If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Det är en av de lättaste bilarna att byta på, tog mig ca: 15 min att byta och kolla, var inte särskilt noga, sitter den befintliga remmen på rätt sätt så brukar jag köra latmansvarianten och ta en spritpenna och märka hur dreven satt innan jag demonterar remmen. Annars är det väl bara plastkåpan(två M6 skruvar...10:ans nyckel och en 6:ans Insex) Remmskivan i nederkant tre st M8 bultar 13 nyckel. Märk upp dreven med penna eller ställ den efter märkningarna på motorn, lossa spännrullen, bort med remmen dit med den nya, spänn spännrullen, när remmen kan gå att vrida ett halvt varv brukar den vara rätt spänd. Vrid rund motorn för hand och kolla att märkningarna är på samma ställe, om de är det montera tillbaka remmskiva och skyddskåpan och starta bilen...men du bör nog ha någon hum om hur du ska göra annars kan det bli dyrt...
Är man väldigt osäker på om man fått på kamremmen rätt kan man ta ur tändstiften lägga i högsta växeln och sen knuffa bilen framåt lite försiktigt.
Kan man få kamaxeln att gå runt ett varv utan att det tar emot, går motorn garanterat att starta utan att nåt går sönder.
Man kan visserligen ha hamnat nåt kugg fel men det märker man på att bilen går illa sen.
Men har man märkt upp med penna innan ska det inte vara nåt problem.
Tack för informationen, det hjälper mig mycket...jag har meckat rätt mycket med bilen, bytt drivaxel, hela styrningen m.m. så då borde jag väl klara att byta kamrem också.
Comment