Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sotigt tändstift cylinder 2 samt felkod P0302

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Sotigt tändstift cylinder 2 samt felkod P0302

För några dagar sedan började min Fiat Punto 2003 16V att bluddra och gå på tre cylindrar. Kollade felkoden:

P0302 Cylinder 2, feltändning detekterad

Har tagit ur alla stiften och nr 2 är sotigt. Dom andra är fina. Borstar jag rent stift nr 2 så går bilen bra någon minut men sedan återkommer samma fel.
    Alla stiften samt tänsspolen är bytt jan 2012.
    Vad kan vara fel? Kan jag fixa själv på något sätt?

/T

Hej!
    Har du bytt tändkablar?
    Mina såg bra ut men bilen misstände till slut så att inte bilen gick, med nya stift o kablar gick den som ny!

Mister auto har nya för 495kr annars har Tyska atp-autoteile fina silicon kablar för 180kr

MVH Alf
    4 X 131 supermirafiori 2000TC -82,-83
    2 X 131 2:dörr CL 1600 -81
    Alla ovan Blå metallic 400 o Brun met

Punto 80 ELX 16v -01
    Ducato 2,8jtd -01 skåp,blivande husbil
    Ducato 2,5TD -92 flak
    Tel 070-5512431

Comment

Originally posted by Alf
      Hej!
      Har du bytt tändkablar?
      Mina såg bra ut men bilen misstände till slut så att inte bilen gick, med nya stift o kablar gick den som ny!

Mister auto har nya för 495kr annars har Tyska atp-autoteile fina silicon kablar för 180kr

MVH Alf
      Nix, jag har inte bytt tändkablar. Mina ser också fina ut, men man vet ju aldrig... Skall kolla om jag kan låna kompisens ena kabel som också har en Punto för att testa.
      Dock så borde ju inte bilen gå bättre när jag borstat stiftet om kabeln är kass...?! Eller?

/T

Comment

Mina gamla stift såg lite konstiga ut olika sotiga osv, kolla kompet på alla cylindrar om inte kabeln fixar felet!

Mina kablar såg helt ok ut men dom var tydligen kassa då jag började med nya stift o kablar,det gjorde jobbet på min bil ,om det inte fukat skulle det blivit tändspolen!

MVH Alf

Punto 80 ELX 16v -01
        Ducato 2,5TD -92 flak
        Tel 070-5512431

Comment

Originally posted by Alf
          Mina gamla stift såg lite konstiga ut olika sotiga osv, kolla kompet på alla cylindrar om inte kabeln fixar felet!

Mina kablar såg helt ok ut men dom var tydligen kassa då jag började med nya stift o kablar,det gjorde jobbet på min bil ,om det inte fukat skulle det blivit tändspolen!

MVH Alf
          Hmm, jag funderade på det med först men spolen är ju som sagt ny sedan i jan iår och jag ringde Mekonomen idag och dom kollade reklamationer på dom han sålt=inga på senaste tre åren... Men det kan ju vara det.

Dock funderar jag på om den får för mycket soppa. Jag tycker det luktar lite bensin efter att jag startat och sniffar under huven. Kan det vara en anledning tro?

/T

Comment

På 16V är trasiga tändkablar ett typfel, ungefär som topppackningen på 8V.
            Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
            Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

Comment

På 8V med! Överslag som ger små små jack i gummihattarna. Ojämn tomgång i fukt. Som sagt, inte Fiats bästa motorer dessa..
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

Comment

Byt tändkablar. Det syns inte om dom är dåliga.
                Det är inte motorns fel att tändkablarna blir dåliga, däremot är placeringen av tändspolen och kabeldragningen olycklig och det kan man beskylla bilkonstruktören för.
                Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

Comment

Originally posted by Alf
                  Hej!
                  Har du bytt tändkablar?

MVH Alf
                  Alf, var hittade du silicon kablar för 180 kr på atp-autoeile? Jag hittar en sats för 24.54 € och en silicon sats för 44,44 €.

Vet du vad det är för skillnad på dessa? Är silicon "rolls-royce"?

https://www.atp-autoteile.eu/Artikel...752_100153.htm

Mvh T
                  Last edited by tonlu; 3 June 2012, 21:06.

Comment

Löst!

Bytte tändkablarna och det löste problemet. Tack Alf för site tipset. Det blev dessa:

https://www.atp-autoteile.eu/Artikel...752_100153.htm

/T

Comment

Hej Tonlu!
                      Såg inte din fråga förut, men skönt att det löste sej!
                      Har själv en omgång i reserv hemma + tändspole, priset går ju inte o klaga på!
                      Min bror kör på dom han är skitnöjd!'

ATP har bra grejer till jättebra priser o dessutom förstklassig service!

MVH Alf

Punto 80 ELX 16v -01
                      Ducato 2,5TD -92 flak
                      Tel 070-5512431

Comment

Vilka blev det i den listan? Beru?
                        Argenta 120ie -85
                        Alfa 75 3.0V6 -90