Announcement

Collapse
No announcement yet.

Batteri eller tjuvström?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Batteri eller tjuvström?

Ger bilbatteri upp på samma sätt som vanliga uppladdningsbara batterier så de slutar ta emot laddning? Mitt orkade inte dra runt motorn ett varv idag efter 4 dagar i ensamhet inne i varmgaraget. Gissar att det tjuvdrar någonstans, tycker det är lite knepigt att starta bilen efter en kall dag på jobbet också, nätt och jämnt den drar runt motorn då.
    Någon som har bra tips på hur i hela friden man hittar elläckage????? Rycker säkring efter säkring tills det slutar gå ström, mätt med en amperemätare? Antar att man letar efter något i storleksordningen några hundra mA?
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

Kolla först med en ampermätare om du har nån läckström med allt avslaget.
    Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
    S/y Mascot
    S/y Rebell
    20vT
    Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
    Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

Comment

Kan mycket väl vara batteriet, räcker med att en trasig cell för att batteriet ska tappa styrka vilket kan vara fallet här.
      Cellerna kan du mäta med en syramätare, eventuellt kan du låna en på macken eller någon verkstad.
      www.strigin.se

Comment

Får väl leta fram den där multimetern och hoppas att den duger att mäta strömen med.

Verkar inte som om en cell gått, tog inte emot lika mycket ström i morse. Hittar jag mätaren kan jag kolla spänningen, en cell mindre så sjunker spänningen. Det var därför jag undrade om de kan bli lite tröga och inte ta emot ström eller hålla den så bra/länge som torrbatterier (de där 1.2V laddningsbara) gör när de blir dåliga.
        Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

Comment

En natts laddning så startar den hur fint som helst, pigg i startmotorn. Blir väl till att försöka ta reda på var sjutton strömmen tar vägen då. Har aldrig varit speciellt duktig på att felsöka bara..... Återkommer om jag kör fast (eller när, gissar jag)

Comment

Det är ju bra att mäta strömmen med en amperemeter för att utröna vart läckströmmarne tar vägen. MEN det kan ju vara internt i batteriet. Blyoxidslam som mer eller mindre kortsluter plattorna. Börja med att ladda batteriet rejält och lossa sedan ena polen (minuspolen) och låt batteriet stå så ett par dagar, då får du ju garanterat inga yttre läckströmmar (Såvitt inte batteriet är väldigt dyngigt utanpå) om du sen kopplar fast polen igen och gör ett strartförsök direkt och det fortfarande blir dälig sprutt i startmotorn. Ja, då vet du att batteriet är orsaken och slipper tidsödande felsökning efter läckströmmar !
            // Göte J

Comment

Working...
            X