Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ta ut passagerarstol Punto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ta ut passagerarstol Punto

    Hej Försöker ta tag i min 75sx -94 Finns en del rost i golv och måste kanske ta ut stolen för att laga ett fäste.

    Bilen har ju airbag och bältessträckare. Hur gör man för att koppla bort dessa?

    Hälsn Claes

  • #2
    Ska stolen bort för alltid? Annars går det att koppla loss kablaget under stolen. Har inte plockat ut stol från Punto men det har gått bra på andra Fiats.
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

    Comment


    • #3
      Man rör inte bältessträckare eller airbags när man tar ut stolarna. Bara lossa 4 skruvar!
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #4
        Tack för tips. Per! du har nog rätt behöver nog bara lossa stolen.
        Frågan är hur petiga besiktningen är om rosten runt infästningen.

        Är det något alfa fiat måste förbättra så är det rostskydd i golvet. det är ju rost nästan överallt.
        20 år på västkusten tar styggt på bilarna.

        Comment


        • #5
          En reflektion

          Originally posted by alfaclasse View Post
          Är det något alfa fiat måste förbättra så är det rostskydd i golvet. det är ju rost nästan överallt.
          20 år på västkusten tar styggt på bilarna.
          Jag tror Fiat, och för den delen alla andra fabrikanter också, hoppas på att du skulle köpt en ny bil innan det gått 20 år...
          Vi har väl ungefär, näst efter Kuba, världens äldsta bilpark. Varken politiker eller industrin vill att vi ska åka runt i gamla bilar.
          Du får nog vara nöjd med att den fortfarande får framföras på svenska vägar. Och 20 år gamla Mercor eller VW är minst lika rostiga.
          Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

          Comment


          • #6
            Jo att denna punto är rostig är väl kanske inte så konstigt men den har varit dålig i golvet länge.
            Bakre domkraftsfästen kunde jag dra loss för hand redan för 9 år sen
            Har en 156 (fd sonens) som är så rostig i golvet att det är helt kört o laga . Synd för V6an är riktig juvel
            Synd för man får dåligt samvete av att skrota en sån här bil.
            Mycket beror på hur man sköter bilen naturligtvis.

            Comment


            • #7
              Om det är en punkt som skulle kunna förbättras på de flesta bilar så är det domkraftfästen/lyftpunkter.
              Dom är helt enkelt inte konstruerade för att användas. Första gången de används bryts rostskyddet och sen går det fort utför.
              Antingen förbjuder man lyftpunkter helt och hållet eller så bör konstruktionerna ändras så att de faktistk håller!
              Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

              Comment


              • #8
                Det blir mest troligtvis en bra att veta på att du har rostskadat golv, om du har rostskador kring stolsfästet undertill.

                Alfaclasse - Ingen bil är bortom räddning för att rostlaga! Vill man ha bilen körbar så gör man det oavsett vad man har för förutsättningar, saker tar bara lite längre tid än vanligt.
                -------------------------------------------------------------------------------------------------------
                Punto GT, woop woop!

                Comment

                Working...
                X