Announcement

Collapse
No announcement yet.

Åtgdragningsmoment Fiat Barchetta

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Åtgdragningsmoment Fiat Barchetta

Hej,

Fick ett motorhaveri på Barchettan -95 förra våren och missade hela säsongen. Rev isär motorn för att se om det var stora fel på den... Alla insugsventilerna var krokiga!

Felet visade sig vara att den gamla ägaren varit snål vid rembytet och inte bytt spännhjulet

Har nu lyckats byta ut alla ventiler och håller på att plocka ihop motorn igen. Har dock en liten fråga som jag hoppas kunna få hjälp med:

Vilket åtdragningsmoment ska bultarna i toppen och till kamaxlarna ha?

Har även en fråga angående de hydrauliska lyftarna. Några verkar helt stumma (6st) och de andra (10st) har en liten fjädrande egenskap om man trycker ihop dem med fingrarna. Är de stumma lyftarna trasiga? (har haft dem legat i diesel över vintern för rengöring)

Hoppas på snabba svar då det börjar rycka i cab-åkar-tarmen...

/Magnus
    Last edited by magnus428; 9 April 2007, 11:09.

Du kan skriva din fråga hos www.barchetta.se så kanske du får ett bra svar där?

Comment

Om lyftarna är trasiga eller ej funderade jag på också, när jag var i farten och rev en motor med hydrauliska lyftare, med krokiga ventiler. Bytte de i varje fall inte och har inte haft några problem sen dess, men då fjädrade ju alla visserligen. Är ngn hård borde det ju gå att tömma/trycka ut olja inifrån dem menar jag.

Momentet på barchettan är rätt jobbigt att dra kan jag tänka mig -
      40 Nm +90 +90 +90 grader.
      Fiat Punto GT - Turbo for fun

Comment

Är du seriös så köper du en ny bultsats. Borde kosta runt 300 kronor.
        Det är sträckbult som deformeras vid åtdragning. Max en återanvändning, sen är dom tappat alla sina egenskaper. Själv återanvänder jag aldrig dessa om det inte är en skrot/bruks/vinterbil.
        Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

Comment

jepp ny bultsats är det värt, på dessa motorer, till punton återanvänder jag samma dock

Comment

Hoppas det hjälper!
            Attached Files
            Kör tyskt, drömmer om italienskt

Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

Comment

Tack för alla svar

Får tacka för alla snabba svar angående åtdragningsmoment!

Har dock en fråga som jag inte fått svar på ännu. Ska de hydrauliska lyftarna fjädra eller vara helt stumma när man trycker på dem? (när man har plockat ur dem ur bilen altså)

/Magnus

Comment

mina var alla hårda först, sen om man trycker på dem och blåser in med tryckluft blev alla fjädrande (dvs. fick ut oljan som gör dessa stumma) .
                Har du prövet det?
                Annars vet jag inte vad det kan bero på direkt, förmodligen skit inuti

Comment

Working...
                X