Announcement

Collapse
No announcement yet.

Att sänka en Fiat Tipo

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Jag köpte en sats från Lesjöfors. Dom funkar fint. Sänker 40mm
    fasst baken har inte kommit ner riktigt så långt. Får ta å kapa lite där senare.
    Autoexperten har Lesjöfors och H&R. Vad dom tar för Lesjöfors vet jag inte, då jag köpte mina på annat håll.
    Kostade runt 1800kr. H&R fick jag prisuppgift på 2200kr.

84jr0: känner du ingen som kan svetsa lite? Ska väl "bara" vara å svetsa på en plåtbit å måla... =)
    Jag förstår lite hur du tänker, tråkigt å lägga massa pengar på bilen. Men om du skulle köpa en ny så kommer det säkert dyka upp en massa på den oxå. Jag har ju lagt ner en massa på min nu. Men jag tänker att då kan jag ha den i flera år till utan större problem/kostnader.
    Kör man 1500mil om året så kostar min ca 10kr/mil (skatt/försäkring/bensin). Då finns det utrymme att lägga undan lite pengar som jag sen kan köpa drömbilen för =)

//Rickard
    //Rickard
    http://tipo.sketfull.com

Comment

Originally posted by Sketfull
      Jag köpte en sats från Lesjöfors. Dom funkar fint. Sänker 40mm
      fasst baken har inte kommit ner riktigt så långt. Får ta å kapa lite där senare.
      Autoexperten har Lesjöfors och H&R. Vad dom tar för Lesjöfors vet jag inte, då jag köpte mina på annat håll.
      Kostade runt 1800kr. H&R fick jag prisuppgift på 2200kr.

84jr0: känner du ingen som kan svetsa lite? Ska väl "bara" vara å svetsa på en plåtbit å måla... =)
      Jag förstår lite hur du tänker, tråkigt å lägga massa pengar på bilen. Men om du skulle köpa en ny så kommer det säkert dyka upp en massa på den oxå. Jag har ju lagt ner en massa på min nu. Men jag tänker att då kan jag ha den i flera år till utan större problem/kostnader.
      Kör man 1500mil om året så kostar min ca 10kr/mil (skatt/försäkring/bensin). Då finns det utrymme att lägga undan lite pengar som jag sen kan köpa drömbilen för =)

//Rickard

Ja tänker oxå så ibland men min Tipo har nåra år på sig o har gått en del 1500mil om året e inget ja åker på... snarare 3000mil....

Den håller säkert nu i sommar vintern oxå för den delen, en mycket bra bil men problemet e att de e så svårt o få tag på delar på skroten för den oxå de e lite sällsynta särskilt min 1400cc

Svetsa kan ja säkert fixa fram nån som kan men min vänstra bakre hjulhus har oxå fått stora rostangrepp... bakre skärmar oxå men värst e hålet i tröskeln...

Sen har ja problem me väremn i kupén, fläkten får ingen ström från säkringsdosan nånstans e de glapp kontakt letar elschema.... värmepaketet e oxå paj kostar 800kr ny...

Vill gärna ha en ny bil, en Alfa 156 om ja köper en ny lr en Tipo gärna 2.0 16V
      Kör tyskt, drömmer om italienskt

Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

Comment

Igår var det dags! Jag bestämde mig för att sänka Tipon genom att kapa fjädrarna. Ett varv fram och lika mycket bak blev helt perfekt. Nu är det Abarthpaketet som ska göras iordning och på bilen.
        Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
        Fiat Marea Weekend 1,6 -97

Comment

Originally posted by Johannes
          Igår var det dags! Jag bestämde mig för att sänka Tipon genom att kapa fjädrarna. Ett varv fram och lika mycket bak blev helt perfekt. Nu är det Abarthpaketet som ska göras iordning och på bilen.
          Tänkte oxå kapa på min men blev avrådd... de ska tydligen inte va bra o göra så!
          Kör tyskt, drömmer om italienskt

Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

Comment

Finns väl fördelar och nackdelar med allting. Nu valde jag att kapa eftersom det är plånboksvänligt och för att jag inte ville ha några hårda sportfjädrar. Kan tänka mig att de som säljer sänksatser inte tycker att man ska kapa...

