Announcement

Collapse
No announcement yet.

HJÄLP! Multiplan orkar inte starta!!

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• HJÄLP! Multiplan orkar inte starta!!

Multiplan har stått still sen i oktober. När jag skulle dra igång den så har batteriet laddat ur sig.

Försökte kabla igång henne, men startmotorn orkar knappt runt.

När jag försöker starta, glöder den som den ska, men så fort man vrider igång startmotorn "slocknar" hela bilen. Den förblir mörk tills man kopplar loss batteriet och sätter dit det igen. då kommer "kringunktioner" igång igen.
    Det märk åxå att den tar väldigt mkt ström från givarbilen

Batteriet är köpt i höstas, men 55Ah isf 60Ah som är rek.

Vad är fel? Är batteriet så slut eller har jag fått jordfel nånstans?

Vi har fått hem vår grabb efter olyckan, och då funkar det inte att åka 128 längre. svårt med rullstolar etc...
    Panda 45 -84 aka Urpand aka projekt terra
    Panda 4x4 twinair -13 aka Pandis
    Punto Cabrio S -95 aka Pikachu
    http://fiatpanda.wordpress.com/

Jag antar att batteriet är fulladdat, när du provar.
    Kolla sen att batteripolerna har ordentlig kontakt. Jag råkade ut för exakt samma fel på min gamla Lancia en gång. Då var det oxid mellan plåten och kabelskon där minuspolen var skruvad i karossen.

Sen så vet jag att i sådana här fall så kan codekey-lampan lysa om spänningen blir för låg och då startar ej bilen ovasett starthjälp.
    Fiat Marea Weekend 1,6 ELX -01 (Såld)
    Lancia Prisma 1600 -85 (Såld)

Comment

batteriet...

...påstår sig vara fulladdat väldigt fort enl. batteriladdaren. Jag tvivlar...

Det har stått med mkt låg laddning hela vintern, misstänker nu att det kan ha frusit?

Comment

Kan mycket väl vara orsaken. Testa med annat batteri!
        Fiat Marea Weekend 1,6 ELX -01 (Såld)
        Lancia Prisma 1600 -85 (Såld)

Comment

Skönt att höra att grabben har fått komma hem!

Låter precis som batteriet är slut. När startmotorn går i så sjunker spänningen alldeles för lågt. Testa att mäta polsänningen vid startförsök.
          Hur menar du med "myckat låg laddning under hela vintern"? Om det inte var fulladdat när bilen ställdes av så kan det mycket väl ha frusit sönder. Men om det var nytt och fulladdat skall det inte ha kunnat hända på några månader.

Comment

så här menar jag

Batteriet inköptes sent aug el sept, men har fått köra några ACC och stereotimmar och är då på 55Ah isf 60Ah som det ska vara i Dieselmultis.
            Vet inte om det påverkar startegenskaperna. Dieseln verkar vilja ha rätt mkt ström fö att starta jämfört med en bensinare.

Bilen har stått i kallgarage sen slutet av oktober med allt inkopplat. När jag kom hem i julas provade jag att starta, men batteriet orkade inte dra runt startmotorn då. Sen har den fått stå... tänkte inte på frysisken

Comment

Jo, en diesel är ju ordentligt högkompad jämfört med en bensinare. Och sen kostar det väl på att glödga också.

Har du tid, och tycker det är värt att försöka, så kan du pröva att cykla batteriet några gånger. Ladda ur batteriet till ca 10,5-11,0V, och ladda sedan upp det. Använd snabbladdning/boostladdning, eller vad det nu kan heta på din laddare. Gör om detta ett par gånger. Det kan räcka för att få igång ett batteri som precis har börjat sulfatera pga av att det stått utan laddning. Men det lär knappast göra någon skillnad om det har fryst sönder.

Comment

problemet löst! Nytt funnet

Vi bogserade igång henne idag.
                Generatorn som var orubblig och fick hela multiremmen att gå av. Det var därför de var så segt att starta...
                startmotor och nya batteriet går hur fint som helst.

men vad kan ha hänt med generatorn?!?

