nån som vet va det beror på när man rör gasen lite så går det upp men när den står på tomgång så sjunker den nästan till det röda i kanten typ
Announcement
Collapse
No announcement yet.
inget oljetryck på låg varv
Collapse
X
-
Vad är det för bil och motor?
Min Coupe gör exakt samma sak, när ja kör är det fullt utslag på mätaren, men på tomgång kan det variera från några mm över det röda (0) till 1/4 typ.
I vilket fall som helst, så har jag fått sagt till mig flera ggr att just med lampredi motorn (16v) så är detta inget fel, är det däremot en turbo motor så bör man undersöka det.
-
Samma sak med alla lampredi-motorer, turbo eller ej. (har samma fenomen på Argentan)
Comment
-
Originally posted by raverfredde
mobil 1 synth 5/40
Summan: Borde inte vara några större bekymmer med lågt tryck på tomgången för dig som jag förstått det iaf. Alternativet är att byta till en olja som har en tjockare konsistens vid högre arbetstemperatur, exempelvis Mobil1 5W/50. Jag har spanat in den iaf. - är på väg att trimma nämligen så då kan det behövas för min del.
Comment
-
kör med 5W50 med samma resultat dessvärre, men har ca 1 bar när motorn är kall, för att sedan sjunka ner till som ni säger, strax över nollan bara....
Ska oljetryckslampan lysa när man vrider på tändningen, dvs. innan motorn har startats, eller ska den inte tändas då heller. Min verkar vara stendöd...Fiat Punto GT - Turbo for fun
Comment
-
Barry Waterhouse (integrale trimmare) rekommenderar lite tjockare oljor i dessa motorer. Selenia 10W-60 eller motul 300V.
Jag kör med motul 300V 15W-50 i min.3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp
Comment
-
Originally posted by Freddan_BA
kör med 5W50 med samma resultat dessvärre, men har ca 1 bar när motorn är kall, för att sedan sjunka ner till som ni säger, strax över nollan bara....
Ska oljetryckslampan lysa när man vrider på tändningen, dvs. innan motorn har startats, eller ska den inte tändas då heller. Min verkar vara stendöd...3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp
Comment
-
Citerar från evocars.com
Lubrication: One thing you should NOT do on any turbocharged car is economize on lubricants. Trying to save a few pounds at oil-change time will mean spending thousands on avoidable engine repairs in the future. With cheap, unsuitable or old oil, the 16v Integrale engine is particularly prone to camshaft wear near #4 cylinder, due to heat soak from the adjacent turbocharger. You really must use the best available lubricants, and at our prices there's no reason not to. No synthetic oil from a reputable manufacturer will be a bad product as such – for example some synthetics hav a cold viscosity rating of zero and this should never be used in these engines because oil will drain away from the camshafts during standing resulting in wear on start up, but some are better than others. For high output turbocharged engines, we strongly recommend MOTUL 300V Competition, the "synthetic castor oil" (15w 50 grade). AGIP RACING or Selenia Racing- fully synthetic 10W/60 oils are also highly recommended.3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp
Comment
-
Vad jag har fattat så..
Problemet med gamla Lampredi-block (alltså även Punto GT) är att oljetrycksmätaren visar fel värden. Montera en riktig givare + mätare och trycket kommer vara högre.
Comment
-
absolut, man ska inte spara in på oljan, det är jag fullt medveten om, Mobil är ju et tkänt märke och detta är deras bättre olja, men här känns det lite som att just detta inte spelar någon roll, eftersom oljetrycket inte ens när motorn är kall går upp till vad den borde göra, dvs ca 3 bar.
Per, du har rätt i det du säger, har prövat med en annan oljetrycksmätere, som visade samma låga oljetryck dessvärre.
Ska gå vidare i mina tester idag får vi se...Fiat Punto GT - Turbo for fun
Comment
-
Hmm...min är iaf alltid typ max (3 bar?) när jag start bilen kall, åker upp direkt, och även när jag kör 70km/+ och på motorvägen med varm/kall motor.
Enda gången då trycket går nere riktigt lågt som sagt är när bilen är varm och står ipå tomgång, då kan den röra på sig upp o ner mellan 0,5 typ och 1,5
Comment
Comment