Announcement

Collapse
No announcement yet.

Motor problem

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Motor problem

    Tänkte kolla om någon kan ge mig lite tips vart jag ska leta fel på min 1800TC motor.
    Har fått ett ljud som låter som ventil knack men jag har kollat spelet på alla ventiler och alla mått stämmer.
    Det finns oljetryck även på lågt varv och öppnar man ventil kåporna efter varmkörning så är de fulla med olja precis som de ska.
    Just nu är jag öppen för alla förslag
    www.strigin.se

  • #2
    Hej Robban!
    Tråkigt fel!!
    Låter det när du spänner gasvajern o smårusar motorn på lågt varv?
    När uppträder det?
    Kan vara vev eller ramlager knack, går det att höra att det låter ifrån toppen eller botten?
    Köp stetoskåp o lyssna igenom motorn!
    MVH Alf
    4 X 131 supermirafiori 2000TC -82,-83
    2 X 131 2:dörr CL 1600 -81
    Alla ovan Blå metallic 400 o Brun met

    Punto 80 ELX 16v -01
    Ducato 2,8jtd -01 skåp,blivande husbil
    Ducato 2,5TD -92 flak
    Tel 070-5512431

    Comment


    • #3
      När man startar motorn kall låter det helt klart mest för att sedan avta lite vid varm motor, ljudet finns där redan vid tomgång samt att jag tycker den blivit svårare att starta (även varm).
      Har även kollat så kamremmen inte kuggat över och kunde inte se något problem där.
      Man kan nog konstatera att det är slut åkt för denna sommar och att motorn måste plockas ur för renovering.
      www.strigin.se

      Comment


      • #4
        Knackar det och ventilspelet är okej så är det mest troligt ett vevstakslager som börjar ge sig.
        Om lagret havererat så kan man ibland hitta små rester av lagret i oljan. Prova att tappa ur genom en sil.
        Slitage i cylindern med ökat kolvspel kan också ge knack, speciellt vid kall motor som du beskrev. Mcket vanligt på nyare aluminium-motorer. Här har du iofs ett järnblock men du har ju alu-kolvar. Kan ev. också förklara varför den är mer svårstartad nu än tidigare.
        Hur som helst så kan du se fram emot några trevliga kvällar i garaget i höst...

        MVH
        Peter
        Seven-clone med Fiat TC 2000 Turbo
        Fiat X1/9 -80 under modifiering.

        Comment


        • #5
          Jo jag misstänker lagren men just nu är det full i garaget så det får nog vänta lite.
          Håller på med det sista finliret så att min 850 coupe kan besiktigas den 15/8.
          Tänkte att den skulle bli färdig så att jag kan ta den till Eskilstuna träffen den 28/7
          www.strigin.se

          Comment


          • #6
            Då kanske vi ses då jag också planerar att åka dit med sjuan, om jag bara får ordning på kylningen...
            Seven-clone med Fiat TC 2000 Turbo
            Fiat X1/9 -80 under modifiering.

            Comment


            • #7
              Tror att jag hitta felet på min lilla röda maskin.
              När jag plockade bort kamremmen m.m. idag så visade det sig att kamdrevet (insuget) lossnat från sitt metallcentrum så det satt och glappade ca: 3mm.
              Förhoppningsvis hinner jag få fram ett nytt så jag kan åka till Italiensk afton Nyköping i veckan utan att riskera haveri.
              www.strigin.se

              Comment

              Working...
              X