Hej,
Fick ett motorhaveri på Barchettan -95 förra våren och missade hela säsongen. Rev isär motorn för att se om det var stora fel på den... Alla insugsventilerna var krokiga!
Felet visade sig vara att den gamla ägaren varit snål vid rembytet och inte bytt spännhjulet
Har nu lyckats byta ut alla ventiler och håller på att plocka ihop motorn igen. Har dock en liten fråga som jag hoppas kunna få hjälp med:
Vilket åtdragningsmoment ska bultarna i toppen och till kamaxlarna ha?
Har även en fråga angående de hydrauliska lyftarna. Några verkar helt stumma (6st) och de andra (10st) har en liten fjädrande egenskap om man trycker ihop dem med fingrarna. Är de stumma lyftarna trasiga?
(har haft dem legat i diesel över vintern för rengöring)
Hoppas på snabba svar då det börjar rycka i cab-åkar-tarmen...
/Magnus
Fick ett motorhaveri på Barchettan -95 förra våren och missade hela säsongen. Rev isär motorn för att se om det var stora fel på den... Alla insugsventilerna var krokiga!
Felet visade sig vara att den gamla ägaren varit snål vid rembytet och inte bytt spännhjulet

Har nu lyckats byta ut alla ventiler och håller på att plocka ihop motorn igen. Har dock en liten fråga som jag hoppas kunna få hjälp med:
Vilket åtdragningsmoment ska bultarna i toppen och till kamaxlarna ha?

Har även en fråga angående de hydrauliska lyftarna. Några verkar helt stumma (6st) och de andra (10st) har en liten fjädrande egenskap om man trycker ihop dem med fingrarna. Är de stumma lyftarna trasiga?

Hoppas på snabba svar då det börjar rycka i cab-åkar-tarmen...
/Magnus
Comment