Announcement

Collapse
No announcement yet.

Problem volvo 460 gl-94

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Problem volvo 460 gl-94

    Var inne o bes. en Volvo 460 Gl - 94 idag.

    Jag har bytt olja , filter , tändstift , luftfilter men värdena är fortfarande skyhöga ?

    Gränsvärde inom parentes:

    CO 0,6 ( 0,5 ) HC 147 ( 100 )

    CO 2500 0,6 ( 0,3 ) LAMBDA 1,01 ( 0,96-1,04 )

    Är det nån som vet vad man kan göra för att få ner värdena ?

  • #2
    Felet från början stavas väl Holländsk Volvo men annars vette sjutton. Kollat att det inte är minsta läckage nånstans på systemet?
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Originally posted by per
      Felet från början stavas väl Holländsk Volvo
      Jo jag vet , men den har fungerande AC , har fått tips på att mäta volten till lambdan , ska göra det imorrn så får vi se vad det visar.

      Comment


      • #4
        Eftersom lambdan är okey så tror jag inte det är nåt fel på lambdasonden/hål i systemet..

        Har du kollat flamskyddet på vevhusventilationen? Brukar vara en liten svart låda med ett fiiiint nät i, när det geggar igen så suger motorn i sig lite olja vilket ger höga värden..

        mvh
        Något förvirrad...

        Comment


        • #5
          Sant.
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #6
            Räcker det inte med att tanka i några litrar med E85? Värdena är ju verkligen inte helt åt helvete....


            //PP
            Porsche 996 C2 -00
            Volvo V60 D3 -12

            Comment


            • #7
              Originally posted by ParkPre
              Räcker det inte med att tanka i några litrar med E85? Värdena är ju verkligen inte helt åt helvete....


              //PP
              Det brukar väll kunna bota CO men inte HC? Är det inte katten som är slut då?
              Porsche Boxster S 2002

              Comment


              • #8
                Hur lång tid har det gått mellan oljebyte och ombesiktning? Har du "kört ur den" ordentligt?

                Se till att få den besiktigad och såld så du kan köpa en riktig bil
                Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
                Fiat Marea Weekend 1,6 -97

                Comment


                • #9
                  Det gick 1 dag mellan byte av olja etc. o bes.

                  Ska iväg nån dag o mäta värdena och sen tanka E85 och mäta igen , annars får man kanske byta kissen ( finns ju hyfsat billigt på biltema ) .

                  Comment


                  • #10
                    Har kollat kompet nu o det var inte roligt

                    1:ans 13,5
                    2:ans 5,0
                    3:ans 12,0
                    4:ans 13,5

                    Så det blir till o kolla ventilerna o toppen nu

                    Comment


                    • #11
                      Ja inte ser det ut som en italiensk motor.
                      Beklagar sorgen.
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Sten
                        Har kollat kompet nu o det var inte roligt

                        1:ans 13,5
                        2:ans 5,0
                        3:ans 12,0
                        4:ans 13,5

                        Så det blir till o kolla ventilerna o toppen nu
                        Du kan testa att hälla motorolja i 2'an och sen göra komptest igen. Får du mer komp då så är det kolvringen. Får du det inte så är det ventilen.
                        Porsche Boxster S 2002

                        Comment


                        • #13
                          Ok , ska göra detta .

                          Comment


                          • #14
                            Har kollat kompet nu igen o döm om min förvåning 2:ans cylinder visar 13,5 ?

                            När jag kollade kompet första gångerna så gjorde jag detta 3 gånger för att vara riktigt säker o det visade 5,0 alla gånger .

                            Kan jag ha misslyckats med detta dom första gångerna ??

                            Comment


                            • #15
                              Hade du hällt i olja nu? Då är kolvringarna slut..
                              Argenta 120ie -85
                              Alfa 75 3.0V6 -90
                              BMW Z4M Coupe -06
                              BMW 118dM -10
                              Coupe 20VT -98 RIP
                              125 Special -72 RIP

                              Comment

                              Working...
                              X