Announcement

Collapse
No announcement yet.

Termostat problem, fortfarande...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Termostat problem, fortfarande...

    Okej, skall ta det hela från början, bytte termostat för ett tag sedan, värmen blev då mycket bättre än innan, men det verkar inte som att det står helt rätt till ännu.

    När bilen står still på tomgång kommer motorn upp i ganska bra temperatur. Bilden nedan är tagen precis efter det att radiator fläkten har börjat att snurra.



    Men när man kör så sjunker tempen ner en bit, ibland ännu lägre än på bilden nedan.



    Idag var det ganska mildt väder ute, men när det är kallare så kan det ta riktigt lång tid för motorn att bli varm.

    Men detta borde väl tyda på att termostaten har fastnat i öppet läge? Eller varför stänger den inte när kylvattnet blir svalare?

    Kan det vara en tempsensor som e kass? Fläkten börjar ju snurra när tempmätaren nått halvvägs, vilket väl borde betyda att den fungerar som den ska?

    Sitter för övrigt 2 st tempsensorer i termostathuset på min bil, någon som vet exakt vad dom styr/gör?

    Bilen är en Fiat Brava 1.6 SX -97.

    Vore tacksam för hjälp.

    /petter
    Last edited by teppas; 18 November 2006, 17:49.

  • #2
    temp

    hur är värmen i bilen på full effekt ???dröjer det länge att få värme i bilen så går motorn kallt med annars tror jag på givarfel till tempgivaren på instrumentpanelen
    F:finns I:ingen A:annan T:turbo

    saab 9-5 2,0t såld! (nu Fiat grande punto 95hk 6vxl)

    punto 80elx årsm00 såld (undrar varför man köpte en v40 t4? måste spara pengar till en bravo sport)

    131 mirafiori 75 a projekt! (Det har inte hänt någonting på länge)

    Comment


    • #3
      Re: temp

      Originally posted by Mange t
      hur är värmen i bilen på full effekt ???dröjer det länge att få värme i bilen så går motorn kallt med annars tror jag på givarfel till tempgivaren på instrumentpanelen
      Allt är relativt, hur länge e lång tid? Men varför sjunker tempen när man börjar köra bilen? Borde inte det vara ett tecken på att det är termostaten? Fartvinden när man kör + att vattenpumpen pumpar snabbare borde väl göra så att den kyler bättre när den körs, men då ska väl termostaten stänga så att temperaturen bibehålls?

      Nån som kan detta BRA? Vill gärna ha hjälp...

      Comment


      • #4
        Alldeles riktigt; Termostaten stänger inte helt och hållet. Dvs det cirkulerar alltid en viss mängd kylvatten genom kylaren. Så när du kör så sjunker temperaturen eftersom det kyls av fartvinden.
        Byt termostat så är det fixat!

        Comment


        • #5
          Kanske behöver inget alls göras?

          Motorn har ju en arbetstemperatur som ligger en bra bit över temperaturen utanför bilen och det är inte förrän motorn är ganska varm som tempmätaren börjar röra sig över huvudtaget. Den lilla skillnaden på mätaren som syntes på bilderna kan ju max motsvara 5 grader eller så, vilket inte borde kunna skada motorn på något sätt alls. Eller...?

          Comment


          • #6
            Originally posted by kompis
            Kanske behöver inget alls göras?

            Motorn har ju en arbetstemperatur som ligger en bra bit över temperaturen utanför bilen och det är inte förrän motorn är ganska varm som tempmätaren börjar röra sig över huvudtaget. Den lilla skillnaden på mätaren som syntes på bilderna kan ju max motsvara 5 grader eller så, vilket inte borde kunna skada motorn på något sätt alls. Eller...?
            Mja, jag tror det kan skilja ganska mycket i temperatur, dessutom så ligger mätaren ännu lägre när det är kallt ute, har ju varit ganska milt väder hittils i höst...

            Enligt haynes-manualen så sätts kylarfläkten igång vid 90 grader, så mittenstrecket bör ju därmed vara 90 grader, och när nålen ligger vid "C" bör väl tempen vara cirka 0 grader, så jag skulle tippa på cirka 70 grader på den aktuella bilden, men den ligger som sagt lägre när det blir kallare ute... även om man har kört ett bra tag. Skall ta tag i detta... blir väl att byta termostaten...

            Comment

            Working...
            X