Announcement

Collapse
No announcement yet.

Varför ser ett gasspjäll ut som ett dasslock i en förgasare?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Varför ser ett gasspjäll ut som ett dasslock i en förgasare?

    ...borde det inte ha en utformning som en ventil dvs vid full gas så blir hålet större? (Förmodar att insprutning bygger på ventilsystem)

    Varför denna fråga?

    Min hypotes är :

    Eftersom trycket blir tokförändrat när du öppnar ett normalt gasspjäll (butterfly, dasslock (se länk sid 26 och framåt)) vid acceleration så tappar man ju tryck samt får konstiga flöden neråt i förgasaren och då borde man tappa effekt.

    ...men om man utformar gasspjället så som en slags mekanisk ventil så borde man minska dessa tryckförändringar samt få ett bättre flöde och på så sätt få snabbare acceleration.

    ...eller har jag hoppat i galen tunna?

    http://ethesis.nitrkl.ac.in/2296/1/final_report.pdf
    Last edited by stooges; 21 December 2012, 10:36.

  • #2
    Kom att tänka på ett citat från David Vizards bok "How to build horsepower".

    ... a carburettor is a wonderfully ingenious device for providing an incorrect air-fuel mixture att all engine speeds.

    Ursäkta trådkapningen.
    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

    Comment


    • #3
      Originally posted by TurboB
      Kom att tänka på ett citat från David Vizards bok "How to build horsepower".

      ... a carburettor is a wonderfully ingenious device for providing an incorrect air-fuel mixture att all engine speeds.

      Ursäkta trådkapningen.
      Ser inte det som en trådkapning, jag ser det som ett inlägg som stöder min hypotes

      Comment


      • #4
        Tjena Stooges,

        Emil med den svart/vita spidern här.

        Det var en skoj rapport du hittat, men tyvärr var den kanske inte helt överensstämmande med verkligheten i alla avseenden. Och vem skriver egentligen en rapport om flöden i en förgasare år 2011?

        Vi skulle kunna ta lite fler detaljer över telefon om du skulle känna för det, men jag ska se om jag kan ge några svar här också.

        Ang. insprutning: Utom i exklusiva racermotorer som i vissa fall har slidventiler eller andra ventillösningar så har insprutningsmotorer spjäll av samma typ som i en förgasare, dvs "butterfly"-ventiler. Det en motor med insprutning saknar är venturin, eftersom dess funktion är att skapa ett undertryck som fungerar som "signal" för bränsletillförsel.

        När det gäller dina funderingar kring spjällets utformning så är det ju i princip bara hur luften strömmar vid fullt öppet spjäll som har betydelse. Om man vill optimera flödet/minimera tryckfallet över spjället så brukar man bearbeta spjällaxel för att göra den så tunn och "hal" som möjligt.

        Vid mindre spjällvinklar så kommer det garanterat att genereras en hel massa turbulens kring spjället, men turbulens i sig är inget negativt utan bidrar till att skapa en homogen luft/bränsleblandning. Vid lättare last så är ju spjällets funktion att skapa ett tryckfall, och man bestämmer ju hur stort det tryckfallet är med högerfoten.. När man vill öka flödet, och öppnar spjället (eller spjällen) så upphör turbulensen i praktiken omedelbart och problemet med tryckfall som skapas av turbulensen försvinner.

        Men.. Jag kanske missade någon del av ditt resonemang? Förklara gärna hur du tänkte så kanske jag förstår, t ex vad du menade med "mekanisk ventil".

        Hoppas att allt är bra annars!
        Mvh,
        Emil
        Emil Åberg - Uppsala
        emil.aberg@gmail.com
        //// Fiat 124 Spider "Abarth Replika"

        Comment


        • #5
          Originally posted by fiat124emil
          Tjena Stooges,

          Emil med den svart/vita spidern här.

          Det var en skoj rapport du hittat, men tyvärr var den kanske inte helt överensstämmande med verkligheten i alla avseenden. Och vem skriver egentligen en rapport om flöden i en förgasare år 2011?

          Vi skulle kunna ta lite fler detaljer över telefon om du skulle känna för det, men jag ska se om jag kan ge några svar här också.

          Ang. insprutning: Utom i exklusiva racermotorer som i vissa fall har slidventiler eller andra ventillösningar så har insprutningsmotorer spjäll av samma typ som i en förgasare, dvs "butterfly"-ventiler. Det en motor med insprutning saknar är venturin, eftersom dess funktion är att skapa ett undertryck som fungerar som "signal" för bränsletillförsel.

          När det gäller dina funderingar kring spjällets utformning så är det ju i princip bara hur luften strömmar vid fullt öppet spjäll som har betydelse. Om man vill optimera flödet/minimera tryckfallet över spjället så brukar man bearbeta spjällaxel för att göra den så tunn och "hal" som möjligt.