Comment

Låter som att du blir tvungen att skaffa en annan generator! Kanske kan det räcka med lagerbyte men vad du berättar så är det av värre skada än så!
                  Fiat 500
                  Fordson Super Dexta -64
                  Kawasaki Z1A
                  Kawasak GPz1100A2
                  Suzuki Grand Vitara -11
                  Suzuki T500R

Comment

jag har förlorat min fiat-oskuld *lååångt*:P

Nu går multiplan igen!
                    Den gamla generatorn hade en skitstor spricka(!?!) tvärsöver höljet, den såg riktigt ledsen ut...
                    Beställde ny generator från Fiat á 3900kr och ny multirem för några hundringar. Piratgeneratorer till multin kostar nästan dubbelt mot orginal hehe. knäppt!

Trodde ingreppet skulle bli en småsak och rev loss generatorn i godan ro. Den sitter lätt åtkomlig från hjulhuset längst ner till vänster i motorns bakkant. Men det var en LÖGN att få ut den!! Det sitter axlar, dieselledningar, bromsrör och konstiga utväxter i precis lagom mängd för att den inte ska gå "rakt" ut.
                    Just som jag stod och övervägde om jag skulle lossa hela motorns hjälpram eller åka 14km till verkstan med en genaratorklump löst flygande i motorrummet, så kom jag plötsligt att tänka på verkstads-cd'n jag köpte på eBay UK för ett tag sen!
                    Efter lite letande i skivhögarna hittade jag den..men det visade sig att den inte funkar på Mac, som jag har. Skam den som ger sig. i ett mörkt hörn av min lilla powerbooks hårddisk ligger en oinstallerad och fruktansvärt olovlig kopia av VirtualPC, en PC-simulator till macen. Men nöden har som bekant ingen lag. Humor verkar dock vara något nöden har hur mycket som helst av. Programmet visade sig för det första vara gammalt och absolut tvunget att uppdateras via microsofts egna härliga krumsprång i vidrighet, och för det andra endast innehålla DOS. Tack vare Limewire satt jag någon timme senare med en fungarande Win XP dator i på skärmen.
                    Då visade sig att skivan ändrade form när den blev varm... när programmet startat blev obalans och omöjligt att läsa skiten. In i frysen med skivan och släpa fram gammeldatorn med långsammare spelare.. fort som faan in i den gamla datorn och göra en diskimage av skivan och efter 10 försök gick det!!

Enligt instruktionen skulle man riva allt högst upp till höger... alltså så långt bort från generatorn det går att komma! Luftburkar, turborör, oljedelare, batterier, mer luftrör, varvtalsregulatorer, luftsensorer osv osv i all oändlighet, och tro fan när det väl var gjort så fanns en snårig passage från generatorn snett upp genom hela motorrummet!! sjuuuuukt!!

Det gick iaf. Blankt protokoll från bilprovningen, förutom en mutter jag glömt att jag lossade till styrstaget när jag försökte få ut generatorn den vettigaste vägen...damn!

Comment

Hehe... Kul med underhållande läsning. Ja, så är det med många av de sydeuropeiska modellerna. Och än värre blir det ju modernare det blir.
                      Fiat 500
                      Fordson Super Dexta -64
                      Kawasaki Z1A
                      Kawasak GPz1100A2
                      Suzuki Grand Vitara -11
                      Suzuki T500R

Comment

Re: jag har förlorat min fiat-oskuld *lååångt*:P

Efter lite letande i skivhögarna hittade jag den..men det visade sig att den inte funkar på Mac, som jag har. Skam den som ger sig. i ett mörkt hörn av min lilla powerbooks hårddisk ligger en oinstallerad och fruktansvärt olovlig kopia av VirtualPC, en PC-simulator till macen.

hej jeper hur fixade du in xp från filen du hämta, på virtualcp. läste lite att man måste göra nån startskiva först? har tillgång till vpc 7 men xp home skvallrar som f-n.

Det gick iaf. Blankt protokoll från bilprovningen, förutom en mutter jag glömt att jag lossade till styrstaget när jag försökte få ut generatorn den vettigaste vägen...damn! [/B][/QUOTE]

kul att de funka, när nöden är som störst är hjälpen (pece) som närmast =)

ps. min verkstads skiva funkar på maccen utan hjälp!?
                        Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                        S/y Mascot
                        S/y Rebell
                        20vT
                        Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                        Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

Comment

Re: Re: jag har förlorat min fiat-oskuld *lååångt*:P

Originally posted by pazzo
                          hej jeper hur fixade du in xp från filen du hämta, på virtualcp. läste lite att man måste göra nån startskiva först? har tillgång till vpc 7 men xp home skvallrar som f-n.
                          Hittade en speciell XP pro-image anpassad för VPC. du har PM

Comment

Working...
                          X