If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Hej! Jag äger en Fiat Coupe 20VT -99 sedan några år och har inte gjort något värt att skriva en projekt tråd om, tycker jag, och förhoppningsvis behöver jag inte skriva så ofta här heller.
Men nu är det dags.
Attached Files
Car portfolio;
Fiat: Coupe 20vt -99, Marea "rev. 2.0" 155 -00,
Marea 20v -00, Tipo kombi Lounge -18.
Ford: Xr3i cab -88, Xr3i "All white" cab -88, Escort 1,6 -88, Citroën C4 -11 (oförskyllt, arvegods!)
Dodge: Dart custom -72, Dart swinger -72
Chrysler: New Yorker salon -63
RollsRoyce: Shadow -68
Jo alltså bilen har ju inte gått så mycket och jag har regelbundet kollat oljan som alltid vart som ny, och så upptäcker jag att det finns en sticka till med lite tjära på liksom bakom motorn??? VAD är den till? SKOJADE BARA!
Nej just nu byter jag till silikon slangar till kylningen, jag köpte en sats i höstas med 8 delar och funderar lite över avluftningen som saknas på slangen till värmepaketet. Hur har NI andra luftat som bytt slangar?
Car portfolio;
Fiat: Coupe 20vt -99, Marea "rev. 2.0" 155 -00,
Marea 20v -00, Tipo kombi Lounge -18.
Ford: Xr3i cab -88, Xr3i "All white" cab -88, Escort 1,6 -88, Citroën C4 -11 (oförskyllt, arvegods!)
Dodge: Dart custom -72, Dart swinger -72
Chrysler: New Yorker salon -63
RollsRoyce: Shadow -68
Vilken slang/nippel? Hursom, byt då inte ut den. Den enda slang man normalt byter ut är "hose-of-death" på baksidan motorn, alla andra håller normalt längre än bilens livslängd. Och silikonslangar gör ju liksom inte jobbet bättre bara för att de är av silikon.
epostiljon har lyckats lufta systemet utan lyftningsnippel på slangarna till värmepaketet. Man kan säkert börja med att följa punkterna i beskrivningen och sen köra en stund innan man sen luftar igen.
Vilka silikonslangar är det de har problem med? Vilken leverantör? Kinesen som tar 65£ för 8 eller engelsmannen som tar ca 160£ för 13?
Finns i så fall ingen mening att byta hose-of-death heller, om silikonslangarna bara håller två år.
Värt att bevaka alltså.
Tack för infon.
Hittade ett tips på fccuk; att höja framänden för att få ev. bubblor att stiga till högsta punkten, som då förhoppningsvis inte blir luftningsnippeln på slangen till värmesystemet. Enkel fysik men lite tyngre leksak.
Jaha, det var väl ändå F-n, originalet funkar i 13+ år och är en ständig källa till oro och när man ska byta till originalet finns det inte att köpa och råden blir typ: "Det är originalet som är problemet (tydligen), köp silikonvarianten!"
Åsså byter då klanten G. alla sköra gummislangar till flång nya jättebraiga silikonslangar som håller mycket bättre, i två år?!
Jag gissar att motorn skiter fullständigt i VILKEN slang som går sönder först eller därefter. jag vill bara undvika haveri.
Är det då BARA "hose of death" som riskerar att gå sönder?
Jag HAR nu bytt alla 8 slangar men räds inte att byta tillbaka om det skulle röstas fram som det bästa alternativet.
.
Den ilskna tonen beror bara på att jag fistat motor rummet på coupen i 6 timmar och ingen av oss gillade det
Last edited by greger; 29 July 2013, 22:22.
Reason: anger management
Car portfolio;
Fiat: Coupe 20vt -99, Marea "rev. 2.0" 155 -00,
Marea 20v -00, Tipo kombi Lounge -18.
Ford: Xr3i cab -88, Xr3i "All white" cab -88, Escort 1,6 -88, Citroën C4 -11 (oförskyllt, arvegods!)
