Announcement

Collapse
No announcement yet.

Headers (extraktor) twincam vilket märke?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Personligen skulle jag rekommendera original 4-2-1 för din motor. Men kom förbi Luleå så får du låna mitt 4-1 om du vill :-) Det är också 2-delat. Kollektorn slutar i 3" och har en downpipe som går till 2".
    Det som jag tyckte gav mest per krona på min motor var toppbearbetningen. Jag jobbade själv ett par veckor på toppen (eget arbete är ju gratis?) och lämnade sedan in den för att sätta in större nedsvarvade ventiler, race-skurna säten och kapade styrningar. Allt verkstadsjobb gjordes med utgångspunkt från Crofts bok, men med några små förändringar. Farbrorn som gjorde ventiljobbet gav motorn en livslängd på en sommar, men jag är inne på ca 5:e året nu.
    Jag har för mig att verkstadsarbetet + nya ventilsäten gick på ca 2500 kr.

Comment

Hej Jonas
      Så ditt original 4-2-1 system håller utan att det har blivit sprickor i grenröret? Mitt grenrör sprack direkt när jag satte det på 2-litersmotorn med webrarna. Jag har inte kört så mycket för att bilda mig någon exakt uppfattning om vad jag skall gör mer med bilen förutom att fixa hjulvinklar. Men jag tror att jag tycker att motorn funkar bra, bra drag från 2an och uppåt samt ljudet är grymt. Det som jag är lite irriterad över är den "korta" ettan.
      Last edited by stooges; 29 October 2009, 09:55.

Comment

Du har inte glömt avgasfästet vid växellådan? Annars kan det säkert bli lite spänningar.
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

Comment

Originally posted by per
          Du har inte glömt avgasfästet vid växellådan? Annars kan det säkert bli lite spänningar.
          Nej, det sitter där, så det kan inte vara problemet till sprickorna i grenröret.

Comment

De i gjutjärn har aldrig spruckit. Extraktorrören får lagas en gång per år. Fast jag kör med bandage på dem så det blir ju lite högre tamperaturbelastningar.

Comment

Hej Ulf!
              Det på bilden är ifrån en Tysk på 131 klubben , han har 2x44IDF men resten orginal, han säger att han har 135hk i den o kör rallyn med den!

Har jag inte provat det jag har själv, det har inte blivit av helt enkelt, det är ett Ansa tror jag som jag köpte i början av 90-talet men hamnade på hyllan!
              Jag tror att man får ha rättså trimmat för att få riktig nytta av det, man får ju lite på mittan o det mesta i slutet, så vridet får väl lite stryk!
              Här finns med http://www.international-auto.com/pe...st-headers.cfm
              Jag har org grenrör om du behöver!
              Här är en bild på mitt Ansa
              Attached Files
              Last edited by Alf; 29 October 2009, 18:36.
              4 X 131 supermirafiori 2000TC -82,-83
              2 X 131 2:dörr CL 1600 -81
              Alla ovan Blå metallic 400 o Brun met

Punto 80 ELX 16v -01
              Ducato 2,8jtd -01 skåp,blivande husbil
              Ducato 2,5TD -92 flak
              Tel 070-5512431

Comment

Oj, har läst lite på fiatspider och det verkar som många säger att headers som man köper från "hyllan" har rätt dålig passform så man måste fixa till dem själv för att de skall passa och de som är bra kostar en hel del kulor. Det verkar som om originalets 4-2-1 system är att rekomendera. Att "de" rekomenderar det skulle jag vilja påstå beror mycket på att det finns inga dynosiffror (jag hittar i alla fall inga) på hur mycket det ger i prestanda med att byta till "från hyllan"-headers utan bara godtycke men "många" säger att passformen är ej 100%ig. Jag hoppas på att mina sprickor endast uppkom pga otur och inte värmen. Jag får nu se om jag kommer att uppgradera med headers i överhuvudtaget verkar inte värt besväret och pengarna. Så Alf jag är intresserad av ditt grenrör, vad har du för telnr?

Se dessa sidor för mer info.

http://www.fiatspider.com/f08/viewtopic.php?f=17&t=2081

http://www.fiatspider.com/f08/viewtopic.php?f=17&t=2674

http://www.fiatspider.com/f08/viewto...&hilit=headers
                Last edited by stooges; 30 October 2009, 12:05.

Comment

Hej Ulf!
                  Mitt nr är 070-5512431
                  Skicka ett sms så ringer jag upp, vi har en kinkig 4mån Kimi som är svår sövd, trots att han fått en 131 nu!
                  MVH Alf

Punto 80 ELX 16v -01
                  Ducato 2,5TD -92 flak
                  Tel 070-5512431

Comment

Dom på International autoparts uppger att deras extraktor ska ge 10hk mer, får man väl ta med en nypa salt, det beror på många faktorer,kam ,komp ,förgasare, avgas, men lite hjälper det nog på mitten o övre varvet!
                    MVH Alf

Punto 80 ELX 16v -01
                    Ducato 2,5TD -92 flak
                    Tel 070-5512431

Comment

Annars verkar det här systemet kanske passa, med tysk kvalitet, Ser dyrt och proffsigt ut ! Företaget verkar vara rena guldgruvan för dem med stor plånbok och som vill plöja ner en hel massa nävar pengar i sin gamla Fiat. Vad sägs om 160 hk ur din twincam och varför inte göra din Spider 4-sitsig!

http://www.gb-motorentechnik.de/html...cherkrascs.htm
                      Last edited by stooges; 31 October 2009, 21:02.

Comment

En liten bild på hur Argenta (automat här) ser ut apropå ingenting. Ganska långa "två-rör".
                        Mina är ngt kortade + större mynning (2tum). Resten bakåt är 2 tum med "se-igenom-dämpare" (Simons - skit).
                        Attached Files
                        Argenta 120ie -85
                        Alfa 75 3.0V6 -90
                        BMW Z4M Coupe -06
                        BMW 118dM -10
                        Coupe 20VT -98 RIP
                        125 Special -72 RIP

Comment

Ok då har du 51mm i sy vilket stämmer rätt bra med Guy Croft som tycker man skall ha ca: 45 mm på sy. Jag har endast 36 mm på sy. Jag kan tänka mig att ditt sy är ca lika långt som mitt sy vilket är ca 20"och där tycker Guy Croft att man skall ha ca 10" dvs rätt mycket kortare.
                          Sen tycker ju också Guy Croft att man skall ha långt py på ca 23-24" (headers/ormbo) på alla och dessa på ca 37mm diameter, där har jag och du (tror jag) en variation på ca 2",5",5" och 8"(olika kort samt Fiats original 4-2) och en diameter på 31-35mm (ovalt). Resten-bakåt på 2" som du har (51 mm) tycker Guy Croft är det man skall ha. Jag däremot har endast 41 mm vilket är lika med Abarths eftermarknadssystem till Fiat 124, lite underligt borde vara grövre, detta till skillnad mot vad som satt i deras Fiat Abarth 124 Sport rally där avslutade de visst med 47 mm.
                          Summan av allt detta är kanske att jag borde göra något åt mitt system men headers blir för dyrt om man vill ha "rätt grejor" så jag kör på Fiats original 4-2. Är det nån som har nån synpunkt på om det skulle vara värt att exempelvis montera grövre sy och/eller grövre resten-bakåt, det kanske är smartare och billigare eller är det inte värt mödan (mitt sy och resten-bakåt är "som nytt").
                          Last edited by stooges; 6 November 2009, 17:42.

Comment

Working...
                          X