          Vid mindre spjällvinklar så kommer det garanterat att genereras en hel massa turbulens kring spjället, men turbulens i sig är inget negativt utan bidrar till att skapa en homogen luft/bränsleblandning. Vid lättare last så är ju spjällets funktion att skapa ett tryckfall, och man bestämmer ju hur stort det tryckfallet är med högerfoten.. När man vill öka flödet, och öppnar spjället (eller spjällen) så upphör turbulensen i praktiken omedelbart och problemet med tryckfall som skapas av turbulensen försvinner.

          Men.. Jag kanske missade någon del av ditt resonemang? Förklara gärna hur du tänkte så kanske jag förstår, t ex vad du menade med "mekanisk ventil".

          Hoppas att allt är bra annars!
          Mvh,
          Emil
          Tjena Emil

          Ja om "så upphör turbulensen i praktiken omedelbart och problemet med tryckfall som skapas av turbulensen försvinner" så är det nog ingen idee att uppfinna ett nytt gasspjäll.

          Hur som helst så var "det nya gasspjället" tänkt att fungera som en bländare på en kamera





          Vad tros om "air amplifier" och koppla den på en förgasare och driva den genom att scoopa in luft och koppla den vid (A)dvs där man kopplar in tryckluft (se video länk) .

          Videolänk
          http://www.youtube.com/watch?v=-CtDurA5Tnw

          Teknisk info vad som driver en "air amplifier"
          http://www.interfluid.it/seo/ita/pdf...ER%20P4AA4.pdf

          "Air booster" för förgasare tror dock inte de är under tryck så som en"air amplifier" utan skall visst fungera ändå. Så vad händer om man kombinerar dessa med en "air amplifier"?

          http://www.popularhotrodding.com/tec...h/viewall.html


          Jag antar att det inte kommer att fungera. Är det

          1. Scoopet skapar inget tryck för att driva en "air amplifiern" (vad kan det bli ca 0.5-1 psi beroende på fart av av bil samt scoopets utformning)?

          2. Den ökade mängden luft som du får in i förgasaren är försumbar jmf med den luft som kolven suger in?

          3. Visst du får in mer luft med en "air amplifier", men det ger ingen tryckökning och därmed inget mer pulver i motorn.

          4. Eller något annat?
          Last edited by stooges; 22 December 2012, 16:00.

          Comment


          • #6
            hej!

            1: nä
            2: precis
            3: japp
            4: Vad tror du om ett lustgas system? eller turbo/kompressor.
            det handlar ju trotts allt att få in så mycket luft/bränsle som möjligt i cylindrarna.
            Andra metoder som gett resultat är kylt bränsle och vatten insprutning (du kan ha högre komp.) men det är väl snarare en fix för för hög kompression.
            Octanbooster är väl annars mest rätt för din räser, scoop har du väl redan.

            och här är din produkt: http://www.verktygsboden.se/torkpist...kpistol-rb8051

            men den för ett djävla liv och du behöver 4 stycken till webrarna, ett fördelningsblock och en dieselkompressor på dragkroken...
            Lycka till.
            Last edited by greger; 23 December 2012, 00:26.
            Car portfolio;

            Fiat: Coupe 20vt -99, Marea "rev. 2.0" 155 -00,
            Marea 20v -00, Tipo kombi Lounge -18.
            Ford: Xr3i cab -88, Xr3i "All white" cab -88, Escort 1,6 -88, Citroën C4 -11 (oförskyllt, arvegods!)
            Dodge: Dart custom -72, Dart swinger -72
            Chrysler: New Yorker salon -63
            RollsRoyce: Shadow -68

            Comment


            • #7
              Re: hej!

              Originally posted by greger
              1: nä
              2: precis
              3: japp
              4: Vad tror du om ett lustgas system? eller turbo/kompressor.
              det handlar ju trotts allt att få in så mycket luft/bränsle som möjligt i cylindrarna.
              Andra metoder som gett resultat är kylt bränsle och vatten insprutning (du kan ha högre komp.) men det är väl snarare en fix för för hög kompression.
              Octanbooster är väl annars mest rätt för din räser, scoop har du väl redan.

              och här är din produkt: http://www.verktygsboden.se/torkpist...kpistol-rb8051

              men den för ett djävla liv och du behöver 4 stycken till webrarna, ett fördelningsblock och en dieselkompressor på dragkroken...
              Lycka till.
              He, he det brukar ju vara svårt att hitta lätta kusar

              ...men om man kollar på denna artikel och fig 4 (se länk)

              http://www.scielo.br/pdf/jbsms/v25n3/a10v25n3.pdf

              ... så sänker man tiden från ca 19.2 till 18.5 beroende på omgivande lufttryck (i artikeln har de utnyttjat tryckskillnader pga av höjd) omräknat till hk skulle det vara kanske ca 5-10% (se länk för kalkylator)

              http://www.ajdesigner.com/fl_horsepo...apsed_time.php

              ... trycket när man kör själv kan ju också variera. Ibland är det lågtryck (ca 13.8 psi) ibland högtryck (ca 15.2 psi) dvs variation på (ca 1.4 psi) (normalt luftryck ca 14.6 psi).

