Den 12:e Februari 2014 blev jag ägare till en ny Fiat Panda 4x4. För övrigt den enda bilen jag någonsin köpt helt ny.
Varför denna bil? Den är lagom stor för mig och min kära hund, och så har den det som är viktigt för mig: En mycket bra 4-hjulsdrift. Varje gång det blir snö och besvärligt väglag har jag ju saknat min gamla Subaru Legacy. Men den var onödigt stor och för dyr att hålla igång. Jag önskade en mindre bil med samma drivförmåga och dessutom gärna lite högre markfrigång. Det finns då egentligen inga alternativ till Fiat Panda 4x4.
Den gamla modellen var inget alternativ eftersom den var för trång. Jag har nämligen behov av två passagerarplatser emellanåt åxå.
Med ett 40/60 baksäte fungerar detta utmärkt. Dessutom hade den tidigare modellen som importerades till Sverige endast en 1200cc fyrcylindrig bensinmotor på 60 hkr, vilket är lite klent för en 4x4. Dieseln var då trevligare men den behövde i så fall direktimporteras, med tillhörande utrustningsbrister. Dessutom var CO2-utsläppen för höga för att skatten skulle bli gynnsam.
Så kom då den nya Pandan 4x4 med tillräcklig invändig storlek, elektrisk diff-spärr, eluppvärmd framruta, en tillräckligt stark bensinmotor med en låg 1:a. Att vänta i tre år på att det dyker upp en begagnad sådan var inget alternativ pga min höga ålder..
Just då annonserade Hedins i Gbg ut sina 4x4 till ett kampanjpris på 119.900, oavsett utrustningsnivå. Så jag slog till på en 4x4 med Dimljus, Rattknappsstyrd Blue-Tooth (handsfree), Takkonsol och ACC! Jag måste säga att jag känner mig nöjd. Den är allmänt mycket trevlig och rolig att köra. Den känns dessutom väldigt välbyggd och stabil. Man blir glad av att äga och köra en Panda 4x4.
Jag hann med att prova lite tuffare vinterväglag precis innan snön försvann. Den var helt fantastiskt duktig på att ta sig fram, men de riktiga proven får jag vänta med till nästa vintersäsong!
Trycker man på den speciella avfrostningsknappen, så kör systemet igång el-uppvärmningen på rutorna och backspeglarna och ställer om kupéfläkten och värmen på max för vinrutan. Det går på några minuter, så är det klart! Kvarvarande is och slask vispar man enkelt bort med torkarna!
Då till den viktiga frågan: Bränsleförbrukning?
Det är lite speciellt. Motorn är mycket liten och turboladdad. Man kan därav tro att den är högvarvig, men så är icke fallet. Redan före 2000 rpm har den max vridmoment. Den drar nästan som en Diesel från låga varv. Den är varv-villig om man vill köra med sportig ambition, inga problem. Problemet med höga varv är däremot att bränsleförbrukningen raskt stiger i höjden.
Grejen att köra denna bilen billigt är att utnyttja bottenvridet och den sexväxlade lådan optimalt. Växla tidigt, tidigare än du först tror, och håll motorn nära 2000rpm. Kallstarter är förödande eftersom en fyrhjulsdriven bil har mycket transmissioner och oljor som är kalla och tröga lång tid efter start.
Det första tiden har jag haft en genomsnittlig bränsleförbrukning omkring 0,7 liter per mil. Nu när värmen kom (ett tag i alla fall) kom jag ner i 0.65 liter per mil. Jag hoppas komma lite närmare 0,6 när värmen blivit mer bestående och bilen har rullat lite fler mil (Jag har inte passerat 500 mil ännu.)
Jag kör mest korta sträckor med kallstarter och motlut, så jag tycker inte att den uppvisade förbrukningen är anmärkningsvärd på något sätt.
Fiats egen angivelse på 0,49 tror jag däremot inte går att uppnå i praktiken. Den är gjord i labb-miljö med 20 graders temperatur och troligen utan AC/ACC, fläktar och lyse. Troligen även med för-uppvärmd motor.
Jag tycker själv att bränsleförbrukningen är helt OK för en bil med permanent 4-fyrhjulsdrift och grova året-runt-däck. Fiats låga mätvärde har troligen påverkat att vägtrafikskatten är rekordlåg i alla fall!
(360:-)
Min åsikt är att Fiat Panda 4x4 är en mycket rolig, charmig och förnuftig bil, men det verkar som att denna åsikt inte är så vanligt bland svenskar... ännu i alla fall. Det kanske behövs en vinter till, så att de nya svenska 4x4-Pandorna får visa upp sina färdigheter inför andra, hopplöst slirande, pajas-SUV-ar.
Varför denna bil? Den är lagom stor för mig och min kära hund, och så har den det som är viktigt för mig: En mycket bra 4-hjulsdrift. Varje gång det blir snö och besvärligt väglag har jag ju saknat min gamla Subaru Legacy. Men den var onödigt stor och för dyr att hålla igång. Jag önskade en mindre bil med samma drivförmåga och dessutom gärna lite högre markfrigång. Det finns då egentligen inga alternativ till Fiat Panda 4x4.
Den gamla modellen var inget alternativ eftersom den var för trång. Jag har nämligen behov av två passagerarplatser emellanåt åxå.

