Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hitta information om fiatens kamaxel värde

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Någon som har handlat här?

http://www.vesundberg.com/bilreservdelar.asp?del=Fiat

De verkar ha skapligt sortiment till hyfsade priser... Ventil Ø43,6 till Croma Turbo för 153:-

/PC
    Seven-clone med Fiat TC 2000 Turbo
    Fiat X1/9 -80 under modifiering.

Comment

Originally posted by pacman
      Tjena cerveza,

Vi "delar" samma drivkälla, 2L twincam turbo. Lite nyfiken på vad du har för ventilstorlekar då jag fnular på om det är värt tid och pengar på att byta till större ventiler.
      (Min egen topp är mild portad 1756 med original-ventiler. ) Anledningen till detta är att jag under vintern byter underdel från 1756 till 2000 (8.0:1 original = turbovänligt!).

450 hk... Gärna lite mer info om turboval, stakar etc... ;-)

/ PC
      hejsan,

46mm rostfria insugs ventiler och 38mm rostfria avgas är att föredra. Ett gott tips är kolla på volvo ventiler de är så gott som samma, något längre skaft men det gör inget om man kör med slipade kammar.
      Gör man inte det så kan man bara svarva av 1mm på dem.

Det enda felet jag ser på dessa motorer är squischen i förbränningsrummen den är enorm och väldigt tajt, det hindrar en från att krama på ordenligt med tändning, men jag har en lösning på det med.

jag kör med en Holset hx40 till min motor, funkar alldeles ypperligt på original grenrör även att det inte är twinentry på grenröret.
      Min topp är väldigt portad både in och ut och modifierade förbränningsrum.
      Jag har kört väldigt många tester i flödesbänk och mät gashastigheter vid olika areor och uformingar hos min kompis Erland Cox på Topplocksverkstan i värpinge (lund).

Jag ska ta fram en ny top nu med 46mm insugare, större än så kan man inte ha då blir klämspalten mellan cylindervägg och tallrik för tajt, även om det är hemi stuk på ventilens öppningsvinkel.

Original kolvar och stakar fungerar bra upp till 380-400hk om man trimmar rätt och lägger effekten i lämpligt register dvs över 5000rpm och ser till att man har koll på tändning och insprutning. jag har haltech sprut i min men har kört med många andra oxå.
      jag bromsade 370hk och 434nm med originalsprut i min uno.
      Jag körde med H-profilare 4340 stål i min motor med original kolvar.
      För tillfället sitter det croma turbo vevstakar och kolvar i och en motor sidan om byggs med H-profil och vw bubbla kolvar (85,5mm)

Ett gott tips är att köra med SPM:s Alfa stakar (152mm) och wisecos smidda kolvar avsedda för mitsubuishi evo motorer med stroker vev dvs 28,7mm komphöjd.
      Finns att köpa på extremepsi till bra priser.
      Gör man detta så slipper man oroa sig för sin bottendel iaf, allt detta kostar under 10papp.

Fråga på om det är något så ska jag försöka svara Mvh Mattias
      Tror du att det e nån jävla rallybana (hbg polisen)

Comment

Originally posted by tempra33
        Kan tipsa om att 1.8 Lampredimotorn som sitter i Lancia Dedra/Delta mfl från mitten 1990-talet har ett ovanligt lågt kompressionsförhållande original: 8.2.

Motorn ger låga 107 hkr @5500 rpm och 142 Nm @2800 rpm (!) Mkt snäll karaktär på kammarna i den.

Sitter även förberett uttag i tråg för oljeretur.

Som gjort för överladdning.

Mattias: den motorn jag visade dig i Tempran.
        hej Tony

ja den motorn är fin och väldigt lättrimmad ska man ha runt 300hk så kan man köra med den motorn rakt av utan att göra något alls, bara dit med turbo och ett sprut, eller trycktätade förgasare om man så vill, bara man håller koll på tändningen.

BTW jag har hittat tomgångsvetil till dig.

mvh Mattias
        Tror du att det e nån jävla rallybana (hbg polisen)

Comment

Mattias, kolla dina PM!

Mvh/

Comment

Working...
          X