasade upp Leonen i 100 km/h och den var ruggigt tyst där med - mäktigt imponerad.
Jag har aldrig gillat tanken på en liten motor som får kämpa järnet. Men denna lilla 1,2 TSI med turbo var en ganska pigg liten rackare.
Om man ligger i 110 km / h på motorvägen så är varvtalet runt 2000 rpm. Vilket är imponerande av en sådan liten motor anser jag - den sexpetade växellådan hjälper nog en del.
Växellådan som i franska småbilar ibland känns som man drar runt en spak i ett grustag, är raka motsatsen i Leonen - växel-lägerna är tighta och samarbetet mellan koppling och växellåda är väldigt lättjobbat.
Växellådan känns som att den skulle kunna suttit i en bil som vore bra mycket dyrare än Leonen.
Så allt som allt, jag var så otroligt övertygad och imponerad i tisdags så jag beställde en vit Leon 1,2 TSI. I Fredags var jag och hämtade bilen och var tvungen att köra
Södertälje - Strängnäs - Enköping hem. En otrolig omväg. Men man slapp köerna och alla tröga bilister. Under dessa 13-14 mil, så övertygade bilen mig ännu mera.
Detta är en bil man kan transportera röven med i många, många år.
Materialvalen i inredningsdetaljerna verkara vara toppklass och allt sitter vettigt till och lättåtkomligt. En liten bonus är att mitt tur nummerr 24 finns med på regnumret

Bilen jag beställde är ganska basic, men fick med Stylepaketet samt teknikpaketet.
Stylepaketet =
Fälgar
Lättmetallfälgar Design 6 1/2J x 16
Klimat
Rutor på sidorna och bak i värmeskyddsglas
Climatronic
Komfort
Farthållare (GRA) elektronisk
Elfönsterhissar fram och bak med klämskydd
Säkerhet
Dimljus och svängljus
Förvaringsnät på ryggstöden
Ratt
Sportratt - Lädermultifunktionsratt med airbagsystem
Ljud
6 passive högtalare (4 org)
Media
Multifunktionsdisplay/färddator "Medium"
Teknikpaketet =
Parkeringssensorer fram och bak OPS
Regnsensor
Automatiskt avbländbar backspegel
Lämna hem funktion
Elektriskt infällbara sidospeglar med parkeringsläge
Justerbart svankstöd på förarstol.
Bränsledeklaration
· Koldioxidutsläpp bl. körning: 114g/km
· Förbrukning bl. körning: 4,9l/100 km
· Förbrukning stadskörning: 5,9l/100 km
· Förbrukning landsväg: 4,3l/100 km
Bilder kommer här nedan.
Comment