Med ett 40/60 baksäte fungerar detta utmärkt. Dessutom hade den tidigare modellen som importerades till Sverige endast en 1200cc fyrcylindrig bensinmotor på 60 hkr, vilket är lite klent för en 4x4. Dieseln var då trevligare men den behövde i så fall direktimporteras, med tillhörande utrustningsbrister. Dessutom var CO2-utsläppen för höga för att skatten skulle bli gynnsam.
Så kom då den nya Pandan 4x4 med tillräcklig invändig storlek, elektrisk diff-spärr, eluppvärmd framruta, en tillräckligt stark bensinmotor med en låg 1:a. Att vänta i tre år på att det dyker upp en begagnad sådan var inget alternativ pga min höga ålder..

Just då annonserade Hedins i Gbg ut sina 4x4 till ett kampanjpris på 119.900, oavsett utrustningsnivå. Så jag slog till på en 4x4 med Dimljus, Rattknappsstyrd Blue-Tooth (handsfree), Takkonsol och ACC! Jag måste säga att jag känner mig nöjd. Den är allmänt mycket trevlig och rolig att köra. Den känns dessutom väldigt välbyggd och stabil. Man blir glad av att äga och köra en Panda 4x4.

Jag hann med att prova lite tuffare vinterväglag precis innan snön försvann. Den var helt fantastiskt duktig på att ta sig fram, men de riktiga proven får jag vänta med till nästa vintersäsong!
Trycker man på den speciella avfrostningsknappen, så kör systemet igång el-uppvärmningen på rutorna och backspeglarna och ställer om kupéfläkten och värmen på max för vinrutan. Det går på några minuter, så är det klart! Kvarvarande is och slask vispar man enkelt bort med torkarna!
Då till den viktiga frågan: Bränsleförbrukning?
Det är lite speciellt. Motorn är mycket liten och turboladdad. Man kan därav tro att den är högvarvig, men så är icke fallet. Redan före 2000 rpm har den max vridmoment. Den drar nästan som en Diesel från låga varv. Den är varv-villig om man vill köra med sportig ambition, inga problem. Problemet med höga varv är däremot att bränsleförbrukningen raskt stiger i höjden.
Grejen att köra denna bilen billigt är att utnyttja bottenvridet och den sexväxlade lådan optimalt. Växla tidigt, tidigare än du först tror, och håll motorn nära 2000rpm. Kallstarter är förödande eftersom en fyrhjulsdriven bil har mycket transmissioner och oljor som är kalla och tröga lång tid efter start.
Det första tiden har jag haft en genomsnittlig bränsleförbrukning omkring 0,7 liter per mil. Nu när värmen kom (ett tag i alla fall) kom jag ner i 0.65 liter per mil. Jag hoppas komma lite närmare 0,6 när värmen blivit mer bestående och bilen har rullat lite fler mil (Jag har inte passerat 500 mil ännu.)
Jag kör mest korta sträckor med kallstarter och motlut, så jag tycker inte att den uppvisade förbrukningen är anmärkningsvärd på något sätt.
Fiats egen angivelse på 0,49 tror jag däremot inte går att uppnå i praktiken. Den är gjord i labb-miljö med 20 graders temperatur och troligen utan AC/ACC, fläktar och lyse. Troligen även med för-uppvärmd motor.
Jag tycker själv att bränsleförbrukningen är helt OK för en bil med permanent 4-fyrhjulsdrift och grova året-runt-däck. Fiats låga mätvärde har troligen påverkat att vägtrafikskatten är rekordlåg i alla fall!

Min åsikt är att Fiat Panda 4x4 är en mycket rolig, charmig och förnuftig bil, men det verkar som att denna åsikt inte är så vanligt bland svenskar... ännu i alla fall. Det kanske behövs en vinter till, så att de nya svenska 4x4-Pandorna får visa upp sina färdigheter inför andra, hopplöst slirande, pajas-SUV-ar.

Comment