Announcement

Collapse
No announcement yet.

inget oljetryck på låg varv

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• inget oljetryck på låg varv

nån som vet va det beror på när man rör gasen lite så går det upp men när den står på tomgång så sjunker den nästan till det röda i kanten typ
    [img]on

Vad är det för bil och motor?

Min Coupe gör exakt samma sak, när ja kör är det fullt utslag på mätaren, men på tomgång kan det variera från några mm över det röda (0) till 1/4 typ.

I vilket fall som helst, så har jag fått sagt till mig flera ggr att just med lampredi motorn (16v) så är detta inget fel, är det däremot en turbo motor så bör man undersöka det.
    Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
    Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

Mvh
    Joksi

¤ Garaget.org

¤ Joksi.net

Comment

har 16vt coupe samma sak med mätaren den kan pendla lite, vad gör skillnaden med turbon att man ska kolla detta då
      [img]on

Comment

raverfredde: vad kör du med för olja?
        3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

Comment

Samma sak med alla lampredi-motorer, turbo eller ej. (har samma fenomen på Argentan)
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

Comment

Min är som lägst på 1.5 bar vid tomgång. Brukar dock ligga runt 2 med varm motor på tomgång
            3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

Comment

mobil 1 synth 5/40
              [img]on

Comment

Originally posted by raverfredde
                mobil 1 synth 5/40
                Samma här. Körde den oljan hela förra året och med riktigt lågt tryck (enligt mätaren) vid varm motor och tomgång. Nu är jag inte så överdrivet skraj över det, verkar vara ett vanligt fenomen på dessa motorer och bara trycket ökar med varven så ska det väl inte vara några problem. Har också varm motor ska sägas, ligger på runt 90+ en varm dag på tomgång - vilket väl är en perfekt arbetstemperatur som jag förstått det... många som verkar ha lite strul med för kall motor/felaktig termostat har jag hört. Kanske är skillnad där mellan 20VT och 16VT..? (kör 16VT själv btw)

Summan: Borde inte vara några större bekymmer med lågt tryck på tomgången för dig som jag förstått det iaf. Alternativet är att byta till en olja som har en tjockare konsistens vid högre arbetstemperatur, exempelvis Mobil1 5W/50. Jag har spanat in den iaf. - är på väg att trimma nämligen så då kan det behövas för min del.

Comment

kör med 5W50 med samma resultat dessvärre, men har ca 1 bar när motorn är kall, för att sedan sjunka ner till som ni säger, strax över nollan bara....
                  Ska oljetryckslampan lysa när man vrider på tändningen, dvs. innan motorn har startats, eller ska den inte tändas då heller. Min verkar vara stendöd...
                  Fiat Punto GT - Turbo for fun

Comment

Barry Waterhouse (integrale trimmare) rekommenderar lite tjockare oljor i dessa motorer. Selenia 10W-60 eller motul 300V.

Jag kör med motul 300V 15W-50 i min.

Comment

Originally posted by Freddan_BA
                      kör med 5W50 med samma resultat dessvärre, men har ca 1 bar när motorn är kall, för att sedan sjunka ner till som ni säger, strax över nollan bara....
                      Ska oljetryckslampan lysa när man vrider på tändningen, dvs. innan motorn har startats, eller ska den inte tändas då heller. Min verkar vara stendöd...
                      Den ska lysa när motorn är av, eftersom du inte har något oljetryck då

Comment

Citerar från evocars.com

Lubrication: One thing you should NOT do on any turbocharged car is economize on lubricants. Trying to save a few pounds at oil-change time will mean spending thousands on avoidable engine repairs in the future. With cheap, unsuitable or old oil, the 16v Integrale engine is particularly prone to camshaft wear near #4 cylinder, due to heat soak from the adjacent turbocharger. You really must use the best available lubricants, and at our prices there's no reason not to. No synthetic oil from a reputable manufacturer will be a bad product as such – for example some synthetics hav a cold viscosity rating of zero and this should never be used in these engines because oil will drain away from the camshafts during standing resulting in wear on start up, but some are better than others. For high output turbocharged engines, we strongly recommend MOTUL 300V Competition, the "synthetic castor oil" (15w 50 grade). AGIP RACING or Selenia Racing- fully synthetic 10W/60 oils are also highly recommended.

Comment

Vad jag har fattat så..

Problemet med gamla Lampredi-block (alltså även Punto GT) är att oljetrycksmätaren visar fel värden. Montera en riktig givare + mätare och trycket kommer vara högre.
                          Argenta 120ie -85
                          Alfa 75 3.0V6 -90
                          BMW Z4M Coupe -06
                          BMW 118dM -10
                          Coupe 20VT -98 RIP
                          125 Special -72 RIP

Comment

absolut, man ska inte spara in på oljan, det är jag fullt medveten om, Mobil är ju et tkänt märke och detta är deras bättre olja, men här känns det lite som att just detta inte spelar någon roll, eftersom oljetrycket inte ens när motorn är kall går upp till vad den borde göra, dvs ca 3 bar.

Per, du har rätt i det du säger, har prövat med en annan oljetrycksmätere, som visade samma låga oljetryck dessvärre.
                            Ska gå vidare i mina tester idag får vi se...
                            Fiat Punto GT - Turbo for fun

Comment

Hmm...min är iaf alltid typ max (3 bar?) när jag start bilen kall, åker upp direkt, och även när jag kör 70km/+ och på motorvägen med varm/kall motor.
                              Enda gången då trycket går nere riktigt lågt som sagt är när bilen är varm och står ipå tomgång, då kan den röra på sig upp o ner mellan 0,5 typ och 1,5
                              Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                              Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

Mvh
                              Joksi

¤ Garaget.org

¤ Joksi.net

Comment

Working...
                              X