Dodge: Dart custom -72, Dart swinger -72
Chrysler: New Yorker salon -63
RollsRoyce: Shadow -68
Ja du, Greger, jag sitter i samma båt. Kon-gratulation!
Tog två veckor innan alla blåmärkena på underarmarna försvunnit och huden på fingrarna läkt.
Jag byter när det visar tendenser till att gå sönder. Vi som bytt får hålla varandra uppdaterade om nedbrytningen av slangarna.
Jaha, det var väl ändå F-n, originalet funkar i 13+ år och är en ständig källa till oro och när man ska byta till originalet finns det inte att köpa och råden blir typ: "Det är originalet som är problemet (tydligen), köp silikonvarianten!"
Åsså byter då klanten G. alla sköra gummislangar till flång nya jättebraiga silikonslangar som håller mycket bättre, i två år?!
Jag gissar att motorn skiter fullständigt i VILKEN slang som går sönder först eller därefter. jag vill bara undvika haveri.
Är det då BARA "hose of death" som riskerar att gå sönder?
Jag HAR nu bytt alla 8 slangar men räds inte att byta tillbaka om det skulle röstas fram som det bästa alternativet.
.
Den ilskna tonen beror bara på att jag fistat motor rummet på coupen i 6 timmar och ingen av oss gillade det
Haha lugn o fin..
Ja som jag skrev är 'hoseofdeath' den enda slang jag hört kan gå sönder under mina 11år som Coupeägare. INGEN slang har gått sönder på min 15år gamla bil med snart 25000mil.
Men alla gör ju som de vill!
Dock skulle jag aldrig plocka bort en luftningsnippel på det sättet, den sitter där av en anledning (att slippa luftfickor i toppen som kan skada lager m.m.) Grundläggande för alla vätskekylda motorer..
SÅ. Konklusionen efter att läst runt lite bland rekommenderade länkar är:
Originalet (som inte finns kvar?) är bäst, näst bäst är alltså silikonslang men då en speciell oljebeständig typ som inte finns!
Tredjehandsvalet är då vilken som helst silikonslang (typ den jag har) som inte tål olja.
Alternativt finns ett aluminium rör att ersätta slangen med, men att tråckla in det verkar totalt omöjligt och för övrigt ansluts detta med slangar.
Skälet till att original "hose of death" går sönder och ingen annan förefaller vara att den blir utsatt för olja.
Skälet till att silikon "hose of death" går sönder och alla andra silikonslangar med, förefaller vara att den blir utsatt för olja.
Ergo: BYT VENTILKÅPSPACKNING!
Car portfolio;
Fiat: Coupe 20vt -99, Marea "rev. 2.0" 155 -00,
Marea 20v -00, Tipo kombi Lounge -18.
Ford: Xr3i cab -88, Xr3i "All white" cab -88, Escort 1,6 -88, Citroën C4 -11 (oförskyllt, arvegods!)
Dodge: Dart custom -72, Dart swinger -72
Chrysler: New Yorker salon -63
RollsRoyce: Shadow -68
Eller.. Spill inte så jävligt när ni fyller på olja..
Fast det jag läst var att den sväller i ändarna o spricker? Typ fabrikationsfel. Inte för att det syntes på min iofs.
Nää, nu blev jag nästan ledsen, det där innebär ju att det skulle kunna vara mitt EGET fel! Men det är klart då BORDE ju alla slangar kunna gå sönder för inte sölar man väl bara bakom motorn när man häller olja över motor-rummet...
Car portfolio;
Fiat: Coupe 20vt -99, Marea "rev. 2.0" 155 -00,
Marea 20v -00, Tipo kombi Lounge -18.
Ford: Xr3i cab -88, Xr3i "All white" cab -88, Escort 1,6 -88, Citroën C4 -11 (oförskyllt, arvegods!)
Dodge: Dart custom -72, Dart swinger -72
Chrysler: New Yorker salon -63
RollsRoyce: Shadow -68
Comment