              ...om man läser texten till denna ( se länk)
              http://www.interfluid.it/seo/ita/pdf...ER%20P4AA4.pdf

              ... står det:
              "using 125 psi input air
              pressure (at the air motor), can produce a maximum air output
              pressure of 600 psi"

              Nu är vi ju inne på orimliga siffrar för att trycksätta en förgasare

              men om man monterar en sån här:

              http://www.youtube.com/watch?v=-CtDurA5Tnw

              http://www.nex-flow.com/pdf_nex_flow...amplifiers.pdf

              och monterar en sån "air amplifier" strax ovanför förgasaren och har en liten lufttank som trycksätter "air amplifiern" vid (A) så att man får ett perfekt lufttryck in i förgasaren dvs ett litet ökat tryck när det tex är lågtryck. Den lilla lufttanken skulle fyllas på med en liten turbo kopplat på avgassidan alt fyllas på med tryckluft beroende på vad som är bäst (räckvidd, kostnader mm).
              På så sätt skulle man få en perfekt fungerande förgasare även fast det är lågtryck ute.

              Tanken med detta system är att nyttja "coanda effekten" samt avgasförluster och behålla det yttre utseendet med förgasare. Systemet skulle vara lätt (i vikt) och enkelt att montera samt uttnyttja förgasaren maximalt.

              ...men skulle det fungera?

              Edit
              PS Gjorde lite beräkningar...och om jag har räknat rätt samt Daltons lag fungerer på ett ungefär under en motors arbete och att "coanda effekten" fungerar under låga tryck med en en faktor på ca 4.8 x ökning av trycket (600/125) och man använder sig av en dyktub på 15 liter på ett tryck av 3000 psi och monterar det på en "air boster" vid förgasaren så skulle dyktuben räcka ca 20 min räknat på en 2 liters motor och 5600v/min och riktigt djäkla lågtryck ute och då skulle man ha tillgång till ca 5-10 % mer hp.

              Kanske inte låter mycket i tid, men det troligaste är ju ändå att trycket ute är mer normalt och då räcker ju systemet tokmycket längre och du vet att du alltid har tillgång till alla dina inneboende hästkrafter. I princip borde det bara vara nödvändigt att använda "air amplifiern" när man trycker gasen i botten.

              Så det du behöver är:

              En dykflaska
              En ställbar tryckregulator (0- ca 1.5psi)
              4 st "air amplifier"
              Lite rör
              Lite verktyg
              2 dagar i garaget
              En dag hos närmsta förgasarguru
              En barometer
              En omräkningstabell

              Kostnad ca 10.000 kr

              Alt Hight tech installation:

              Elektrisk kompressor som fyller en lufttub när du är ute och finåker, när tuben är full stängs den elektriska kompressorn av.
              Vid full gas så släpps lufttrycket ut till dina "air amplifier" vid förgasaren i rätt tryck.

              ...men skyll inte på mig om det inte funkar

              Volymkalkylator
              http://www.1728.org/boyle.htm

              Detta system kan kanske användas på avgassidan med för att bli av med avgaserna snabbare. Många system blir det


              PS 2 Hittade ett roligt patent från 2004 av mr Mark Richard Easton. Spännande efternamn om man tar bort ett s


              http://www.google.com/patents/US6826...page&q&f=false

              PS 3 Dock tror jag att du har en sämre motor än normalt under tiden som du "laddar" systemet eller inte trycksätter "air amplifier" eftersom trycket är då lägre mot förgasaren än lufttrycket utanför bilen även fast det till viss del kompenseras genom att luften blir lite kallare mot förgasaren.
              Så allt hänger på hur länge kan man ha systemet på utan att behöva fylla på? Men jag tror att du ev kan avvara ca 400-500 watt utan att du tömmer bilbatteriet dvs då skulle man ev kunna avvara "överflödsel" till att hela tiden driva kompressorn som i sin tur fyller på tuben som i sin tur driver "air amplifier" som i sin tur skapar tryck som i sin tur ökar motorns kapacitet.

              Kan detta stämma, för det kan det väl inte göra?????

              PS 4 Vid närmare eftertanke kanske det enklaste vore att bygga en luftburk som endast har en ingång och i den ingången sitter en "air amplifier" som är kopplad till lufttuben. Framför "air amplifier" sitter ett luftfilter för att undvika skit i förgasaren. I luftburken finns en ventil med en tryckmätare som är inställd på "rätt" psi. Innan man startar motorn så sätter man igång kompessorsystemet och fyller sin tube som sen öppnar en ventil som fyller luftburken och när tryck finns i luftburken startar man motorn.

              Å andra sidan om man kan skapa ett typ överflöde av tryck och flöde i luftburken, kanske lufttuben blir överflödig. Nu är det ju väldigt likt ett E-ram system, men kan det vara bättre eller kanske sämre

              ...har jag nu ökat verkningsgraden på en ottomotor (ca 30% i normalfallet) så att antalet hk överstiger det jag tillfört dvs ca 400 watt ( ca 0.5 hk)?
              Last edited by stooges; 26 December 2012, 21:22.

              Comment

              Working...
              X