Comment

Vad för Abarthpaket??
              Berätta gärna mera =)

/Rickard
              //Rickard

Comment

Min Tipo är en Granturismo och jag tror att den redan från fabrik var utrustad med kjolpaket från Abarth. Kitet består av en liten takspoiler, sidokjolar och spoiler både fram och bak. Fram- och bakspoilern sitter på de vanliga kofångarna och går från "vecket" och neråt. Dessa saker ska lackas i mån av ork och sedan sättas på bilen. Jag kanske kan hitta någon bild på nätet som visar kjolpaketet.

Comment

Nu, när MIN Tipo är så gammal som den är -89a (fast väldigt fin)
                  är det ju vansinne att kapa redan sumpiga fjädrar !

Nä, ska det bytas så måste man nog ta hela paketet med dämpare fram o bak !
                  Sen blir det bättre stabilitet med 6"fälg +185 däcken 14"
                  Även om den med ovanstående kombination ligger som ett lok på vägen jämfört med lika gamla bilar i den prisklassen !

Ni får sluta tjata, man blir ju sugen på lite bilmekande...
                  Men som vanligt (lite rostigt oljetråg, lite blöt motor undertill
                  (bara svettas lite ifrån kamkåpan trots ny packning) ev hittar de något liiitet hål i någon sidobalk på kommande besiktning.
                  ska byta gaslägespot i sommar samt ev lufttempgivare !
                  De där jäkla NTC givarna(av termistortyp) är ju inte så pålitliga efter 10 års tid !
                  Såg att Marelli körde med Pt100 o Pt1000 givare på vissa modeller ! = bättre !
                  Last edited by Håkan; 12 May 2003, 21:38.
                  Fiat for FUN

Comment

Min Tipo har ju blivit riktigt kul att köra nu när den är sänkt och har fått 205/50-15" hjul. Dock är offseten lite fel så däcken tar i skärmen när det körs riktigt hårt eller när det är guppigt.
                    Det är bara lite jobbigt när man funderar på vad nya dämpare
                    skulle kunna göra....
                    Får sluta tänka på det och vara nöjd som det är.
                    Fasst pilla lite mera i motorn skulle ju vara skojj.

Rickard
                    Last edited by Sketfull; 13 May 2003, 00:13.
                    //Rickard

Comment

Tipo GT hade aldrig kjolpaket, men det fanns ett sk. Abarth-paket att köpa som originaltillbehör.. Har även sett ett par 1.6DGT med detta paket.
                      Ovanligt snyggt för att vara just ett kjolpaket, tycker jag!
                      Johannes, du lovar väl att montera minst 18"-fälgar? :-)
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

Comment

Tycker också att Abarth-paketet är snyggt. Det är stilrent och inte för smäckigt. Som sagt kan jag inte svära på att kjolpaketet satt på från början men jag kan tänka mig det. Jag har settt två st exakt likadana som min, alltså vita, med Abarth-paketet och de vedervärdiga mintgröna och rosa stripesen på sidan med bokstäverna GT. Dock hittar jag inga GT med kjolpaket när man söker på Mobile.de så det kanske var generalagenten i Sverige som beställde några GT med paket?

Nä du Per, några 18-tummare blev det inte:=( Jag satsade på femekrade 16-tummare och med facit i hand är jag riktigt nöjd. Funderade på 17 ett tag också men den heter ju Granturismo så man får väl försöka behålla lite komfort. Kräng på 18-tum på Argentan istället!

Comment

Mmm, siktar på 20" så slipper jag köpa däck..
                          Argenta 120ie -85
                          Alfa 75 3.0V6 -90
                          BMW Z4M Coupe -06
                          BMW 118dM -10
                          Coupe 20VT -98 RIP
                          125 Special -72 RIP

Comment

jag

brukade se en vit 1.6 med spoiler paket när jag var hos mina släktingar i Skåne den tyckte jag också såg rätt cool ut... ( hade ekerfälgar) Tror att det är samma paket som dom har med som tillbehör i Tidningen "Club Fiat" från 89.... nån mer som har den....? Tidningen alltså
                            /HH

Comment

Club Fiat

jepp.. har från -82 (A5 format och riktigt roliga!) till -90 (A4 och dödstråkiga) nånting..
                              Argenta 120ie -85
                              Alfa 75 3.0V6 -90
                              BMW Z4M Coupe -06
                              BMW 118dM -10
                              Coupe 20VT -98 RIP
                              125 Special -72 RIP

Comment

Working...
                              X